اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

تجمع مشاوران ایمنی و بهداشت کار مقابل وزارت کار/ انتقاد از بیکاری 2300 نفر

تعدادی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار در اعتراض به آنچه تغییر آئین‌نامه و بیکار شدن‌شان ذکر کرده‌اند، مقابل وزارت کار تجمع کردند.

تجمع مشاوران ایمنی و بهداشت کار مقابل وزارت کار/ انتقاد از بیکاری 2300 نفر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدمصطفی بابایی یکی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار در تماسی با خبرگزاری فارس به خبرنگار ما‌، گفت: تعداد 2300 نفر از کسانی که به عنوان مشاور فنی و مسؤول ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کارگاه‌ها با عنوان مسؤولان ایمنی و بهداشت محیط کار مشغول کار بودند، به خاطر بخشنامه معاونت روابط کار که از اول مهر ماه سال 98 اجرا شده و مجوز فعالیت این افراد را تمدید نمی‌کند، بیکار شده‌اند.

وی گفت:‌ در راستای اجرای سیاست کلی اصل 44 و واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی معاونت روابط کار وزارت کار و همچنین مرکز تحقیقات وزارت کار آئین‌نامه‌ای در شهریور 98 تدوین کرد که بر اسا‌س آن 28 شرکت به بخش خصوصی تشکیل شده و مقرر کردند تمام کسانی که در بخش مشاوره ایمنی و حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار در کارگاه‌های تولیدی این شرکت کار می‌کردند، از طریق این 28 شرکت و بعد از گذراندن آزمون و کسب نمره 14 مشغول به کار شوند.

وی گفت: این در حالی است که کسانی که امروز تجمع کرده‌اند مدرک تحصیلی آنها مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار است و هر کدام بین 15 تا 17 سال سابقه کار دارند و برخی از این افراد طبق معیار قبلی با نمره 12 یا 13 مشغول کار شده‌اند و اکنون سابقه 15 ساله آنها گواه بر این کار است و اکنون شرکت‌های تشکیل شده جدید فقط از رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نیرو می‌گیرند و کسانی که دارای لیسانس و یا فوق‌لیسانس ایمنی و بهداشت محیط کار هستند را به کار نمی‌گیرند.

بابایی این را هم گفت: دولت به جای رفع انحصار و ایجاد رقابت در عرصه خدمات فنی و بهداشت محیط کار با این بخشنامه نوعی انحصار برای 28 شرکت یاد شده که در یک فراخوان جزئی تشکیل شده‌اند ایجاد کرده و اکنون فقط برای رشته‌های مهندسی برق و مکانیک انحصار ایجاد کرده، در حالی که کار ایمنی و بهداشت محیط کار یک رشته تخصصی است و باید کسانی که متخصص در این امر هستند، به ارائه خدمات در بنگاه‌های تولیدی و کارگاه‌ها اقدام کنند.


تجمع ایمنی ها مقابل وزارت کار

وی این را هم گفت:‌طبق رویه گذشته تمام فعالان عرصه ایمنی و بهداشت محیط کار قبلا مجوز خود را از معاونت روابط کار یا وزارت کار سابق دریافت می‌کردند و این مجوزها هر سه سال تمدید می‌شد، اما از مهرماه 98 به بعد این مجوزها طبق آئین‌نامه جدید تمدید نشده و آخرین افرادی که طبق مجوزهای قبلی مشغول کار هستند، حداکثر تا خرداد سال جاری مجوزشان اعتبار دارد و بعد از آن بیکار می‌شوند.

بابایی گفت:‌سوال این است که کسانی که 15 تا 17 سال سابقه کار حرفه‌ای در زمینه خدمات ایمنی و مشاوره بهداشت محیط کار در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها داشتند چرا باید بیکار شوند و چرا انحصار برای 28 شرکت خصوصی تشکیل شود که فقط از کانال آنها افراد به کار گرفته شوند.

وی گفت: امروز حدود 200 نفر از فعالان این رشته اعلام آمادگی کرده  بودند که در این تجمع شرکت کنند اما اکنون تعدادی از آنها شرکت کرده و در مقابل وزارت کار در اعتراض به آئین‌نامه معاونت روابط کار تجمع کرده‌اند.

به گفته بابایی، خواسته این افراد این است که انحصاری در جذب رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نباشد و باید دارندگان مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایمنی، حفاظت و بهداشت محیط کار بتوانند در این آزمون‌ها شرکت کرده و مانند 15 سال گذشته به ارائه خدمات به کارگاه‌ها و بنگاه‌ها بپردازند.

خبرنگار فارس در این زمینه با وزارت کار هم تماس گرفت که گفته شد این افراد به سالن طبقه اول وزارت کار راهنمایی شده‌اند و اکنون دو تن از مدیران وزارت کار از جمله مظفری مدیر کل بازرسی کار در جمع آنها حاضر شده و پاسخگوی سوالات آنها هستند.

به گزارش فارس، طبق اعلام وزارت کار، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار به منظور تسهیل در امور و پیشگیری از توقف در روند اجرای دوره های آموزش ایمنی ، مجوز کلیه مجریان ذیصلاح برگزاری دوره های آموزشی و همچنین مدرسان صاحب صلاحیت در امر تدریس در دور های مزبور را در سامانه آموزش ایمنی ذیل سامانه جامع روابط کار،  تا پایان اردیبهشت ماه سال 1400 تمدید نمود ه است.

فراخوان ثبت نام متقاضیان موضوع آیین نامه مشاوران و خدمات دهندگان حفاظت فنی و ایمنی

در اجرای آیین ­نامه مشاوران و خدمات­ دهندگان حفاظت فنی و ایمنی به آگاهی می‌­رساند ثبت­ نام از متقاضیان (متقاضیان جدید و مشاوران قبلی برای انطباق) از طریق نشانی اینترنتی: https://scp.mcls.gov.ir میسر می­ باشد. لذا ضروری است کلیه متقاضیان از طریق درگاه مزبور نسبت به احراز هویت و ثبت­ نام طبق فایل راهنما تا 20 فروردین سالجاری اقدام نمایند.

1-آیین­ نامه مشاوران و خدمات­ دهندگان حفاظت فنی و ایمنی    .

2-دستورالعمل اجرایی آیین­ نامه مشاوران و خدمات­ دهندگان حفاظت فنی و ایمنی    .

3- فایل راهنمای ثبت­ نام    .

بدین ترتیب مجریان و مدرسان مطروحه می توانند  بر اساس زمینه های دارای مجوز، به متقاضیان در قالب سامانه مورد نظر، اقدام به ارایه خدمات آموزشی نمایند.

تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «چرا آئین‌نامه جدید باعث بیکاری مشاوران ایمنی و حفاظت فنی شد»، خواستار پیگیری این مسأله و پاسخگویی مسؤولان شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول