اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آخرین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مشکل نفتکش صافر محور گفت‌وگوی خاجی و محمد عبدالسلام

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با محمد عبدالسلام آخرین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مشکل نفتکش صافر را تشریح و نسبت به رفع محاصره یمن و دستیابی به توافق صلح پایدار ابراز امیدواری کرد.

آخرین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مشکل نفتکش صافر محور گفت‌وگوی خاجی و محمد عبدالسلام

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل و فصل بحران یمن، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امروز (دوشنبه) با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو، طرفین آخرین تحولات مربوط به روند صلح  در یمن را مورد بررسی قرار دادند. 

خاجی ضمن ابراز خرسندی از روند پیشرفت مذاکرات صلح یمن که با محوریت‌گریفیتس انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد سرانجام مقاومت قهرمانانه مردم یمن، رفع محاصره ظالمانه و دستیابی به توافق صلح عادلانه و پایدار باشد. 

همچنین آخرین تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور حل مشکل نفتکش صافر، دیگر موضوع مطرح شده در این گفت‌وگوی تلفنی بود.

 محمد عبدالسلام نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی را در ارتباط با  تحولات اخیر در مذاکرات جاری صلح یمن و آخرین وضعیت کشتی صافر تشریح کرد.

گفتنی است، نفتکش صافر از چهار سال پیش در بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

شورای امنیت سازمان ملل اخیرا پس از نشستی که بنا به درخواست دولت یمن برای بررسی بحران نفتکش «صافر» برگزار شد، از انصارالله برای اتخاذ اقداماتی در این باره و اعطای اجازه به کارشناسان سازمان ملل برای دسترسی به صافر درخواست کرد.

شرکت نفت دولت صنعاء پیش از این گفته بود که ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی نوامبر ۲۰۱۶ مانع دسترسی به نفت‌کش صافر و اجرای اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری آن شده است.

پیشتر «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت دولت نجات ملی یمن از سازمان ملل خواسته بود تا ائتلاف سعودی را برای تخلیه محموله صافر پیش از وقوع فاجعه زیست‌ محیطی، تحت فشار گذارد.

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی انصارالله در صنعاء در این خصوص در حساب توئیتری خود نوشت: «متأسفانه وزارت خارجه یمن به ما ابلاغ کرد که سازمان ملل توافقات صورت گرفته درباره نفت‌کش صافر را نقض کرده است، با وجود اینکه دفتر فرستاده سازمان ملل ملاحظات کتبی درخواست کرده بود اما ما آن‌ها را مسئول می‌دانیم و ما انتظار این فریبکاری را داشتیم». (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول