اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه دیوان سلطنتی اردن درباره عقب نشینی ولی‌عهد سابق از مخالفت با «عبدالله دوم»

دیوان سلطنتی اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شاهزاده حمزه که متهم به تلاش برای بی ثبات کردن اردن بود، با امضای نامه‌ای تعهد داد که به خاندان پادشاهی و قانون کشورش پایبند می‌ماند.

بیانیه دیوان سلطنتی اردن درباره عقب نشینی ولی‌عهد سابق از مخالفت با «عبدالله دوم»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دیوان سلطنتی اردن امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای، دلایل جلسه‌ای را که امروز با حضور شماری از شاهزادگان از جمله شاهزاده «حمزه بن الحسین»ولی‌عهد سابق این کشور برگزار شده بود، فاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، در  بیانیه دیوان سلطنتی اردن آمده است: پس از اینکه عبدالله دوم شاه اردن تصمیم گرفت در چارچوب تحولات دو روز گذشته در چارچوب خاندان هاشمی با قضیه شاهزاده حمزه بن الحسین برخورد کند، این قضیه را به شاهزاده حسن بن طلال(عموی پادشاه) واگذار کرد تا او با شاهزاده حمزه تماس بگیرد و شاهزاده حمزه هم تاکید کرد که به رویکرد خاندان هاشمی و رویکردی که پادشاه برای شاهزاده حسن مشخص کرده است، پایبند است.

بر اساس این بیانیه، شاهزاده حسن و شاهزادگان دیگر شامل هاشم بن الحسین، طلال بن محمد، غازی بن محمد، راشد بن الحسن امروز دوشنبه با شاهزاده حمزه در منزل شاهزاده حسن جمع شدند و شاهزاده حمزه نامه‌ای را امضا کرد.

در متن این نامه آمده است که هاشمی‌ها در طول تاریخ باشکوه خود، رویکردی مبتنی بر عدالت، رحمت و شفقت را به حکومت اختصاص داده‌اند و هدف حکومتشان خدمت به ملت اردن و رسالت و اصول و آرمان‌های این ملت است. هاشمی‌ها هرگز جز صاحبان یک رسالت نبودند، سازندگان یک نهضت که خود را وقف خدمت به ملت و مردم آن کردند.

در ادامه این نامه آمده است: عبدالله دوم شاه اردن امروز امانتی را بر دوش دارد و در مسیر آباء و اجدادی پیش می‌رود و سرزمینی را اداره می‌کند که قانون اساسی بر آن حکومت می‌کند و با هوشیاری مردم و یکپارچگی آن مصون و مستحکم مانده است و با نهادهای ملی مستحکمی غیرقابل نفوذ شده است و از همین روست که اردن توانسته به مقابله با همه خطرها و چالش ها برود و به حول و قوه الهی پیروز شود.

در این نامه آورده شده است: منافع وطن باید بر همه چیز مقدم باشد. باید همگی حامی پادشاه  در تلاش‌هایش برای حفاظت از اردن و منافع ملی آن باشیم تا بهترین‌ها را برای ملت اردن محقق کنیم و به میراث هاشمی‌ها پایبند بمانیم که خود را وقت خدمت به ملت کردند و پشت رهبری کشور بمانیم.
 
شاهزاده حمزه در پایان این نامه تاکید کرده است: من در سایه تحولات دو روز گذشته، خودم را در اختیار اعلی حضرت قرار می‌دهم و تاکید می‌کنم که بر عهد و پیمان آباء و اجدادی باقی خواهم ماند تا به میراث آنها وفادار بمانم و در راه آنها گام بر دارم و به رسالت آنها و به پادشاه وفادار بمانم و به قانون کشور عزیز هم پایبند بمانم و همواره یار و پشتیبان اعلی حضرت خواهم بود.

رسانه‌های اردن شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. منابع نزدیک به خاندان حاکم در این کشور بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند. با این حال، او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی از خود گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.

وزیر خارجه اردن هم روز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری گفت فعالیت‌های شاهزاده حمزه بن الحسین، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.

الصفدی همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق  اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».

وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی دیروز تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را ۲۰ تن اعلام کرده بودند.

به گفته ایمن الصفدی، افراد پیرامون شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در تماس بودند تا نقشه بیگانگان را عملی کنند. او گفت که شاه اردن با برادرش (حمزه) به صورت مستقیم صحبت کرده ولی او به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن اعتنایی نکرده است. 

ولی‌عهد سابق اردن دیروز گفته بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن از او خواسته در محل اقامت خود بماند و حق خروج از کشور را ندارد.

وزیر خارجه اردن درباره هدف افراد بازداشت شده به اتهام کودتا گفت که آن‌ها در راستای جاه‌طلبی‌های خارجی عمل می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول