اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تحقق شعار سال؛ مستلزم عزمی ملی

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از تمرکز توان داخلی بر تحقق شعار سال به‌عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: تحقق شعار سال نیازمند حرکت جمعی و ملی در همه بخش‌هاست.

تحقق شعار سال؛ مستلزم عزمی ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان سمنان، حسن رهایی با اشاره به شعار سال جدید مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: به نظر می‌رسد که مهم‌ترین کلیدواژه در شعار امسال، همان کلیدواژه مانع‌زدایی است؛ چرا که در طی این سال‌ها و به‌ویژه در سه چهار سال اخیر که تمرکز شعار سال عمدتاً بر تولید بوده، کارشناسان و فعالان و پژوهشگران به‌درستی به این نتیجه رسیدند که جدا از تحریم‌های ظالمانه که به‌نوعی در این چهار دهه همواره با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، موانع جدی دیگری در پیش پای تولید است.

وی افزود: نخستین گام برای تحقق شعار سال برداشتن این موانع است که مقام معظم رهبری نیز از آن به‌عنوان مانع‌زدایی تعبیر کرده و با توجه به اهمیت آن، این کلیدواژه را در شعار سال نیز گنجانده تا با جدیت بیشتری به این مهم توجه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با برشمردن شعارهای یک دهه گذشته خاطرنشان کرد: از زمانی که در سال 1390 و در طلیعه دهه نود رهبری معظم انقلاب از جهاد اقتصادی به‌عنوان شعار سال نام بردند تا سال 1400 که شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها نام‌گذاری شده، با کلیدواژه‌هایی در شعار سال‌های این‌یک دهه روبرو هستیم که تقریباً همگی بر یک افق و حرکت در یک مسیر و چشم‌انداز اصرار دارند.

رهایی ادامه داد: حضور کلیدواژه‌هایی همچون تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهٔ ایرانی، حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید در شعارهای این‌یک دهه به روشنی گویای این مهم است.

وی از توجه مکرر مقام معظم رهبری به تولید و اقتصاد در شعارهای یک دهه اخیر به‌عنوان یک پیام روشن نام برد و گفت: این همه تکرار و اصرار بر گنجاندن مفاهیم مرتبط با تولید و اقتصاد و مشتقات مرتبط با آن گویای این است که علی‌رغم اعلام رضایت نسبی معظم‌له از تلاش‌ها در این بخش‌ها، همچنان با تحقق تولید و اشتغال و اقتصاد پویای متکی به داخل فاصله داریم.

این عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی از دو واژه پشتیبانی و مانع‌زدایی به‌عنوان دو کلیدواژه مهم شعار امسال و دو روی سکه ضرب نشده تولید و اقتصاد در یک دهه اخیر نام برد و گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به گام‌های بلند و اساسی که در چله نخست انقلاب و خصوصاً در یک دهه اخیر برداشته شده، برای برداشتن گام‌های استوارتر در چله دوم انقلاب، باید به مانع‌زدایی اساسی از چشم‌انداز پیش روی تولید داخلی بپردازیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بخشی از این موانع به سیاست خارجی و تحریم‌های ظالمانه برمی‌گردد که کشور ما تجربه بیش از 40 ساله تقابل با آن را دارد افزود: به نظر می‌رسد که تأکید اساسی مقام معظم رهبری بر دو واژه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به موانع و حمایت‌های داخلی برمی‌گردد، موانعی که عمدتاً به قوانین زائد و گاه متضاد، خود تحریمی‌های داخلی، فاصله گرفتن از فرهنگ ارزش‌آفرین کار در برخی از سطوح جامعه، عدم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای جوان، تقابل‌های گاه‌به‌گاه سیاسی و جناحی و گروهی، عدم شناخت بخش‌هایی از تولید از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه مستتر در دیگر بخش‌ها و مواردی از این دست برگردد.

وی از اقتصاد ایران به‌عنوان یک اقتصادی با ظرفیت‌های فراوان نام برد و اضافه کرد: اگر مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به‌درستی و برگشت‌ناپذیر صورت گیرد، اقتصاد کشورمان می‌تواند به‌عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ و نوپا در سطح جهان و منطقه مطرح شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در یکی دو سال اخیر به‌عنوان یک نقطه قوت در اقتصاد کشورمان نام برد و افزود: پی‌ریزی اقتصاد بر بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان امیدها به رفیع‌تر شدن اقتصاد داخلی را بیش از پیش کرده است و از همین رو باید روند توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان تداوم بیابد.

وی با اذعان به اینکه علی‌رغم تلاش‌ها، متأسفانه فاصله بین صنعت و دانشگاه همچنان پابرجاست گفت: متأسفانه فاصله بین دانشگاه و صنعت همچنان پر نشده و همین سبب شده که بخش صنعت در ایران برای برون‌رفت از مشکلات و مرتفع‌کردن نیازهای واقعی خود ناگزیر به آزمون و خطا باشد.

رهایی با اشاره به توان بالای مراکز علمی- پژوهشی و دانشگاهی در کشورمان بر ضرورت توجه بیش از پیش به این بخش مهم تأکید و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نیز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی در ایران می‌تواند نقش مهم و انکارناپذیری در این بخش ایفا کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان از آمادگی جهاد دانشگاهی و خصوصاً جهاد دانشگاهی این استان برای کمک به تحقق شعار سال خبر داد و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد که همه ظرفیت‌های علمی تحقیقاتی، آموزشی، رسانه‌ای و ... خود را برای کمک به بخش تولید داخل به میدان بیاورد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول