اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا جلوترند

وزیر نفت با بیان اینکه امروز ما از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند، گفت: دیگر بدین صورت نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم چنانکه شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا از لحاظ تکنولوژی جلوتر هستند.

شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا جلوترند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین امضای قراردادهای ساخت 24 دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی گفت: امسال با توجه به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است اقدامات مهمی در این راستا انجام دهد. ما کمیته‌ای تشکیل دادیم تا بتوانیم جهش تولید در صنعت نفت را تسریع کنیم و تصمیمات خوبی در این باره اتخاذ شده است که به شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: امضای قراردادهای ساخت 24 دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی به عنوان بخشی از اقدامات وزارت نفت برای پشتیبانی از تولید داخل انجام می‌شود. البته طرح جمع‌آوری و انتقال گازهای همراه میادین نفتی به پالایشگاه بیدبلند و تأسیسات مارون در گذشته شروع شده بود و امروز از بخشی از برکات طرح یک میلیارد دلاری بیدبلند رونمایی می‌شود که آن مربوط به ساخت داخل الکتروکمپرسورها است.

*برنامه وزارت نفت این بود که تا پایان 1400 هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد

زنگنه گفت: بنده همیشه از سوختن گازهای همراه میادین نفتی ناراحت بودم در بازدیدی که سال 51 برای اولین بار از اهواز داشتم همیشه به گازهای مشعلی که در حال سوختن بودن توجه می‌کردم و دغدغه من این بود که روزی جلوی سوختن این گازها گرفته شود. حتی در خاطرات تاریخی نیز آمده است که یکی از دغدغه‌های شاه هم همین گازهای همراه بود.

وزیر نفت تأکید کرد: در واقع وقتی گازهای همراه می‌سوزد و هدر می‌رود بدین معناست که دلار می‌سوزد، ثروت ملی هدر می‌رود و با ایجاد آلودگی زیست محیطی مردم خوزستان نیز دچار رنجش می‌شوند. در کشورهای دیگر اینگونه نیست که مناطق نفت‌خیز آنها هوایی پر از دود داشته باشد، در حالی که اگر شما از تهران با هواپیما به سمت خوزستان حرکت کنید، از آلودگی هوا در ارتفاعات بالا متوجه خواهید شد که این استان خوزستان است یا نه.

وی اظهار داشت:‌ یکی از اولویت‌های رهبر انقلاب نیز در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است. اولین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته شد که یکی از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.

زنگنه اظهار داشت: برنامه ما این بود که تا پایان سال 1400 دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد اما با توجه به اقداماتی که در دستور کار است ان‌شاالله این مهم تا سال 1401 به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.

*برخلاف گذشته امروز ما از سازندگان تجهیزات نفت می‌خواهیم که تجهیزات نفت بسازند

وزیر نفت افزود: ایده جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند یک طرح بدیعی بود و بسیاری از کارشناسان بر روی آن کار کردند. تغییر پارادایم در وزارت نفت مبنی بر اینکه NGLها بخشی بالادستی نیستند و ما می‌توانیم آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم در ایجاد NGL 3100، NGL 3200 و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس نقش مؤثری داشت.

وی بیان داشت:‌ ما حتی به دنبال این هستیم که O&M برای NGL‌های موجود را هم به بخش خصوصی مصرف‌کننده آن واگذار کنیم. چون وزارت نفت خیلی نباید وارد کارهای بهره‌برداری بشود و از طرفی برای NGLهای جدید نیز پول نداریم.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هر چقدر بتوانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم. پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت مربوط به ماشین‌های دوار است که شامل الکتروموتورها، تلمبه‌ها، کمپرسورها و توربین‌های گازی است در مراسم امروز دو توربین‌ساز و کمپرسورساز بزرگ کشور صحبت کردند و توانمندی ما در این حوزه قابل توجه است.

زنگنه گفت: امروز ما از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازیم و دیگر بدین صورت نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایید ما را توانمند کنید. ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

*سفارش‌گذاری و خرید تضمینی تجهیزات نفتی مهمترین مانع‌زدایی از تولید است

وی اظهار داشت: یکی از راه‌حل‌های ما برای حمایت از ساخت داخل تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت است. بدین صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی آنها انجام شود. با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و حالا ممکن است که کارفرمایان از او تجهیزات را نخرند. بلکه با ایجاد این ساختارها، خودِ وزارت نفت جدای از کارفرماها حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود. سازوکار این روش همانند خرید تضمینی گندم در بخش کشاورزی است.

وزیر نفت گفت: در هفته‌های آینده اولین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات منعقد خواهد شد. در حوزه‌های ساخت لوله‌های بدون درز، تلمبه‌های انتقال نفت نیز نیازهای جدی وجود دارد به شما بگویم در خط لوله گوره-جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند و ما این کارها را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم. در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، ولی در یک سال و نیم اخیر 340 هزار تن از این ورق ساخته شده است که این جزئی از افتخارات کشور است.

*شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا جلوتر هستند

زنگنه بیان کرد: هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره-جاسک تماما ایرانی نیست. در دو سه هفته آینده اولین نفت را وارد خط لوله گوره-جاسک می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم و بهتر است بیشتر عمل کنیم. شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا از لحاظ تکنولوژی جلوتر هستند.

وزیر نفت گفت:‌ درباره مسجدسلیمان ما در حال پخت و پز طرحی هستیم که پیمانکار و سرمایه‌گذار برای آن پیدا کنیم. مسجدسلیمان هنوز نفت زیادی برای تولید دارد. اما آنچه مهم است تولید نفت نیست، بلکه مهمتر از آن افزایش ضریب بازیافت است که این موضوع نیاز به تکنولوژی دارد. ما باید تلاش کنیم که نفت را با ضریب بازیافت بیشتری تولید کنیم.

زنگنه گفت:‌ البته مسائل خوزستان بسیار زیاد است و این مسائل در طول سال‌های گذشته تجمیع شده است. برای حل این مشکلات بنده پیشنهاداتی به استاندار خوزستان داده‌ام و از ایشان هم پیگیری خواهم کرد تا بخش مهمی از مشکلات این استان با طرحی که وجود دارد حل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول