اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

پایِ مرغ لرستان در جهان باز شد

«پاورچین» واحد فرآوری پایِ مرغ در شهرستان کوهدشت لرستان توانسته علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، با صادرات این محصول به کشورهای مختلف، ارزآوری خوبی را برای کشور داشته باشد.

پایِ مرغ لرستان در جهان باز شد

خبرگزاری فارس لرستان_ پریسا قربانی نژاد، کارآفرینی از آن دسته مشاغلی است که ضمن ایجاد اشتغال و استفاده از توان نیروی بومی، موجب رونق تولید و توسعه اقتصاد کشور نیز می‌شود، کاری که صرف اراده "ما می‌توانیم" مهمترین نیرومحرکه آن محسوب شده و در شرایط سخت اقتصادی و تحریم می‌تواند بسیار راه‌گشا شود.

در سال‌های اخیر و به همت بسیاری از کارآفرینان ایرانی و تولید تجهیزات و محصولات موردنیاز داخل، وابستگی به کشورهای غربی کاهش یافته و در برخی موارد با شناخت بازار و صادرات محصول به دیگر کشورها، توانسته‌اند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.

«پاورچین» واحد فرآوری پایِ مرغ در شهرستان کوهدشت لرستان سه سالی می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، با صادر کردن این محصول، ارزآوری خوبی را برای کشور رقم زند.

 

محصولی که اگرچه تنها ۱۰ درصد آن برای ایرانیان مصرف دارد، اما مورد پسند و ذائقه کشورهای آسیایی است، از این‌رو ماهانه بخش قابل توجهی از پای مرغِ فرآوری شده در لرستان به کشورهایی همچون چین، تایلند، ویتنام، هنگ‌کنگ و میانمار صادر شده و بازار آن‌ها را قبضه کرده است.

۱۳ سالی می‌شود که «علی خان‌محمدی» به عنوان بازرگان فعالیت‌های تجاری دارد و به دلیل آشنایی به زبان و ذائقه کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیایی، تجربه صادرات محصولات جانبی دام و طیور را دارد، از سال ۹۶ و با آغاز فعالیت کارخانه پاورچین به عنوان مدیر داخلی مجموعه مشغول به کار است و توانسته در این مدت با مدیریت وابسته به توان بومی، موجب توسعه فنی و انسانی مجموعه شود.

 

 

«سال ۹۶ فرآوری پایِ مرغ را در واحدی کوچک و با چند نیرو در شهرک صنعتی کوهدشت آغاز کردیم، اوائل ورودی روزانه ۲۵۰ کیلوگرم داشتیم و اکنون با توسعه کارگاه و حجم بالای صادرات این میزان ورودی به ۲۰ تن در روز رسیده است.

پایِ مرغ در ایران طرفدار زیادی ندارد و با وجود خواص پروتئنی اما بازار مصرف  پر رونقی را برای این محصول شاهد نیستیم، علی‌رغم استقبال کم ایرانیان، کشورهای جنوبی آسیا تمایل بالایی برای استفاده از این محصول در تهیه خوراک خود دارند، از این‌رو در همان روزهای نخست با فرآوری و بسته‌بندی پایِ مرغ را به بازار این کشورها باز کردیم.

در کشتارگاه‌های مرغ، بخش زیادی از پایِ مرغ به عنوان دورریز معدوم‌سازی می‌شود، حال اینکه با فرآوری این محصول علاوه بر ایجاد اشتغال می‌توان در شرایط تحریم و سخت اقتصادی، ارزآوری بالایی را برای کشور داشت».

 

در روزهایی که به دلیل فشارهای دشمن، روابط سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها با ایران محدود و یا قطع شد، اما برخی کشورها همچون چین با توسعه روابط، همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف را ادامه داد که این مهم منجر به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد در ایران شد.

«تحریم که شروع شد، خیلی از صادرکنندگان با مشکل مواجه شدند، مواد اولیه برای تولید برخی تجهیزات نبود و در ایران نیز برای ساخت آن فکری نشده بود، از همان روزهای نخست برای برخی راه‌اندازی ماشین‌آلات فراوری از ایده‌های جوانان بومی استفاده کردیم و کار را ادامه دادیم، تاکنون هیچ نیروی کاری به دلیل شرایط اقتصادی اخراج نشده، چرا که واحد پاورچین علی‌رغم همه کمبودها و محدودیت‌ها کارش را به خوبی انجام داده است و در حال حاضر ۱۸۰ نفری مشغول به فعالیت هستند.

 

برخی‌ها فکر می‌کنند برای کسب درآمد باید پشت‌میزنشین شده و در اداره و شرکتی استخدام شوند، حال اینکه با اندکی سرمایه و شناخت نیاز بازار و کارآفرینی می‌توان به سودهای کلان رسید.

شاید اوائل کسی فکر نمی‌کرد از پای مرغ که دور ریزی بیش نبود، بتوان ایجاد اشتغال کرد و برای کشور ارزآوری داشت، حال اینکه امروز و با گذشت سه سال از فعالیت کارخانه ماهیانه با صادرات ۲۰۰ تنی به طور متوسط ۱۵۰ هزار دلار ارزآوری پایِ مرغ را داریم که در صورت توسعه واحد تا سه برابر این مبلغ نیز دست‌یافتنی خواهد بود».

 

 

گلایه‌هایی هم از وجود موانع بر سر راه تولید دارد، مطالبه‌ای که این روزها از مسوولین در راستایی تحقق شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی پررنگ‌تر شده و رفع این مشکل را منجر به رونق تولید و توسعه صادرات می‌داند.

«واحد فرآوری که سه سال پیش کار را در  آن شروع کردیم گنجایش حجم فعلی را ندارد، نیاز شرکای کاری بیشتر شده و باید عرضه محصول را بالا ببریم حال اینکه در شهرک صنعتی به مانعی به نام واگذاری زمین به افرادی مواجه هستیم که نه تنها فعالیت تولیدی ندارند، بلکه برای فروش زمین نیز قیمت‌های نجومی را پیشنهاد می‌دهند.

 

متاسفانه برخی افراد در  شهرک صنعتی کوهدشت تنها برای دریافت تسهیلات و صرف آن در دیگر کارها اقدام به خرید زمین کرده‌اند و با گذشت چند سال کوچکترین فعالیت تولیدی و اقتصادی ندارند و برای فروش قیمت‌های خارج از عرفی را پیشنهاد می‌دهند.

از این‌رو از مسوولین دولتی و قضائی انتظار داریم ضمن بررسی این مشکل، راه را برای توسعه واحدهای فعال اقتصادی باز کنند تا بتوان ضمن توسعه تولید و اشتغال، انگیزه برای ادامه فعالیت کارآفرین‌ها را فراهم کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول