اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

ایران در جنگ تحمیلی به بزرگترین قربانی مین تبدیل شد

امیر سرتیپ حاتمی در پیامی به مناسبت « روز جهانی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن» خطاب به معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به بزرگترین قربانی این معضل شوم تبدیل گردیده است.

ایران در جنگ تحمیلی به بزرگترین قربانی مین تبدیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت روز جهانی «آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن» امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد.

متن پیام وزیر دفاع به شرح ذیل است:

روز جهانی آگاهی از خطر مین، یاد آور اقدامی ارزشمند برای توجه بیشتر به حیات، سلامت و امنیت جامعه انسانی و ایجاد محیطی امن، برای زندگی بی دغدغه جامعه بشری بشمار می آید؛ محیطی که بارها از سوی  انسان ها و دولت های متجاوز، مورد تهدید قرار گرفته است.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی با رژیم بعث صدام، مساحتی در حدود 42000 کیلومتر مربع از خاکجمهوری اسلامی ایران به 20 میلیون انواع مین و مواد منفجره ساخته کشورهای مدعی حقوق بشر، آلوده شده و جمهوری اسلامی ایران به بزرگترین قربانی این معضل شوم تبدیل گردیده است. چه بسیار مردان، زنان وکودکان ایرانی که در طول سال ها جنگ تحمیلی و پس از آن، قربانی مین شدند، وچه بسیار ضررهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دیگری که بر جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.

از این رو جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم الهی دین مبین اسلام، حرمت جان و کرامت انسان ها را به عنوان اصلی مهم قلمداد نموده و تلاشهای ارزشمندی را برای رهایی مردم از خطر مین و مهمات بجامانده از جنگ انجام داده است.  به مناسبت این روز جهانی از افرادی که ایثارگرانه جان خود را نثار کردند تا ایرانی عاری از مین و مواد منفجره به جامانده از جنگ داشته باشیم تقدیر و تشکر می نمایم. ایثارگرانی جان برکف که هر روز با این پدیده شوم دست و پنجه نرم کرده و در نهایت مظلومیت برای آزادسازی اراضی میهن عزیزمان تلاش و مجاهدت می نمایند.

اما با نهایت تاسف باید بیان نمایم که کشورهایی که در طول سال های جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران به دولت صدام در همه زمینه ها از جمله ارائه مین های متنوع، کمک کردند؛ در سال های پس از جنگ نیز به هر بهانه ای از کمک به کشور ما برای برطرف کردن این معضل امتناع نموده از کمک فناورانه خود به جمهوری اسلامی ایران دریغ نمودند.

با این وجود، جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد عمیق نسبت به جنبه های بشردوستانه عملیات مین زدایی، همواره نجات جان زنان، مردان و کودکان بی گناه را جزو اولویت های خود قلمداد کرده و تمامی تلاش خود را برای رفع این معضل بکار بست.

جا دارد از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه سازمان برنامه و بودجه و نیز مجلس شورای اسلامی بدلیل تخصیص اعتبارات مورد نیاز و سایر حمایت های صورت گرفته در این زمینه، تشکر و قدردانی نموده و خواستار آن هستیم که با استمرار این حمایت ها و تخصیص اعتبارات کافی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمک نمایند تا با یک برنامه ریزی مناسب و اقدام جهادی، این موضوع ناتمام خاتمه یافته و شاهد آن باشیم که تمامی اراضی این کشور عاری از وجود مین ها و مواد منفجره به جامانده از جنگ باشد.

به امید روزی که خشونت، تهدید و جنگ، از روابط انسانی رخت بربسته و محیطی آکنده از صلح و آرامش جایگزین آن گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول