اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بمب‌های خوشه‌ای ائتلاف سعودی؛ مصیبت دائمی مردم یمن

ائتلاف سعودی در شش سال گذشته مناطق وسیعی از یمن را به مین و بمب‌های خوشه‌ای آلوده کرده است.

بمب‌های خوشه‌ای ائتلاف سعودی؛ مصیبت دائمی مردم یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرهنگ «علی صفره» فرمانده مرکز مین‌روبی یمن گفت که تلفات غیر نظامیان بر اثر بمباران‌های هوایی در مناطق مختلف به زمان حمله محدود نمی‌شود و گاهی ا ثرات و مصیبت‌های این حملات دائمی است.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، او گفت که طبق آمار وزارت بهداشت یمن تا نیمه سال ۲۰۱۹، بالغ بر شش هزار غیر نظامی به دلیل انفجار بمب‌های باقی مانده و مین‌ها کشته شده‌اند، همزمان بسیاری از کشته شدگان نیز در آمارها ذکر نشده‌اند.

علی صفره افزود: «شاهد حجم بالای فاجعه انسانی که یمن با آن مواجه است، هستیم. ما در وسط میدانی که پر از بمب‌ها و مین‌های باقی مانده از دشمن است، قرار گرفته‌ایم. بسیاری از ساکنان پس از آزادی مناطقشان به علت وجود بمب‌های خوشه‌ای، قادر به بازگشت نیستند.»

این مقام نظامی یمنی گفت: «هنگامی که از فاجعه سخن می‌گوییم، دچار توهم نشده‌ایم. طبق آمار ۲۵۰۰ حمله با بمب‌های خوشه‌ای تاکنون در جنگ یمن انجام شده است. کشور سازنده ۱۵ نوع از این بمب‌ها مشخص نیست. از ابتدای سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۹۰ نفر در پی انفجار بمب خوشه‌ای کشته شده و ۵۰ رأس گوسفند تلف شده‌اند.»

 

او گفت که در بررسی‌های میدانی در سه شهرستان استان الجوف، مشخص شد که ۵۰ هزار زمین کشاورزی آلوده به بمب خوشه‌ای و مین‌کاری شده است. به طوریکه فقط در شهرستان «المتون» در استان الجوف، پنج هزار هکتار زمین کشاورزی غیر ایمن هستند. زمین‌هایی که منبع در آمدی چهار هزار خانواده محسوب می‌شود.

سرهنگ علی صفره در پایان گفت که به دلیل محاصره یمن، دولت سعودی مانمع ورود تجهیزات مین‌روبی به یمن می‌شود و پاکسازی مناطق آلوده دشوار و زمان‌بر است. او از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌‍المللی خواست تا تجهیزات لازم برای نجات جان غیر نظامیان را تأمین کنند.

بمب خوشه‌ای به بمب‌هایی گفته می‌شود که در تعداد بسیار بالا بر روی سطح وسیعی از یک منطقه ریخته می‌شود، اما منفجر نمی‌شود و برخی از آن‌ها با گذشت دهها سال نیز موجب کشته و زخمی شدن غیر نظامیان می‌شوند. نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل این نوع بمب‌ها را به دلیل اینکه بیشترین خطر را برای غیرنظامیان در بر دارد، ممنوعه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول