اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

حاج‌قاسم او را از بهترین یاران خود خواند/ دعوتی که خاطره شد+فیلم

وقتی مشکلات و موانع زندگی سد راهش قرار می‌گرفت، نذرهایش را بر پایه عدد 69 قرار می‌داد؛ نذری که زود برآورده می‌شد. اما راز علاقه به عدد 69 بعدها با حضورش در سوریه نمایان شد.

حاج‌قاسم او را از بهترین یاران خود خواند/ دعوتی که خاطره شد+فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: خانواده‌ محمد آقا قبل از نوروز ۹۶ به سوریه رفتند تا در کنار او باشند. روز سوم فروردین که قرار شد به ایران بازگردند،‌ زینب آخرین فرزند محمد، تنها دو ماهش بود. در فرودگاه موقع خداحافظی در آغوش پدر خیلی بی‌قراری می‌کرد؛ انگار حسی به او می‌گفت که این آخرین دیدار است. محمد آقا برای اولین بار آنجا برای همسرش از آرزویی سخن گفت که دوست دارد شهید شود و پیکرش برنگردد. همین هم شد.

وقتی چند روز بعد آقا محمد به شهادت رسید، حاج قاسم در متنی در ۳۰ فروردین ۹۶ نوشت: «دو تا از بهترین یارانم را از دست دادم». شهیدی که در میان مدافعان حرم با شجاعت، جسارت و ذکاوت راهبری عملیات‌ها معروف بود. در حالی حاج حیدر تیپ زینبیون در ۱۶ فروردین ۹۶ آسمانی شد که پیکر مطهرش دو سال بعد به آغوش میهن بازگشت.


حاج قاسم و شهید محمد جنتی در سوریه

محمد آقا ارتباط خوبی با نیرو‌های حیدریون، فاطمیون، حزب‌الله و لشکر زینبیون داشت و با مهربانی‌ای که داشت همه را مجذوب خودش کرده بود. حاج حیدر تسلط خوبی به زبان عربی داشت و عربی فصیح صحبت می‌کرد. یکی از مدافعان حرم که اهوازی بود، می‌گفت:‌ ما که عرب هستیم، وقتی به جلسات حاج حیدر می‌رفتیم، چنان با عربی فصیح صحبت می‌کرد که اگر او را نمی‌شناختیم، فکر می‌‎کردیم اهل یک کشور عربی است.

بعد از شهادتش همرزمانش که پیگیر پیکرش بودند، در منطقه به تفحص پرداختند و چون شب ولادت امام حسن  مجتبی (ع) بود، به ساحت کریم اهل بیت (ع) توسل کردند و با پیدا شدن پیکر محمد آقا عیدی خودشان را گرفتند.


خانواده شهید جنتی در معراج شهدا

دعوتی که خاص شد

در روز تشییع پیکرش، فرزندانش لبخند به لب داشتند و خوشحال بودند که پیکر پدرشان بعد از ۲ سال برگشته است. امیرعباس این گونه از بازگشت پیکر بابا خبر داد: «من فرزند شهید محمد جنتی هستم. بابای من بعد از دو سال امروز می‌آد معراج شهدا، همتون دعوتید». جالب اینکه بعد از این دعوت، جمعیت بسیاری به معراج شهدا آمدند؛ به گونه‌ای که جای سوزن انداختن نبود. 

 

دعوت خاص فرزندان شهید جنتی

دعوتی که خاطره شد

وقتی فرزندان آقا محمد بالای سر پیکر پدرشان رسیدند، فاطمه زهرا دختر بزرگ شهید با صدای بلند گفت: بابا بهت افتخار می‌کنم. همسر شهید هم این مفقودالاثری محمد آقا را اتفاقی زیبا توصیف کرد و معتقد بود که آقا محمد همه داشته‌اش را به بی‌بی زینب (س) هدیه کرده است.

علاقه شهید جنتی به عدد ۶۹

محمد آقا در تمام طول زندگی‌اش همیشه به حضرت زینب (ع) متوسل می‌شد و علاقه خاصی به عدد ۶۹ داشت، زیرا طبق عدد ابجد ۶۹ نام زینب است و طبق این علاقه هم نذر می‌کرد. آقا محمد عاشق زندگی بود و برای فرزندانش آرزوهای بزرگ داشت. به خطاطی علاقه بسیار داشت و قرار بود دخترش را با خودش به کلاس خط ببرد که شهید شد. بعدها در وسایلش دفتر خطی را پیدا کردند که آقا محمد برای فاطمه زهرا گرفته بود تا خطاطی را تمرین کند.


فاطمه زهرا و امیرعباس در مراسم تشییع پیکر بابا

در آخرین عملیات، محمد آقا به همراه یکی از دوستانش در آزادسازی شمال حماه که مرکز فرماندهی تحریرالشام بود برای بازدید از منطقه رفته بود. قبل از حرکت بیسیم‌ها و چند تلفن همراه را به بچه‌ها تحویل داد و وارد منطقه شد. حین شناسایی در کمین جبهه النصره قرار گرفت. ابتدا دوستش از ناحیه سینه و بعد محمد از ناحیه سر مورد اصابت گلوله تک‌تیرانداز‌ها قرار گرفتند و همان جا آسمانی شدند.

درباره شهید

شهید محمد جنتی با نام جهادی حاج حیدر و معروف به «فرمانده حیدر» فرمانده رزمندگان مدافع حرم پاکستانی (تیپ زینبیون) بود. او نوزدهمین شهید مدافع حرم استان آذربایجان شرقی است. وی سال ۹۲ راهی سوریه شد و حدود چهار سال در جبهه مقاومت سوریه و عراق حضور فعال داشت. او در ۱۶ فروردین ۹۶ در حماه سوریه منطقه تل ترابی به شهادت رسید و همچون حضرت عباس(ع) سر و دستش را فدا کرد. هویت پیکر مطهر شهید جنتی، از طریق آزمایش DNA مشخص شد و در ۲۳ خرداد سال ۹۸ پیکر مطهرش در بهشت زهرا (س)، قطعه ۲۶، ردیف ۹۴ آرام گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول