اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

فوربس: شراکت استراتژیک ایران و چین، پیامدهای جدی برای آمریکا دارد

یک نشریه آمریکایی با اشاره به پیامدهایی که همکاری ایران و چین برای استراتژی‌های واشنگتن دارد، نوشت اگر رئیس‌جمهور آمریکا گمان می‌کرد می‌تواند برجام را دوباره مذاکره کند، اکنون این کار دشوارتر از قبل شده است.

فوربس: شراکت استراتژیک ایران و چین، پیامدهای جدی برای آمریکا دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «فوربس» در یادداشتی به قلم «آرییِل کوهن» تحلیلگر آمریکایی-اسرائیلی به بررسی امضای سند راهبردی بین ایران و چین پرداخته و نوشت این توافق، پیامدهای جدی برای ایالات متحده دارد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به مزیت‌ها و منافعی که این سند برای ایران و چین دارد، آمده است: «جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز سعی دارد با دعوت از [کشورهای] غرب برای تقابل با سرمایه‌گذاری‌های چین در آسیای مرکزی، آفریقا و کشورهای در حال توسعه، توافق مخالف آن را ارائه دهد».

کوهن با بیان اینکه رقابت چین و آمریکا وارد مرحله تمام‌عیار شده، تحلیل کرد:‌ «شراکت استراتژیک بین چین و ایران، پیامدهای جدی برای راهبرد ایالات متحده در همکاری با [سازمان] اُپک، مهار چین و سوءاستفاده غرب از تحریم‌ها برای فشار آوردن به کشورهای ناسازگار دارد».

این نویسنده ضمن ادعای مؤثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ادامه داد:‌ «تحریم‌های اقتصادی اما تا زمانی یک سلاح مؤثر هستند که کشور هدف، جایی برای رفتن نداشته باشد. چین اما تمایل دارد با کشورهایی که توسط غرب تحریم شده‌اند، تعامل کند... [چین] باعث افزایش جریان مالی به ایران می‌شود که به آن کمک می‌کند در برابر تحریم‌ها بایستد».

فوربس همچنین افزود: «یک ایران احیا شده، ضربان قلب و فشار خون [مقامات] واشنگتن و فراتر از آن را افزایش می‌دهد. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران با حمایت ژئوپلتیک چین و خط نجاتی برای اقتصاد آن، جسورتر شود و اهرم جدیدی در مذاکرات داشته باشد. اگر بایدن فکر می‌کند می‌تواند توافق اوباما را دوباره مورد مذاکره قرار دهد، کار او دشوارتر از قبل شده است».

پیش از این نیز روزنامه «هاآرتص»، با بیان اینکه سند راهبردی تهران و پکن، شاهدی بر شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران بود، نوشت این توافق نشان داد که علی‌رغم تحریم‌های سخت آمریکا، ایران فاصله بسیار زیادی تا به‌زانو درآمدن دارد. (جزئیات بیشتر)

چند روز قبل بود که سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول