اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بلاتکلیفی طرح «ساماندهی خروج دام» از مراوه‌تپه

محرومیت مراوه‌تپه و از سویی ارتزاق اکثر مردم این شهر از طریق دامداری و در نظر نگرفتن زمینی برای انتقال دام موجب شده تا مسوولان و مدیران شهری در مراوه‌تپه با انعطاف بیشتری موضوع خروج دام از محدوده شهر را بررسی و مدیریت کنند.

بلاتکلیفی طرح «ساماندهی خروج دام» از مراوه‌تپه

به گزارش خبرگزاری فارس از مراوه‌تپه، انتقال دامداری‌‎ها و مرغداری‌‎های داخل محدوده شهر به خارج از محدوده سال ۱۳۷۶ مصوب شد، با گذشت بیش از دو دهه از تصویب این طرح، هنوز در برخی نقاط شاهد فعالیت دامداری‎‌ها در داخل محدوده شهر هستیم.

سال ۱۳۸۶ مراوه‌تپه از کلاله جدا و به شهرستان تبدیل شد اشتغال اکثر مردم مراوه‌‎تپه از طریق دامداری است با گذشت حدود ۱۵ سال از شهرستان شدن مراوه‎‌تپه این شهر هنوز بافت روستایی خود را دارد و برخی مراکز نگهداری دام به فعالیت خود ادامه می‎‌دهند، امری که با گرم شدن هوا و از سویی شیوع کرونا نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

محرومیت مراوه‌‎تپه و ارتزاق اکثر مردم این شهر از طریق دامداری و از سویی نبود برنامه‌‎ای برای اختصاص زمین در خصوص انتقال دام موجب شده مدیران و مسوولان این شهرستان انعطاف بیشتری در خصوص فعالیت برخی دامداری‎‌های موجود در سطح شهر داشته باشند چرا که درآمد مردم مراوه‌‎تپه تنها از طریق دامداری امکان‌پذیر است.

*ابلاغ مهلت 3 ماهه برای خروج دام از محدوده شهری مراوه‌‎‌تپه

در همین رابطه شهردار مراوه تپه در خصوص اقدامات لازم برای جمع آوری اماکن نگهداری و پرورش دام و طیور در این شهرستان اظهار کرد: غالب مشاغل و ارتزاق مردم در مراوه‌‌‎تپه از طریق دامداری است از این رو جلسات متعددی برای خروج دام از شهر با فرمانداری این شهر برگزار کردیم.

گلالک بیگی زاده تصریح کرد:طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری صراحتأ اذعان دارد جلوگیری از ایجاد و تأسیس مراکزی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای شهروندان می‎‌شود از وظایف ذاتی شهرداری است و در تبصره ذیل این بند قانونگذار مشخص کرده شهرداری در صورتی که بخواهد نسبت به تخریب یا انتقال این مراکز اقدام کند شهرداری مکلف است مراتب را ضمن اعلام مهلت مناسبی به صاحبان آن ابلاغ کند.

وی اضافه کرد: آخرین جلسه‌‎ای که در فرمانداری مراوه‌‌‎تپه برای خروج دام از شهر برگزار شد، تمام اماکن و تأسیساتی که در سطح شهر پرورش و نگهداری دام دارند، شناسایی و به آنها مهلت مناسب برای خروج دام از شهر داده شده است.

شهردار مراوه‌‌‎تپه بیان کرد: قانونگذار مشخص کرده بعد از اتمام این مهلت پرونده به کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ که متشکل از سه نفر می‎باشد ارجاع داده می‎شود در شهرداری مراوه‌‎‌تپه نیز این کمیسیون تشکیل و رأی نهایی با اعضای این کمیسیون است که اعلام می‎‌کنند آیا این مشاغل مزاحم از جمله دامداری‎ها باید از شهر خارج شوند یا مهلت مناسبی به آنها می‌‎دهند.

بیگی‌زاده گفت: از اسفند ماه سال ۱۳۹۹  خروج دام از شهر ابلاغ شده است بعد از آن تصمیم نهایی را کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ خواهد گرفت.

* دامداری‎‌هایی که تهدیدی برای سلامت مردم بودند از شهر خارج شده‌‎اند

رئیس مرکز بهداشت مراوه‌‌تپه نیز با بیان اینکه نگهداری دام و طیور در محیط شهری ممنوع است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در منتهای الیه خیابان شهید ایوب ضلع شمال شرقی مراوه‌‎تپه دامداری کوچکی در فضای ۵۰۰ متر وجود دارد حدود ۵۰ گوسفند و دو گاو در این دامداری است که به تازگی فعالیت این دامداری در این نقطه از شهر موجب گلایه‎‌مندی مردم شده است.

منصور خوجملی تصریح کرد: همکاران مرکز بهداشت چندین بار از نزدیک از این دامداری بازدید کردند چون این دامداری در منتهای الیه شهر یعنی در حاشیه شهر بود و ۵۰ متر با اولین خانه‎‌ای که در حاشیه شهر است فاصله دارد و از نظر دفع فضولات دامی مشکلی وجود نداشت تذکری برای خروج آن از شهر داده نشد.

وی اضافه کرد: البته مواردی در سطح شهر مراوه‌‎تپه در بازدیدهای همکاران مرکز بهداشت مشاهده شد که با همکاری شهرداری، فرمانداری و دادگستری برخی دامداری‌ها از شهر خارج شدند این موارد تهدیدی برای سلامت مردم محسوب می‌‎شدند.

رئیس مرکز بهداشت مراوه‎‌تپه با بیان اینکه این شهرستان منطقه محروم است و هنوز بافت روستایی دارد، افزود: بسیاری از مردم مراوه‌‎تپه از طریق دامداری ارتزاق می‎کنند و شغل دیگری هم وجود ندارد بنابراین نمی‌‎توان سخت‌گیری چندانی برای خروج دام از شهر انجام داد چرا که شغل اصلی مردم در این شهر دامداری است.

براساس این گزارش، بر کسی پوشیده نیست نگهداری دام در داخل شهر زمینه احتمال ابتلا به بیماری‎‌های مشترک دام و انسان را بیشتر می‎‌کند، گذشته از نازیبایی چهره شهر نارضایتی مردم را نیز به همراه خواهد داشت.

طرح خروج دام از شهر اگر چه طرح خوبی برای کاهش مشکلات در حوزه بهداشت و سلامت مردم محسوب می‎‌شود اما آیا مسوولان هنگام تصویب این طرح نیز بستر لازم برای اجرا شدن آن را فراهم کردند؟

آیا در خارج از شهر مراوه‌‎تپه زمینی برای انتقال دام به دامداران این منطقه در نظر گرفته شده است؟ آیا تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به آنها ارائه می‎‌شود؟

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول