اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس غرب آسیا: اسرائیل سند همکاری ایران و چین را تهدید استراتژیک علیه موجودیت خود می‌داند

یک کارشناس ارشد غرب آسیا در مصاحبه با «پرس ‌تی‌وی» گفت رژیم صهیونیستی سند برنامه همکاری جامع ایران و چین را تهدیدی استراتژیک علیه موجودیت خود می‌بیند، زیرا این سند موجب تقویت ایران در بلندمدت خواهد شد.

کارشناس غرب آسیا: اسرائیل سند همکاری ایران و چین را تهدید استراتژیک علیه موجودیت خود می‌داند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک کارشناس ارشد در امور غرب آسیا به شبکه «پرس ‌تی‌وی» گفت اسرائیل سند برنامه همکاری جامع ایران و چین را که اخیراً به امضای دو کشور رسید، تهدیدی استراتژیک برای موجودیت خود می‌بیند زیرا این توافق موجب تقویت ایران در بلندمدت خواهد شد.

«صالح ابو عزه» در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه «پرس ‌تی‌وی» گفت تل‌آویو ایران را تهدیدی استراتژیک علیه موجودیت خود می‌داند زیرا بخش‌هایی از ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته‌اند علیرغم همه تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی یک سیستم نظامی قدرتمند تشکیل دهند.

وی افزود رژیم صهیونیستی درباره میزان و کیفیت قدرت ایران بعد از آن که تهران از فناوری‌های نظامی چین به خصوص در بخش‌های موشکی و دفاع هوایی و به روز رسانی ناوگان هوایی خود استفاده کند، فکر می‌کند.

او در ادامه گفت که این سند راهبردی به یک اولویت برای رسانه‌ها و اتاق‌های فکر صهیونیستی تبدیل شده و اثرات جنبه‌های مختلف آن بر این رژیم و چگونگی مقابله با آن در سطوح سیاسی و امنیتی را بررسی می‌کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در این مصاحبه اظهار داشت که رژیم صهیونیستی سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شده و افزود تل‌آویو و ریاض بسیار کوشیده‌اند تا آمریکا را متقاعد کنند که به توافق هسته‌ای ایران بازنگردد.

وی افزود اسرائیل همچنان فشار می‌آورد تا دولت بایدن فشار بیشتری بر تهران وارد کند و بپذیرد که توافق ایران و چین باید بخشی از مذاکرات با جمهوری اسلامی در خصوص احیای برجام باشد. ابو عزه تاکید کرد که هدف همه این تلاش‌های رژیم صهیونیستی تضعیف نقشه راه تهران و پکن است.

به گفته این کارشناس، مهمترین گزینه برای رژیم صهیونیستی بسیج کشورهای منطقه و همچنین آمریکا و کشورهای اروپایی برای تحت فشار قرار دادن چین از طریق سرمایه‌گذاری‌های آن در این کشورها و همچنین فشار بر ایران از طریق مذاکرات مرتبط با احیای برجام است.

این کارشناس گفت که کارشناسان صهیونیست به دنبال تدوین طرح‌های جدیدی برای مقابله با ایران بعد از توافق مذکور با چین از طریق هماهنگی با نیروهای تروریست‌ آمریکا در منطقه (سنتکام) و فرماندهی هند اقیانوس آرام ایالات متحده هستند که می‌تواند از طریق برجسته سازی برخی مسائل با چین انجام شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: این به آن معناست که واشنگتن و تل‌آویو ممکن است از چین بخواهند سند همکاری جامع با ایران را در ازای کاهش فشار بر پکن در خصوص برخی مسائل لغو کند.

این تحلیلگر همچنین گفت که برخی روشنفکران صهیونیست از این رژیم می‌خواهند که در این زمینه با سعودی‌ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس وارد گفت‌وگو شود.

وی تاکید کرد: معتقدم هدف از این اقدامات افزایش فشار بر چین و تهدید پکن با توجه به [توافقات] سرمایه‌گذاری آن با اسرائیل و کشورهای خلیج فارس است.

به گزارش پرس تی‌وی، وی در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد که رژیم صهیونیستی همچنان در عین در نظر داشتن حملات به تاسیسات هسته‌ای ایران، بر تحت فشار قرار دادن ایران اصرار دارد.

این تحلیلگر درباره تاثیر این سند ۲۵ ساله بر شرایط ایران نیز گفت: سند برنامه همکاری ایران و چین شرایط  داخلی و منطقه‌ای ایران را تقویت می‌کند و همچنین به آن به عنوان اهرم فشاری علیه فشار کشورهای غربی در خنثی کردن پیامدهای تحریم‌های آمریکا کمک می‌کند.

به گزارش فارس، هفتم فروردین ماه «محمدجواد ظریف» و «وانگ یی» وزرای خارجه ایران و چین سند برنامه همکاری جامع ایران و چین را در تهران امضا کردند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول