اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

پای درد‌دل تلاشگران عرصه تولید در شهرک صنعتی پرند/ از مشکلات زیرساختی تا لزوم تغییر در مدیریت فاز یک

​به‌رغم نامگذاری سال‌های متوالی توسط رهبر انقلاب پیرامون اقتصاد و تولید به ویژه در چند سال گذشته، شهرک صنعتی پرند با وجود ظرفیت‌های بسیار همچنان درگیر معضلات زیاد و مختلفی بوده که صنعتگران و تولیدکنندگان این شهرک را دچار مشکلات عدیده کرده است و چشم انتظار پشتیبانی و مانع‌زدایی در سال ۱۴۰۰ هستند.

پای درد‌دل تلاشگران عرصه تولید در شهرک صنعتی پرند/ از مشکلات زیرساختی تا لزوم تغییر در مدیریت فاز یک

خبرگزاری فارس از رباط کریم؛ علی دانشور: شهرک صنعتی پرند در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب تهران قرار دارد که در سال ۱۳۸۱ در زمینی به وسعت ۳۵۸ هکتار افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی توانست با امکاناتی که دارد نظر بسیاری از فعالان حوزه صنعتی را به خود جلب کند.

شهرک صنعتی پرند با وجود ظرفیت‌های بسیاری که دارد، درگیر معضلات زیادی از جمله نداشتن هیأت مدیره قانونی، وضعیت نابسامان معابر، فاضلاب، ورودی شهرک و موارد دیگر شده که صنعتگران این شهرک را دچار مشکلات عدیده کرده است.  

خواسته صنعتگران برای تشکیل هیأت مدیره جدید

در یکی از آخرین جلساتی که به منظور رفع مشکلات این شهرک صنعتی در فاز یک برگزار شد، صنعتگران به بیان مشکلات مدیریتی فاز یک شهرک پرداختند و از مدیریت خودخوانده هیأت مدیره شهرک ابراز نارضایتی کردند.

عمده موضوعی که صنعتگران این شهرک در کنار مشکلات ریز و درشت خود در این جلسه مطرح کردند این بود چرا باید در شهرکی که بیش از ۲۳۰ شرکت کوچک و بزرگ در آن فعال است، هیأت مدیره از بین ۲۵ شرکت و بدون مشارکت همه صنعتگران تشکیل شود که فضای صنعتی شهر را در دست بگیرند و اجازه کار و فعالیت به دیگر صنعتگران را ندهند.

صنعتگران شهرک صنعتی پرند تأکید کردند: این هیأت‌ مدیره بدون توجه به نیازهای طبیعی شهرک از جمله اصلاح معابر، خیابان‌های خاکی، عدم نظافت شهرک و به طور خلاصه بدون توجه به زیرساخت‌های این شهرک توان مدیریتی لازم را ندارند.

نمایندگان شرکت‌های صنعتی در این نشست خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد از مجموع ۲۳۰ شرکت فعال در این شهرک برای تشکیل هیأت مدیره جدید برای شرکت شدند و در این راستا از تمام مسؤولان و دلسوزان اشتغال درخواست کردند تا زمینه‌های فعال و پویا شدن این شهرک را فراهم کنند.

با مشکلات موجود سرمایه خود را برای خرید کارخانه به کرمانشاه منتقل کردیم

مدیرعامل یکی از شرکت‌ها با ۸۰۰ نفر نیروی کار ثابت به مشکلات مدیریتی موجود در شهرک اشاره و اظهار کرد: قرار بود طی سال ۹۹ در طرح توسعه، برای حدود ۲۰۰ نفر در کارخانجات موجود شهرک پرند اشتغال ایجاد کنیم که به خاطر مشکلات به وجود آمده بر سر راهمان، موفق نشدیم به این هدف دست پیدا کنیم و مجبور شدیم سرمایه خود را برای خرید کارخانه به کرمانشاه منتقل کنیم.

وی گفت: این شهرک حدود ۲۳۰ شرکت صنعتی دارد که حدود پنج سال پیش ۲۳ شرکت در این شهرک شرکت خدماتی را تأسیس کردند که نمایند‌گان واقعی صنعتگران نیستند.

این فعال اقتصادی افزود: به ازای ساخت هر سوله امکان اشتغالزایی حدود ۵۰ نفر را داریم که از سال ۹۸ درخواست ساخت یازده سوله را دادیم و هزینه آن را هم پرداخت کرده‌ایم اما تا کنون فقط اجازه دو سوله را توانستیم دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در همان سال به خاطر وعده‌ای که به نماینده مجلس مبنی بر توسعه نیروی انسانی داده بودیم، کارخانه‌ای آماده را خریداری کردیم که متأسفانه تاکنون اجازه بهره‌برداری از آن را به ما نداده‌اند و به شکل‌های مختلف حتی فیزیکی برخورد کرده‌اند.

دریافت شارژ سه برابر شهرک‌های دیگر/ اجازه نمی‌دهند با پول خودمان هم آسفالت کنیم

امیر عباس اختراعی نماینده صنعتگران و رئیس انجمن صنایع نفت ایران نیز در خصوص مشکلات مدیریتی هیأت ‌امنای فاز یک شهرک صنعتی اظهارکرد: وضعیت خیابان‌های این شهرک بسیار اسفناک است لذا ما برای اینکه بتوانیم مشکل را حل کنیم خودمان پول گذاشتیم تا خیابان‌ها را آسفالت کنیم و چون این شهرک لوله‌کشی گاز هم ندارد و زیرساخت آن را انجام نداده‌اند، لوله‌های گاز را هم خریداری کردیم تا در خیابان‌ها کاربگذاریم و بعد آسفالت کنیم تا اینکه زمانی که گاز آمد دیگر لازم نباشد آسفالت را برای لوله گاز کنده‌کاری کنیم و فاجعه زمانی است که سه بار نامه زدیم تا مجوز به ما بدهند و متأسفانه اجازه نمی‌دهند.

وی گفت: وقتی از خیابان‌های شهرک عبور می‌کنیم بیشتر شبیه جاده‌های مال‌رو است و علف‌هایی به ارتفاع یک‌متر در آن سبز شده درحالی که شهرک پیمانکار فضای سبز دارد.

نماینده صنعتگران ادامه داد: ما یازده شرکت هلدینگ هستیم که تمام آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در نقاط مختلف ایران واحد داریم و عجیب اینکه متوسط شارژی که ما در این شهرک پرداخت می‌کنیم سه برابر شارژی ‌است که در تمام شهرک‌های دیگر پرداخت می‌کنیم.

بادیگاردهای شهرک صنعتی پرند

اختراعی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسؤولان حاضر در جلسه بیان کرد: خواسته ما صنعتگران چند چیز است؛ اول سهامدار شدن کلیه صنعتگران این شهرک، دوم تلفیق فاز دولتی با فاز یک که خصوصی اداره می‌شود و سوم مشکل مدیریت فاز یک به لحاظ قانونی رفع و رجوع شود و تیمی بیاید که در برابر کارهایی که انجام می‌دهند پاسخگو باشند.

وی در پایان ابراز کرد: اگر داخل شهرک قدم بزنید افراد زیادی را خواهید دید که به‌صورت بادیگار حضور دارند و دائماً سر زمین‌ها می‌آیند صنعتگران را تهدید می‌کنند و به بهانه‌های مختلف کارها را متوقف و مشکلاتی ایجاد می‌کنند که تعداد این افراد از نیروهای خدماتی فعال در شهرک خیلی بیشتر است.

درخواست کمک از سپاه 

یکی دیگر از صنعتگران در ادامه گفت: پس از پیگیری‌های زیاد و به نتیجه نرسیدن مطالبات، پیشنهاد شد که با سپاه و اطلاعات سپاه موضوع را در میان بگذاریم که ببینم چطور ممکن است به‌رغم مصوبات شورای تأمین شهرستان و مصوبات شورای تسهیل، هیأت مدیره این شرکت خودخوانده زیر بار نمی‌روند و مصوبات را اجرا نمی‌کنند؟! و از دوستان سپاه درخواست داریم که کمک کنند که چرا در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده بود ما صنعتگران به نتیجه مطلوب برای توسعه اشتغال دست پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: هیأت امنای خودخوانده شرکت به بهانه‌های مختلف پول‌های زیادی از صنعتگران دریافت می‌کنند بدون اینکه رسیدی بدهند و اگر مبالغ را پرداخت نکنیم از فعالیت کارخانه جلوگیری می‌کنند اما در مقابل آن هیچ کارنامه مالی ارائه نمی‌دهند.

حرمت سرمایه‌گذار حفظ نمی‌شود

عطا‌الله هاشمی یکی‌دیگر از نمایند‌گان صنعتگران در این باره گفت:  چند بار وزیر، هیئت رئیسه مجلس، فرماندار و استاندار برای حل مشکلات آمده‌اند و نهاد، ارگان و کسی نبوده که به برای حل معضلات خود متوسل نشویم، اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و این شرکت خودخوانده غیرقانونی که باید سال ۹۴، ۲۳۰ شرکت فعال شهرک را عضو می‌کرد، افزایش سرمایه می‌داد، مجمع و انتخابات هیأت مدیره انجام می‌داد ولی از سال ۹۴ این چند نفر در این‌جا حکمرانی می‌کنند!

وی ادامه داد: این شرکت بارها به وزارت‌ صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی تعهد داده‌ که انتخابات برگزار کنند ولی نمی‌دانم چه قدرتی پشت این چند نفر است چون در حالی که مصوبه شورای تأمین و شورای تسهیل وجود دارد، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و در نهایت به امام جمعه و سپاه متوسل شدیم تا بلکه بتوانیم نتیجه‌ای بگیریم.

این صنعتگر بیان کرد: جدا از نبود شفافیت مالی، نکته مهم این است که حرمت سرمایه‌گذار در این شهرک حفظ نمی‌شود.

هاشمی تأکید کرد: اگر مشکل این ۲۳۰ واحد صنعتی حل نشود به عنوان نماینده تام‌الاختیار این شرکت دستور خواهم داد کارخانه را تعطیل کنند چون با این وضعیت نه امنیت داریم و حرمت صنعتگر و سرمایه‌گذار هم حفظ نمی‌شود.

مسؤولانی که چوب لای چرخ تولید می‌گذارند

وی در ادامه گفت: ما به مسؤولان قول داده بودیم که برای تحقق شعار جهش تولید در سال گذشته ۲۸۰ شغل ایجاد کنیم، اما درخواست ما را برای توسعه و به‌کارگیری نیروهای جدید قبول نکردند، در حالی که قصد داشتیم ماسک‌های تخصصی بیمارستانی تولید کنیم.

نمایند‌ه صنعتگران اضافه کرد: در این شهرک عملاً چوب لای چرخ تولید و اشتغال می‌گذارند و این‌ افراد کسانی هستند که دولتی و یا شبه‌دولتی هستند و نمی‌گذارند تولید در این کشور پا بگیرد.

هاشمی تصریح کرد: شهید سردار سلیمانی سردار نظامی و امنیتی در راه حفظ نظام و کیان کشور به شهادت رسید و ما هم به عنوان سربازان پیاده‌نظام عرصه جنگ اقتصادی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم.

هاشمی یادآور شد: متأسفانه این شهرک با این تعداد شرکت صنعتی، زیرساخت‌های اولیه‌ای از جمله گاز و محوطه‌سازی که از ابتدا باید انجام می‌شد، آماده نشده چون شرکت عمران به تعهد خودش عمل نکرده و این شهرک بدون گاز است.

هیأت مدیره شهرک باید با رأی همه صنعتگران انتخاب شود/ محیط شهرک در شأن صنعتگران و مهندسان نیست

حجت‌الاسلام عبدالله‌زاده پاشاکی امام جمعه پرند در ادامه جلسه با اشاره به اهمیت کار و کارگر از دیدگاه اسلام خطاب به فرماندار شهرستان رباط‌کریم و صابر پرنیان مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و دیگر مسؤولان حاضر در جلسه گفت: با توجه به این‌که این شهرک صنعتی دارای سه فاز بوده که دارای مدیریت‌های مختلف است اگر مدیریت این شهرک یکپارچه شود به‌نظر بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با اشاره به عدم زیرساخت مناسب در شهرک صنعتی ادامه داد: وضعیت آسفالت جاده‌های شهرک بسیار نامناسب است که در شرایط جوی بارانی تردد سخت می‌شود و وضعیت محیطی این شهرک در شأن صنعتگران و مهندسان نیست.

امام جمعه پرند در پایان با تأکید بر اینکه هیأت مدیره شهرک با رأی همه صنعتگران موجود در شهرک انتخاب شوند، خاطرنشان کرد: اگر این مشکل صنعتگران به همت مسؤولان مربوطه حل شود صاحبان صنایع هم در یک فضای آرام خواهند توانست در رونق و جهش تولید ایفای نقش کنند.

مهم‌ترین خواسته صنعتگران پرند، طرح توسعه شهرک است

صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در پایان جلسه اظهار کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته صنعتگران این شهرک صنعتی طرح توسعه شهرک است و ما این قول را می‌دهیم که در این منطقه ۷ تا ۸ هزار اشتغال پایدار تقدیم مردم این منطقه کنیم.

وی ادامه داد: از هفته دولت تا دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۰ واحد صنعتی آماده و افتتاح شد و ۷۴۰ قطعه زمین که سال‌ها در سرمایه‌گذاری استان محبوس شده بود را احیاء و تعیین تکلیف کرده‌ایم.

مدیر شرکت ‌شهرک‌های صنعتی استان تهران در ادامه بیان کرد: در شهرک‌های صنعتی تهران انقلابی در ساخت‌وساز در حال انجام است و همین‌طور نهضت ساخت داخل و به همین علت همه صاحبان صنایع درخواست توسعه دارند و همان‌طور که امام جمعه اشاره کرد مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته صنعتگران این شهرک صنعتی طرح توسعه شهرک است.

آیا مسؤولی برای رفع مشکلات شهرک صنعتی پرند اقدام خواهد کرد؟

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب چندین سال متوالی بر موضوعات اقتصادی و به خصوص رونق تولید و رفع موانع آن تأکید دارند، آیا مسؤولان شهرستانی، استانی و بلند‌پایه نظام برای رفع مشکلات سربازان عرصه اقتصادی و تولید داخلی کشور که با جان و دل مشغول کار و تولید هستند در سال مزین به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها اقدامی خواهند کرد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول