اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

جزئیات طرح مجلس برای حذف ظرفیت خدمات حقوقی

روز گذشته طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار کمیسیون ویژه جهش تولید قرار گرفت، طرحی که در صورت تصویب، تغییراتی جدی در شرایط اخذ مجوز و پروانه بسیاری از مشاغل به ویژه در حوزه خدمات حقوقی ایجاد می‌کند.

جزئیات طرح مجلس برای حذف ظرفیت خدمات حقوقی

گروه حقوقی خبرگزاری فارس- روز گذشته طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار کمیسیون ویژه جهش تولید قرار گرفت، طرحی که بنا بر نسخه اولیه منتشر شده آن در صورت تصویب، تغییراتی جدی در شرایط اخذ مجوز و پروانه بسیاری از مشاغل به ویژه در حوزه خدمات حقوقی ایجاد می‌کند.

این طرح که به صورت جدی مورد انتقاد کانون‌های وکلا و سردفتران قرار گرفته است، شرایط اعطای مجوز در این دو حرفه را بسیار تغییر خواهد داد. در خصوص شرایط اعطای مجوز برای وکالت و سردفتری ماده ۳ این طرح تصریح می‌کند: «از تاریخ اجرای این قانون، قوانین معارض با آن از جمله ماده ۳ قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۹۳ ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ و ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ و تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری نسخ می‌شوند. همچنین سازوکار تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، به‌صورت آزمون سراسری سالانه برای اعطای این دو مجوز به نحوی صورت می‌گیرد که هر داوطلبی که ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمره یک درصد جمعیت بالاترین امتیاز را کسب نماید، بتواند پروانه اخذ نماید. این نصاب برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم، ۵۰ درصد خواهد بود.» این بدین معناست که در صورت تصویب این طرح دیگر خبری از ظرفیت‌گذاری برای جذب وکیل و سردفتر نخواهد بود و آنچه انحصار در این مشاغل عنوان می‌شود از بین خواهد رفت.

محسن زنگنه عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین جزئیات بررسی این طرح در کمیسون ویژه جهش تولید اظهار کرد: این طرح قانونی تلاش دارد که یک سری از شغل‌ها را از دایره گرفتن مجوز خارج کند اما یک سری کسب‌وکارها در این طرح مستثنی شده است و گفته شده که همه کسب‌وکارها می‌توانند با ثبت در سامانه به فعالیت بپردازند به جز مشاغلی که در حوزه سلامت، امنیت، خدمات حقوقی و... هستند.

نحوه جدید برگزاری آزمون وکالت براساس طرح جدید مجلس

وی با بیان اینکه وکالت و سردفتری نیز از جمله مشاغل استثنا شده در این طرح هستند گفت: سردفتران و وکلا نیز مشمول این طرح هستند و به یک معنا انحصاری که در حال حاضر وجود دارد با این تصویب این طرح برداشته خواهد شد.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص تصمیم این طرح در خصوص وکالت و سردفتری تشریح کرد: آنچه در حال حاضر در متن پیشنهادی آمده است اینگونه تعیین کرده که در آزمون وکالت و سردفتری کسانی که ۷۰ درصد نمره آخرین نفر یک درصد جمعیت بالاترین را در آزمون کسب کنند کانون‌ها مکلف به اعطای مجوز به آن‌ها هستند. یعنی ما یک درصد برتر در آزمون داریم، حالا ممکن است این یک درصد برتر از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ بگیرند و یا ممکن است نمره پنجاه بگیرند لکن کسانی که ۷۰ درصد کسانی که نمره آخرین فرد آن یک درصد را گرفته‌اند، پذیرفته می‌شوند. حالا ممکن است همه کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند آن ۷۰ درصد نمره را کسب کنند و ممکن است تنها ۱۰ نفر به آن نصاب برسند.

وی افزود: این راه حل عملا جلوی انتقاداتی که افراد مخالف طرح مطرح می‌کنند که این قانون افراد کم سواد را وکیل می‌کند، می‌گیرد و کیفیت وکالت حفظ خواهد شد و انحصار نیز برداشته می‌شود و در یک عدد متوقف نمی‌شویم.

حد نصاب می‌تواند ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ درصد باشد

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا در حد نصاب تعیین شده امکان تغییر وجود دارد، گفت: دوستان کارگروه  ابتدا پیشنهاد ۶۰ درصد را دادند ولی پیشنهاد کنونی کارگروه ۷۰ درصد است؛ چرا که بر اساس اعداد و ارقام سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ با شیب مناسبی نیاز کشور به وکیل در عرض چند سال رفع خواهد شد. با این حال پیشنهاد ۷۰ درصد ممکن است ۶۰ درصد یا ۵۰ درصد هم شود.

وی در پاسخ به شایعات در خصوص حذف مواد مربوط به سردفتری در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار اظهار کرد: درباره سردفتران هم موضوع همان است که در خصوص وکالت مطرح شد هرچند سردفتران هم مانند وکلا به حذف ظرفیت معترضند لکن اعضای کمیسیون بر تسهیل اخذ مجوزها و رفع انحصار از وکالت و سایر مشاغل اتفاق دارند و جای نگرانی نیست که این اتفاق به نتیجه خواهد رسید و امکان ندارد نفوذی رخ دهد و یا تصمیم نمایندگان مردم عوض شود.

حضور نماینده کانون‌های وکلا در جلسه کمیسیون ویژه جهش تولید

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص شایعات مربوط به عدم حضور نماینده وکلا در جلسه دیروز کمیسیون نیز گفت: دکتر کوشا (رئیس اسکودا) در جلسه حضور داشتند و بخش زیادی از جلسه در اختیار ایشان قرار گرفت و ایشان نکاتشان را گفتند اما در هر صورت ما این بحث‌ها را پیشتر نیز شنیده بودیم و نظر کمیسیون بر این است که محدودیت‌ها و انحصارها باید برداشته شود. ضمن اینکه آیت الله رئیسی هم این موضوع را تأیید کرده است و دستگاه قضا هم در این موضوع با ما همراه است.

طرح به کارگروه تخصصی رفت تا قوی‌تر برگردد

زنگنه درباره آخرین تصمیمات کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص این طرح در روز گذشته اظهار کرد: اعضای کمیسیون پس از شنیدن نظرات سازمان‌های مختلف از جهاد کشاورزی تا سردفتران و کانون وکلا در نهایت تصمیم گرفتند که بنا بر اینکه رهبری امسال را سال مانع‌زدایی از تولید نامگذاری کردند این طرح را مجدد در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که طرحی که در حال حاضر وجود دارد بسیاری از شغل‌ها را شامل نمی‌شود و برای بسیاری از آن‌ها تسهیلی که مدنظر ماست را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: قرار بر این شده است که کارگروه نظراتش را تا هفته آینده جمع کند تا یکشنبه هفته بعد طرح دوباره در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.

طرح‌های تسهیل کسب‌وکار در اولویت مجلس

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در پایان گفت: امروز طی صحبتی که با دکتر قالیباف نیز داشتیم ایشان نیز تأکید کردند که مجلس اصرار دارد که طرح‌هایی مثل این طرح را که مرتبط با تسهیل فضای کسب‌وکار است در اولویت قرار دهد. من فکری می‌کنم با توجه به فضای مجلس به زودی این طرح در کمیسیون و صحن تصویب خواهد شد و امیدواریم تا انتهای بهار این قانون به تصویب برسد تا مردم در نیمه دوم سال بتوانند میوه این قانون را بچینند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تصویب این طرح به آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ خواهد رسید و آیا متقاضیان وکالت آزمونی استاندارتر و منطقی‌تر را در سال جاری تجربه خواهند کرد یا باز هم در بر پاشنه انحصار خواهد چرخید؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول