اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

روستاهایی که به نوبت بوی شهر می‌گیرند/ بررسی ضعف‌ها و قوت‌های طرح هادی

طرح هادی با هدف توسعه و ساماندهی روستاها، سیمای روستاها را تغییر داده و موجب اعتراض جمعی از ساکنین روستاها شده و مهاجرت روستاییان به شهر را نیز افزایش داده است.

روستاهایی که به نوبت بوی شهر می‌گیرند/ بررسی ضعف‌ها و قوت‌های طرح هادی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طرح­ هادی روستایی جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی در استان ایلام تهیه و اجرایی شده است؛ اما علی‌رغم این موضوع اجرا سازی این طرح همواره مشکلاتی را برای روستاییان در بسیاری از نقاط استان به خصوص دامداران ساکن در روستاهای شهرستان بدره به وجود آورده است.

از سال ۱۳۶۲ در کشور ما این چنین طرح‌ها با عنوان روان بخشی روستاها برای نخستین بار در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت اجرا شد و از سال ۱۳۷۰ توسط بنیاد مسکن در استان ایلام نیز برای روستاهایی بیش از بیست خانوار اجرایی شده است.

طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات، تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌شود.

از جمله شهرستان‌هایی که سال‌هاست طرح هادی در آن به اجرا درآمده میتوان به شهرستان بدره اشاره کرد که به گفته‌ی جمعی از روستاییان ساکن در این شهرستان، طرح هادی با آسفالت کوچه‌ها، جدول بندی، سنگ فرش و سایر اقدامات انجام شده مشکلاتی را برای تردد و نگهداری دام و دامداران ساکن در روستا به وجود آورده است. 

تغییر اصل معماری خانه‌های روستایی

منصور همتی از روستاییان شهرستان بدره گفت: از اساسی‌ترین مشکلات طرح هادی میتوان به تغییر اصل معماری خانه‌های روستایی و در نظر نگرفتن مکانی برای نگهداری و دالان دام در روستا اشاره کرد که سبب می‌شود روستاها به شهرک‌هایی تبدیل شوند و دیگر مکان مناسبی برای نگهداری دام نیستند و همین امر آسیب جدی به دامداری و اقتصاد وابسته به آن وارد می‌کند‌.

قادری از دیگر دامداران استان افزود: به دلیل نبود مکانی برای تردد دام‌ها مجبوریم از معابر اصلی، دام‌های خود را از روستا خارج کنیم که همین امر اعتراض‌ها و شکایات ساکنین روستا را به دنبال دارد و از سوی دیگر نیز تردد دام در جاده‌ها در مواردی موجب بروز تصادفات می‌شود که در همین راستا برای جلوگیری از اختلافات مجبور به فروش دام‌های خود و ترک شغل دامداری هستیم که خالی از زیان نیست.

طرح هادی و توسعه روستا 

یونس آزادی فرماندار بدره با بیان اینکه اجرا سازی طرح هادی موجب توسعه‌ی روستا و آسان سازی معیشت روستاییان می‌شود، گفت: در شهرستان بدره ۲۴ روستای دارای سکنه وجود دارد که طرح هادی در ۲۰ روستای آن در حال اجراست؛ در سایر روستاها نیز در حال آماده سازی هستند.

وی افزود: اجراسازی طرح هادی متاسفانه ضعف‌هایی دارد که زندگی روستایی را تبدیل به زندگی شهری کرده و در ادامه مشکلاتی را برای نگهداری دام به وجود آورده است.

فرماندار بدره تصریح کرد: راه حلی در خصوص احداث مکان‌هایی برای نگهداری دام در خارج از روستا برای جلوگیری از بروز مشکلات وجود دارد که در شهرستان بدره با توجه به سطح فرهنگی و عواملی از این قبیل فعلا اقداماتی در این خصوص صورت نگرفته است.

مشکلات طرح هادی برای روستاییان

محمد حسین حسن‌زاده مسوول امور عشایری شهرستان بدره گفت: طرح هادی علاوه بر اینکه تاثیرات به سزایی در معیشت روستاییان دارد متاسفانه معایبی نیز داشته که تیشه به ریشه‌ی اقتصاد روستایی زده است.

وی با بیان اینکه نگهداری دام از عوامل موثر بر اقتصاد روستاییان است، افزود: طرح هادی با آسفالت تمامی معابر روستایی، سنگ فرش، کاشت گل‌های زینتی در روستا، ایجاد پارک و... بدون در نظر گرفتن دامدارای و معماری خانه‌های روستایی موجب بروز اختلافات و اعتراضاتی از سوی روستاییان برای تردد دام‌ها در معابر عمومی بوده است.

نبود مکان برای نگهداری و دالان دام‌ها در روستا پس از اجرا سازی طرح هادی موجب مهاجرت دامدارها به شهر شده که خود لطمه جدی را به اقتصاد وابسته به دامداری وارد میکند.

نکات مثبت طرح هادی

حبیب‌الله محبی مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام با بیان اینکه ۳۸۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد، گفت: طرح هادی که شامل احداث درمانگاه، نیروی انتظامی، انتقال فاضلاب، احداث مدارس و... بوده، مورد استقبال تمامی ساکنان روستا نیز واقع شده است.

وی افزود: از جمله روستاهایی که عملیات اجرایی طرح هادی در آنها به پایان رسیده میتوان به روستا‌های سربیشه، زردآلو آباد و حیدر آباد اشاره کرد که تا مرحله‌ی سنگ فرش معابر نیز پیش رفته اند.

این با بیان این که در طرح هادی علاوه بر توجه به معیشت روستاییان به نگهداری دام‌ها در خارج از روستا و محل تردد دام‌ها نیز اهمیت داده و مسیرهای ارتباطی در روستاها به خواست خود روستاییان آسفالت می‌شوند و مسیرهایی که محل دالان و تردد دام‌ها هستند، جدا شده‌اند گفت: تعدادی از دامداران به این مهم بی‌توجهی کرده و از معابر عمومی دام‌های خود را عبور می‌دهند که به طبع مورد نارضایتی همسایه‌ها و اطرافیان می‌شود.

گفته‌های این مسوول در حالیست که افراد متعددی در خصوص روند اجرا سازی طرح هادی گله‌مند هستند و زمانی که به پای صحبت دامداران و روستاییان می‌نشینیم شاهدیم که تعدادی از آنها مجبور به ترک دامداری و تحت پوشش قرار گرفتن ارگان‌های مختلف هستند که خود خالی از زیان نیست.

نگهداری حیوانات در شهر موجب مشکلات بهداشتی می‌شود

به گفته‌ی کارشناسان نگهداری هرگونه دام، حیوان اهلی و طیور در شهر ممنوع است به ویژه اگر باعث مزاحمت و ایجاد مشکلات بهداشتی برای همسایگان و ساکنان منطقه شود، از این رو برای توسعه‌ی دامداری و اقتصاد وابسته به آن و همچنین جلوگیری از مهاجرت دامداران، نگهداری دام و طیور در روستاها به هیچ مجوزی نیاز ندارد.

روستاییان می‌توانند دام را نگه دارند اما به دلیل بوی نامطبوع، کثیفی انبارهای دام، حضور حشرات ناشی از مجاورت دام با محل سکونت، صدای سگ‌ها و... باعث ناراحتی مردم در روستاها می‌شود، به همین دلیل دامداری در روستا تنها با شرایطی از جمله جدا بودن محل سکونت انسان از محل نگهداری دام و ایجاد شرایط بهداشتی لازم برای دفع بهداشتی زباله‌های آنها به گونه‌ای که باعث از بین رفتن بهداشت نشود.

 از این رو لازم است؛ از سوی مسوولین مربوطه اقداماتی در خصوص اختصاص دادن فضایی برای نگهداری دام در اختیار دامداران صورت گیرد که زندگی روستایی را با سختی‌های بی‌شمارش به کام روستاییان سخت کوش تلخ نکند و همچنین از مهاجرتشان جلوگیری کند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۹۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول