اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

خیز جهادی طلاب بومی برای پیشرفت و آبادانی جازموریان/اردوهای جهادی محرک جوامع محلی

گروه جهادی سفیر جنوب که مدیریت آن بر عهده یکی از طلاب بومی جازموریان است امسال با توجه به مدنظر بودن ایجاد یک باغ موقوفه روستایی، از جوانان روستای هدف استفاده کرد و تیم فرهنگی نهاد آبادانی و پیشرفت جازموریان نیز در کنار جوانان بومی حضور داشت.

خیز جهادی طلاب بومی برای پیشرفت و آبادانی جازموریان/اردوهای جهادی محرک جوامع محلی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، تعطیلات نوروزی فرصتی بود برای گروه‌های جهادی در مناطق محروم در جنوب استان کرمان تا با خدمات‌رسانی به مردم و با کمک اهالی منطقه، بخشی از کمبودها و کاستی‌ها را برطرف کنند، یکی از این گروه‌های جهادی، گروه سفیر جنوب بود که اقدامات مختلفی را در روستاهای محروم جازموریان به سرانجام رساند.

مهدی بهرامی دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت جازموریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب کرمان اظهار داشت: سابقه همکاری ما با گروه‌های جهادی به سال ۸۷ برمی‌گردد که به فراخور موقعیت و نیروی انسانی حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شده است اما در سال جدید اقدام به فعالسازی گروه جهادی سفیر جنوب کردیم که مدیریت آن بر عهده یکی از طلاب بومی جازموریان است.

 

وی عنوان کرد: امسال با توجه به مدنظر بودن ایجاد یک باغ موقوفه در روستای برخوردار فرهنگی، از جوانان روستای هدف استفاده شد و تیم فرهنگی نهاد آبادانی و پیشرفت جازموریان نیز در کنار جوانان بومی حضور داشتند.

بهرامی ضمن تاکید بر این موضوع که عمده فعالیت‌های جهادی معطوف به منطقه رودبار جنوب بوده ادامه داد: سال گذشته با توجه به اتفاق ناگوار سیل فروردین ماه عمده فعالیت‌ها شامل ایجاد سیل‌بند، لایروبی رودخانه، توزیع بسته‌های بهداشتی، تعمیر مدارس و اقدامات از این قبیل شد.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت جازموریان ضمن تاکید بر تاثیرات غیرقابل انکار اردوهای جهادی عنوان کرد: از این نکته نباید غافل بود که اردوی جهادی می‌تواند مثمر ثمر باشد که محرک جوامع محلی باشد نه افراد بومی را نسبت به مشکلات و موانع محلی خود بی‌خیال کند.

وی از مردم و نیروهای جهادی به عنوان مکمل هم نام برد به گونه‌ای که بخشی از کار حتما توسط مردم محلی انجام شود اقدامی که زمینه‌ساز ماندگاری آن می‌شود و به یکی از مهم‌ها که تقویت جوامع محلی است، جامه عمل می‌پوشاند.

بهرامی خاطرنشان کرد: مجموع آقایان حاضر در اردو ۱۵ نفر بودند که شامل بخش سلامت، عمران، فرهنگی و اشتغال بوده که نقش راهبری و آموزشی را برعهده دارند اما عمده فعالیت‌ها با تکیه بر اعضای بومی روستا پیش برده می‌شود.

 

11500 درخت مثمر، سهم جازموریان از پویش درخت‌یاری

ادریس شکوهی کارشناس اشتغال گروه جهادی سفیر جنوب اظهار کرد: در بحث درخت‌یاری، بنیاد مستضعفان به‌منظور فرهنگسازی کاشت درختان مثمر و بومی منطقه و حذف درختان مضر اقدام به راه‌اندازی پویش درخت‌یاری کرده است که تاکنون قریب به ۹۰۰ هزار درخت مثمر در کشور کاشت شده که ۱۱,۵۰۰ درخت مثمر شامل خرما، پرتقال، نارنگی ، لیموترش ، انگور ، انار و توت برای منطقه جازموریان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در بحث درختکاری سه اولویت تعیین شده است، افزود: اولویت اول ما زیباسازی شهر شامل کاشت درختان در معابر، مساجد، ادارات و اولویت دوم نیز زمین‌های وقفی درنظر گرفته شده توسط واحد فرهنگی و مردم منطقه بوده است به گونه‌ای که بعد از وقف زمین و آب موردنیاز توسط افراد بومی منطقه، نهال کافی جهت کاشت توسط این نهاد تامین و در اختیار این بزرگواران قرار گرفت که موقوفه روستای رحمت‌آباد یکی از این موارد است.

 

شکوهی ادامه داد: اولویت سوم بحث اشتغال شخصی ویژه مناطق کوهستانی جازموریان بوده که بالغ بر 3 هزار درخت مثمر در این منطقه جهت اشتغال شخصی کاشته شده است.

وی با اشاره به فرصت حضور جوانان جهادی در منطقه بیان کرد: کاشت نهال در باغات وقفی برخی روستاها توسط مردم همان روستا انجام شده و‌ یا درحال انجام است اما روستای رحمت‌آباد به عنوان الگو و با همکاری افراد بومی انجام گرفت که 220 درخت خرما و 170 مرکبات کاشت شده و فضای اجتماعات و دو آلاچیق نیز برای استفاده اهالی روستا در نظر گرفته شده است.

شکوهی خاطرنشان کرد: احداث موقوفات زمینه‌ای برای فرهنگسازی در زمینه اهتمام بیشتر به وقف بوده است و با توجه به رسالت بنیاد مستضعفان مبنی بر توانمندسازی جوامع بومی لازم است منابع مالی پایدار در اختیار کانون‌های مردمی و مساجد قرار گیرد که با احداث این موقوفات می‌توان این موضوع را پوشش داد.

 

وقف زمین و آب با همکاری 60 طلبه بومی در روستاهای جازموریان

حجت‌الاسلام حسین فقیرشاهی مسئول گروه جهادی سفیر جنوب عنوان کرد: اردوی جهادی این گروه از هفتم فروردین ماه شروع شد و تا دوازدهم فروردین ادامه داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: ابتدا جلسه‌‌ای با نخبگان فرهنگی پیرامون بررسی چالش‌های فرهنگی و ظرفیت‌های فرهنگی انجام گرفت که در همین جلسه نسبت به برگزاری ازدواج آسان برای دو زوج‌ جوان درخواست‌هایی مطرح شد که به لطف خداوند و همکاری خیرین، طی مراسمی راهی خانه بخت شدند.

مسئول گروه جهادی سفیر جنوب برپایی ایستگاه صلواتی در نیمه شعبان، جشن میلاد امام زمان (عج) را از دیگر اقداماتی برشمرد که طی این اردو جهادی صورت گرفت.

وی با اشاره به احداث باغ موقوفه صلوات عنوان کرد : در واحد فرهنگی نهاد آبادانی و پیشرفت 60 طلبه بومی در روستاهای منطقه جازموریان مستقر شده است که با همکاری این روحانیون افراد بومی اقدام به وقف زمین و آب مورد نیاز جهت احداث ۲۰ هکتار موقوفات کردند.

فقیرشاهی همچنین با اشاره به استعداد کودکان و نوجوانان در روستای رحمت‌آباد در زمینه قرآن کریم عنوان کرد: در بحث حفظ قرآن کریم استعدادهایی شناسایی شد.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز تیم سلامت اقدام به آموزش‌ بهداشت فردی و طب سنتی کردند و بیماران خاص و موردی نیز برای حمایت توسط نهاد آبادانی و پیشرفت شناسایی شدند.

گزارش از: فاطمه اسکندری

انتهای پیام/3388/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول