اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

افزایش تنش میان مصر و امارات/ منابع مصری: قاهره نگران اقدامات مشکوک ابوظبی است

منابع مصری می‌گویند، تنش خاموش در روابط قاهره و ابوظبی تا جایی بالا گرفته که رئیس جمهور مصر دستور داده روابط اخیر برخی مقامات مصری با امارات بررسی شود.

افزایش تنش میان مصر و امارات/ منابع مصری: قاهره نگران اقدامات مشکوک ابوظبی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نقل از منابعی که آن‌ها را «ویژه» ‌نامیده، نوشت که دولت قاهره از ارتباط عمیق برخی مقامات سابق و فعلی مصری با اماراتی‌ها بسیار نگران است.

در این گزارش به نقل از منابع مذکور آمده است که اداره امنیتی دفتر عبدالفتاح السیسی خواستار جمع‌آوری اطلاعات کامل از سفر مقامات مصری به امارات و محتوای دقیق دیدارها یا جزئیات هرگونه ارتباطی میان مقامات مصری و اماراتی شده است.

طبق این گزارش، این درخواست دفتر السیسی در سایه تیرگی روابط قاهره و ابوظبی انجام شده است. به این دلیل که امارات اخیرا در ارتباط با پرونده سد النهضه، به نظر مقامات قاهره مواضعی گرفته است که به نفع مصر نیست و به شکل غیر مستقیم به حمایت از دولت اتیوپی می‌پردازد.

همزمان دفتر ریاست‌جمهوری مصر نگران تلاش‌های مکرر اماراتی‌ها برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات مهم مصری است. دیدارهایی که به گفته منابع مصری مشکوک است و موضوع گفت‌وگوها نیز عمدتا در خصوص نظر مقامات مصری درباره اوضاع مصر در آینده است.

همزمان به تعدادی از مراکز پژوهشی که با اماراتی‌ها قرارداد بسته‌اند یا تحت حمایت مالی امارات هستند، اعلام شده که هیچ‌گونه گزارش و پژوهشی از وضعیت داخلی مصر و تأثیر بحران‌های منطقه‌ای بر مصر و کلیت وضع داخلی و اوضاع حقوق بشری این کشور انجام ندهند. به خصوص اینکه برخی از این اندیشکده‌ها را مقامات امنیتی سابق مصری اداره می‌کنند.

به نوشته العربی الجدید، روابط میان امارات و مصر دچار تنش‌های شدیدی شده و دو طرف در خصوص تعدادی از موضوعات اختلاف نظر دارند. بحران لیبی در صدر این موضوعات است؛ به طوریکه قاهره به دنبال حل و فصل سیاسی و توقف تنش نظامی است، همزمان مصر به ترکیه نیز روی خوش نشان داده است که هر دو مورد موجب عصبانیت اماراتی‌ها شده است.

انتهای  پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول