اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی درباره توزیع نهاده‌های دامی/ از صادرکننده مرغ به واردات 50 هزار تن رسیدیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در قرائت گزارش این کمیسیون درباره توزیع نهاده‌های دامی گفت: از تولید سالانه 2.5 میلیون تن مرغ و صادرات آن به وارد کننده 50 هزار تن مرغ برای جبران کمبود در سال 1400 رسیدیم.

قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی درباره توزیع نهاده‌های دامی/ از صادرکننده مرغ به واردات 50 هزار تن رسیدیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 17 فروردین) و در جریان قرائت گزارش این کمیسیون درباره توزیع نهاده‌های دامی اظهار داشت: 2.5 میلیون تن سالانه مرغ در ایران تولید می‌شود و در ردیف صادرکنندگان مرغ به سایر کشورها هستیم. 

وی افزود: چه اتفاقی افتاده که این افتخار و تلاش مجموعه تولید در کشورمان اینگونه به خاری صف‌های طولانی در سال 1400 تبدیل شده است و از همه بدتر اینکه 50 هزار تن مرغ برای اینکه تامین کمبود مرغ در کشور را داشته‌ باشیم را وارد کرده‌ایم. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های کمیسیون کشاورزی مجلس دلیل هرج و مرج و آشفتگی بوجود آمده در موضوع مرغ 5 مقصر اصلی دارد که به شرح ذیل است: 

1- تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهور

2- عدم نظارت وزارت کشور

3- تصمیات غیر فنی و نقص فنی وزارت صمت

4- تصمیمات غیر صحیح وزارت جهاد کشاورزی

5- عدم تامین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: از دلایل اصلی شرایط حاضر وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد و رانت و ناتوانی در نظارت بر آن است. مثلا مابه التفاوت قیمت سویا ۱۴ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه یک تریلر نهاده ۵ میلیارد تومان سود دارد و این ام الفساد این اتفاقات است افزود: علیرغم نظر کمیسیون کشاورزی و متخصصین و کارشناسان در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده های دامی در سال ۱۴۰۰ نهایتا مجددا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده ها را در سال ۱۴۰۰ داریم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در واردات نهاده های دامی سقف قیمت در نظر گرفته می شود که این تفاوت قیمت موجب ایجاد رانت خواهد شد، گفت: لغو قانون مصوب مجلس یعنی قانون انتزاع و برگشت اختیارات وزارت جهاد از مشکلات اصلی در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور حتی در مقابل توافق وزرای صمت و جهاد وارد شدند و آن را ابطال کردند لذا ساماندهی و کنترل بر بازار به دلیل واگذاری به وزارت صمت وجود ندارد.

نماینده کاشان در مجلس با بیان اینکه ایجاد قرارگاه مرغ و بازگرداندن اختیارات به وزیر جهاد کشاورزی آرامش را بازگردانده است، یادآور شد: متأسفانه در این زمینه تأخیر و مقاومت شد؛ بانک مرکزی در سال ۹۹ مدیریت مناسبی برای تخصیص ارز به نهاده های دامی نداشت و ما با کمبود نهاده های دامی مواجه شدیم که این به معنی کمبود مرغ و صف های طولانی است. همچنین سه میلیون تن نهاده دامی در گمرک رسوب کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به برخی ایرادات در حوزه وزارت صنایع نیز گفت: اصلی ترین مشکلات تعیین قیمت غیرواقعی و دستوری بود که نقش اصلی را در آشفتگی قیمت مرغ داشت. زمانی که مرغ ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان تمام شده قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای آن در نظر گرفته شد در حالی که مرغداری یک بنگاه اقتصادی است نه خیریه و وقتی ما می خواهیم آن ها را زیر قیمت تمام شده عرضه کنند این امر به تعطیلی تولید و افزایش قیمت می انجامد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ستاد تنظیم بازار نقشش را در حوزه کشاورزی خوب ایفا نکرد و شبکه توزیع مناسب هم وجود نداشت. علاوه بر این آمار خطا و غیرواقعی در مورد جوجه ریزی ارائه شد و اجبار به تحویل مرغ ۴۵ روزه باعث شد در دو ماه ۵۰، ۶۰ هزار تن کاهش گوشت داشته باشیم. متأسفانه ما برای تولید نهاده های دامی در داخل کشور نیز دچار مشکل هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای کامل قانون انتزاع و بازگرداندن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سران قوا در اولین جلسه خود در این باره تصمیم بگیرند وگرنه آشفتگی ادامه خواهد یافت.

ساداتی نژاد اظهار داشت: توصیه دیگر ما تعیین قیمت محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت گذاری وزارت جهاد و سپردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد است.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را تأمین کند و واردات نهاده های دامی نیز از انحصار خارج شود. علاوه بر این وزارت جهاد نیز باید جوجه ریزی را به ۱۴۰ میلیون قطعه افزایش دهد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول