اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سیر تا پیاز موانعی که بر سر راه تولید کنندگان اصفهانی قرار دارد

‌برخلاف همیشه که به سراغ مسؤولان دولتی می‌رفتیم تا برایمان از اقدامات‌شان در تولید و صنعت بگویند، این بار پای گلایه و درددل دو تولیدکننده حوزه محصولات غذایی و نساجی نشستیم تا شاید هم مرهمی بر زخم‌های این صنعتگران اصفهانی باشیم و هم گوش شنوا و درمانگری برای گلایه‌هایشان پیدا کنیم.

سیر تا پیاز موانعی که بر سر راه تولید کنندگان اصفهانی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چند سالی است شعارهای سالی که توسط مقام معظم رهبری برای سال جدید اعلام می‌شود رنگ و بوی اقتصادی و حمایت از تولید داخل دارد.

در سال گذشته، مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها، شیوع کرونا، سوءمدیریت‌ها و... دست به دست هم دادند و شرایطی را برای کشور به وجود آوردند که باعث گلایه رهبر معظم انقلاب از عدم تحقق کامل شعار سال یعنی جهش تولید در سخنرانی نوروزی ایشان شد و باعث شد بار دیگر شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کنند.

 

استان اصفهان که با وجود بزرگترین و اساسی‌ترین کارخانه‌های کشور به عنوان قطب صنعتی ایران شناخته می‌شود، همواره هم در صنایع کوچک و هم در صنایع پایین دستی زبانزد بوده است اما چند سالی می‌شود که تولیدکنندگان قطب صنعتی کشور وضعیت خوبی ندارند.

تولیدکنندگان در سال‌های اخیر بعضاً با آخرین توان و رمق خود در این جنگ تمام عیار ایستاده‌اند و از هر سو با مشکلات می‌جنگند و گاهی احساس می‌کنند که در این کارزار هیچ پشتیبانی ندارند.

برخلاف همیشه که به سراغ مسؤولان دولتی می‌رفتیم تا برایمان از اقدامات‌شان در تولید و صنعت بگویند، این بار پای گلایه و درددل دو تولیدکننده حوزه محصولات غذایی و نساجی نشستیم تا شاید هم مرهمی بر زخم‌های این صنعتگران اصفهانی باشیم و هم گوش شنوا و درمانگری برای گلایه‌هایشان پیدا کنیم.

 

یکی از تولیدکنندگان کنندگان آرد اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: کارخانه آرد ما حدود ۴۰ کارگر دارد، روزانه حدود ۵۰۰ تن تولید داریم اما امروز با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستیم و روزانه حدود ۱۵۰ تن بیشتری تولید نداریم.

وی ادامه داد: بیش از دو سال و نیم است که تولید به این میزان کاهش داشته است و به دلیل نوسانات شدید قیمت دلار دیگر صادرات آرد صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

این تولیدکننده با بیان اینکه کارخانه ما یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آرد در کشور است، افزود: کشورهایی مانند عراق از ما آرد تهیه می‌کردند اما امروز دیگر به دلیل افزایش قیمت دلار و گمرک توانایی رقابت با ترکیه را نداریم، امروز اکثر آرد عراق از ترکیه تأمین می‌شود و هیچگونه صادراتی به عراق یا افغانستان نداریم.

 

از خودکفایی در تولید گندم تا واردات گندم با ارز گران قیمت در این روزها

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش تولید گندم در داخل کشور نسبت به گذشته که تولید گندم به حدی رسیده بود که خودکفا شده بودیم و هیچگونه واردات گندم نداشتیم اما امروز گندم خارجی با ارز بسیار بالا وارد می‌شود، تولید آرد نیز کاهش داشته است.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های آرد استان اصفهان خاطرنشان کرد: از حدود ۴ سال پیش به خودکفایی رسیده بودیم اما دوباره ۲ سالی است که واردات گندم خارجی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی تولید یک کارخانه کاهش یابد، بالتبع تعدیل نیرو نیز انجام می‌گیرد؛ تقریباً ۳۰ درصد نیروهای کارخانه را کاهش دادیم و هرچه نیروها بازنشست می‌شدند و یا برخی را هم خودمان قطع همکاری می‌کردیم، دیگر جایگزینی برایشان نیاوردیم.

این تولیدکننده پیرامون تأثیر شیوع کرونا بر میزان تولید کارخانه اظهار داشت: شیوع کرونا تأثیر بسیار بدی روی تولید آرد داشت، پیش از آن در مدارس تمامی دانش‌آموزان کیک و کلوچه و بیسکوئیتی همراه خود داشتند اما با تعطیلی مدارس و دانشگاه تولید کیک و کلوچه و بیسکوئیت بسیار کم شده است.

 

وی بیان داشت: یکی از اصنافی که با شیوع کرونا بیشترین ضرر را داشتند همین کارخانه‌های تولید کیک و کلوچه و بیسکوئیت و به طور کلی مواد غذایی بودند که با تعطیلی مدارس تولیدشان به شدت کاهش یافت.

تعطیلی کارخانجات کیک و کلوچه با شیوع کرونا به دلیل تعطیلی مدارس

این تولیدکننده اصفهانی عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از تولید آرد ما برای کارخانه‌جات کیک و کلوچه و بیسکوئیت و شیرینی بود که پس از کرونا تولیدشان به شدت کاهش داشته و حتی برخی که ظرفیت کوچک داشتند تعطیل شده‌اند.

وی ابراز داشت: کارخانجات بزرگ که سرمایه‌ای از قبل داشتند توانستند تولیدشان را تا حدودی حفظ کنند و تعطیل نشوند اما اکثر کارخانجات کوچک و نوپا که در شهرک صنعتی بودند تعطیل شدند.

این تولیدکننده با تشریح مشکلات موجود در راه تولید تصریح کرد: در صنف ما افزایش تولیدی در سال ۹۹ نداشتیم، عمده دلیل آن هم نوسانات قیمت ارز است؛ مثلا زمانی که ما در کشورهای دیگر مشتری پیدا می‌کنیم و قیمتی با او توافق می‌کنیم می‌بینیم قیمت ارز تغییر کرده و مثلا قیمت دلار دو هزار تومان افزایش داشته است، به همین ترتیب معامله بهم می‌خورد.

 

وی اظهار داشت: با شرایط موجود درخصوص نوسانات ارز، هیچ‌گونه توانایی برای رقابت با کشور ترکیه نداریم و می‌بینیم که بازار اکثر کشورهای همسایه و اطراف را ترکیه به دست گرفته است.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های آرد استان اصفهان در پاسخ به سوالی پیرامون وجود تسهیلات دولتی، گفت: تسهیلاتی که دریافت نکردیم هیچ، برق ما را هم سه برابر گران کردند و به ما گفتند که از این گران کردن برق یارانه‌ای به شما پرداخت می‌کنیم اما تا به حال یک ریال هم از یارانه برق دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: علاوه بر افزایش سه برابری بهای برق، حق بیمه نیز افزایش سه چهار برابری داشته با این بهانه که بعداً این مبالغ را به شما برمیگردانیم اما نه به ما بلکه به هیچ تولیدکننده دیگری ندیدیم که این یارانه را برگردانند.

ارزش افزوده، بار سنگینی روی دوش تولیدکنندگان

این تولیدکننده اصفهانی پیرامون دیگر مشکلات تولیدکنندگان بیان داشت: اکثر کارخانجات مشکل دارایی و ارزش افزوده دارند، ۹ درصد ارزش افزوده مبلغ زیادی برای آن‌ها است و برخلاف برخی کارخانه‌ها، کارخانجات بزرگ که دفاتر رسمی و کارمند و... دارند نمی‌توانند زیرمیزی و بدون ارزش افزوده کار کنند و ضرر و زیان زیادی می‌بینند زیرا برخی کارخانه‌ها هستند که بدون ارزش افزوده کار می‌کنند و جنسشان را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.

وی افزود: البته آرد خبازی ارزش افزوده ندارد اما مثلا در زمینه آرد صنف و صنعت برخی کارخانه‌ها می‌توانند ۹ درصد آرد خود را ارزان‌تر به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید آرد استان اصفهان گفت: این کارخانه‌ها بدون فاکتور رسمی و ارزش افزوده آرد خود را ۹ درصد ارزان‌تر از کارخانجات با فاکتور رسمی می‌فروشند؛ امروز ارزش هر کیلو آرد حدود ۵ هزار تومان است که ۹ درصد آن کیلویی حدود ۵۰۰ تومان می‌شود و هر کیسه آرد آن‌ها حدود ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت با ما دارد و با این شرایط نمی‌توانیم با قیمت آن‌ها رقابت کنیم.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما تولیدکنندگان مبلغ بیمه کارگران است، افزود: حدود ۲۳ درصد حق بیمه کارگران است که بار سنگینی بر دوش تولیدکنندگان است، اگر دولت بتواند اقدامی در زمینه حق بیمه داشته باشد اشتغال‌زایی بسیار زیادی خواهیم داشت.

این تولیدکننده اصفهانی توضیح داد: برخی کارخانجات هستند که با یک کارگر، دو شیفت کار می‌کنند تا حق بیمه کمتری نسبت به دو کارگر پرداخت کنند، اما اگر این بار حق بیمه را از دوش تولیدکننده بردارند قطعاً به میزان دو برابر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مبالغ انرژی که اضافه کردند و قول دادند که به صنعت برگردانند نیز مشکل دیگر تولیدکنندگان است که حتی یک ریال آن را به صنایع بازنگرداندند که هزینه بسیار بالایی برای ما تولیدکنندگان دارد و اگر اینطور پیش زود نه تنها جهش تولید نخواهیم داشت بلکه کارخانه‌های باقیمانده هم به تعطیلی کشیده می‌شوند.

 

سهراب تقوی یکی از تولیدکنندگان در حوزه نساجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شرکت تولیدی نساجی ما از سال ۸۳ تأسیس شد و در منطقه محروم جرقویه حدود ۶۵ کارگر داریم؛ روزانه تقریبا ۱۲ تن تولید بسته به نوع نخ داریم.

وی ادامه داد: مدت کوتاهی حدود دو سال است که طرح توسعه در کارخانه داشتیم و تعدادی نیرو جذب داشته‌ایم و تعدیل نیرو نداشتیم؛ آمار تولید ما نیز ثابت نیست گاهی کم و گاهی زیاد می‌شود.

قاچاق، مشکل اصلی تولیدکنندگان نساجی کشور

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های نساجی استان اصفهان تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل ما در حوزه نساجی واردات پوشاک به طور رسمی یا قاچاق به صورت سازماندهی شده است که بیشترین ضرر را به ما وارد می‌کند.

وی عنوان کرد: این کالاها با قیمت ارزان وارد کشور می‌شود و ما با این شرایط توانایی رقابت با چین و کره و مالزی رقابت کنیم.

این تولیدکننده نخ توضیح داد: شرایط مانند این است که ما را در گوشه رختکن کتک بزنند و وقتی تمام استخوان‌های ما خرد شد بگویند حالا برو و با حریف قدری مانند کره جنوبی و چین رقابت کن.

 

وی عنوان کرد: در حوزه نساجی علاوه بر واردات، بحث نبود قطعات یدکی ابزارآلات و به روز نبودن ماشین‌ها و مستهلک بودن دستگاه‌ها نیز دیگر مشکل ما است که تولید یا تعمیر آن‌ها به صرفه نیست.

این صنعتگر اصفهانی بیان داشت: ارزش افزوده و بیمه هم از دیگر مشکلات است که مثلا اگر پنج روز پرداخت حق بیمه عقب افتد، جریمه سنگینی برای ما در نظر می‌گیرند.

وی افزود: من با تجربه ۳۵ ساله خود در صنعت نساجی می‌گویم که اگر بخواهند به ما کمکی کنند می‌توانند درصدی از قبض برق کارخانجات و صنایع را پرداخت کنند، زیرا تسهیلاتی که می‌دهند فایده چندانی برای ما ندارد چون با وجود وام‌هایی که می‌دهند سرمایه در گردش ما کم است و اگر بازپرداخت آن کمی عقب افتد جریمه زیادی برای آن در نظر می‌گیرند.

 

این تولیدکننده اصفهانی تأکید کرد: تخفیف در قبض برق صنایع بزرگ‌ترین کمک به آن‌ها است که تولید را افزایش می‌دهد، دیگر شعارهایی که می‌دهند قابلیت اجرا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما بحث مواد اولیه است که گاهی مجبور می‌شویم در بازار آزاد تهیه کنیم؛ همچنین به علت فرسوده بودن قطعات شرکت برق، قطعی برق داریم و وقتی این اتفاق رخ دهد ممکن است حدود ۴۸ ساعت تولید ما تعطیل شود.

 

مطالبات تولیدکنندگان به حق است

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی نیز تمام گلایه‌های این تولیدکننده‌های اصفهانی اصفهانی را به حق دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده‌ای که تولیدکنندگان چند سالی است که با آن روبه‌رو هستند بحث ارزش افزوده است.

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان افزود: درست است که دولت می‌گوید که شما می‌توانید ارزش افزوده را از مشتری بگیرید اما ما طبق قانون معتقدیم که ارزش افزوده باید در حلقه آخر زنجیره که به دست مصرف‌کننده می‌رسد پرداخت شود، مثلا در بحث آرد آن‌جایی که نان می‌شود و مصرف‌کننده دریافت می‌کند باید ارزش افزوده پرداخت شود.

بار سنگین ارزش افزوده برای تولیدکنندگان

وی تصریح کرد: به همین صورت در مقاطع مختلف و در جایگاه‌های مختلف ارزش افزوده گرفته می‌شود و نهایتاً از دولت پس می‌گیرند اما این یک بار سنگین در اجرا برای تولیدکنندگان دارد که نمونه آن را تولیدکننده آرد ذکر کرده بود که افرادی که می‌توانند به صورت غیررسمی فروش داشته باشند، بازار تولیدکنندگان شناسنامه‌دار خراب می‌شود.

سهل‌آبادی افزود: از سوی دیگر تولیدکننده تا زمانی که بتواند ارزش افزوده را وصول کند زمان زیادی می‌برد و هر سه ماه یک‌بار هم باید ارزش افزوده را با اداره دارایی محاسبه کند که آنجا هم اگر دیر پرداخت شود، جرایمی برایش درنظر گرفته می‌شود.

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان گفت: به همین جهت تولیدکننده‌ای که نسبت به این مسأله اعتراض داشت واقعا حق داشته است و سال‌ها است که تولیدکنندگان در ارتباط با ارزش افزوده دچار مشکل هستند.

وی عنوان کرد: راهکار این است که مانند تمامی کشورهای دنیا، این ارزش افزوده در حلقه آخر یعنی جایی که کالای تولیدی به کالای مصرفی تبدیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، محاسبه شود.

سهل‌آبادی پیرامون مشکلات حق بیمه کارگران بیان کرد: با توجه به دیونی که دولت در تأمین اجتماعی پیدا کرده است، تأمین اجتماعی شرایط حساسی پیدا کرده است و صندوق تأمین اجتماعی که حامی تولید است و در واقع این صندوق برای کارفرمایان و کارگران است، حتی اگر تأخیری در پرداخت وجود داشته باشد جریمه در نظر می‌گیرد.

 تأمین اجتماعی حق ندارد کارگر را از خدمات تأمین اجتماعی محروم کند

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان اظهار داشت: یکی از مباحثی که ما بسیار دنبال کردیم این بود که تأمین اجتماعی حق ندارد اگر واحد تولیدی نتوانست دین خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، با علم به اینکه تأمین اجتماعی از طرق مختلف آن را وصول می‌کند، کارگر را از خدمات تأمین اجتماعی محروم کند.

وی خاطرنشان کرد: این بحثی است که روی آن فشار آمده است و دولت نیز قول داده که چنین کاری صورت نمی‌گیرد اما بعضاً در برخی استان‌ها این اتفاق رخ داده است؛ همچنین قرار بود تأمین اجتماعی به دلیل کرونا حمایتی از تولید و کارگرانی که نتوانستند مانند گذشته کار کنند هم داشته باشد.

اقدام خلاف قانون دولت و تضعیف تولید

سهل‌آبادی عنوان کرد: در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شد، یعنی قانونگذار تصویب کرد که درصدی از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بود به صنعت و تولید تعلق گیرد که هیچ امکانی برای اجرای این قانون صورت نگرفت و تولیدکنندگان نتوانستند از حق خودشان دفاع کنند.

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان تصریح کرد: با ضرس قاطع می‌گویم که این اقدام کاری خلاف قانون است و این بها، طلب و حقی قانونی است که تولیدکنندگان از دولت دارند و باید وصول شود.

وی ابراز داشت: سال‌ها است که مقام معظم رهبری به حق، به مسائل اقتصادی اشاره می‌کنند و می‌گویند که ما اگر در اقتصاد خود قوی باشیم، دشمن نمی‌تواند کاری با ما کند و به همین جهت به اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کنند.

سهل‌آبادی گفت: تماما با رونق تولید این اقتصاد قوی رخ می‌دهد، اگر ارزش پول ملی ما کم شده به دلیل مسائل اقتصادی است که تولید ما کفاف حمایت از بحث اقتصاد را ندارد باید حتماً ترتیبی مهیا شود که صنعت ما بتواند به صورت روان به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان عنوان کرد: در سال ۹۹ واقعا صنعتگران به جهت وظیفه خود در مقابل مردم و فرمایشات مقام معظم رهبری خوب عمل کردند و با شرایط سخت مملکت باز هم خوب درخشیدند و امید است که امسال نیز همین عملکرد درخشان را داشته باشند.

 

مشکلات تولیدکنندگان در هر حوزه‌ای تقریبا شبیه به هم و به موارد خاص مربوط می‌شود و سال‌ها است که تولیدکنندگان این مشکلات را فریاد می‌زنند؛ بنابراین موانع تولید و راه‌های پشتیبانی از صنعتگران مشخص است و مسؤولان هم با کمی دلسوزی می‌توانند در راستای حل این مشکلات قدم بردارند.

اینکه چرا اقداماتی خلاف قانون و ضد رونق تولید انجام می‌شود بحث دیگری است که باید نمایندگان ملت در بهارستان هم نسبت به آن نظارت داشته باشند.

حال که تمام ما می‌دانیم اقتصاد، راه نفوذ دشمن به کشور است و رونق تولید کلید حل مشکلات اقتصادی، پس دلیل اینکه نه تنها اهتمامی در این زمینه از سوی دولت احساس نمی‌شود بلکه برخلاف قوانین تصویب‌شده باعث افزایش بار مشکلات بر دوش تولیدکنندگان می‌شوند، چیست؟

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول