اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین/ فقط یک گام و آن هم لغو همه تحریم‌های آمریکا

مقامات ایرانی در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نداریم، اعلام کردند تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و لغو آنها راستی‌آزمایی شود و پس از آن است که ایران اقدام می‌کند.

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین/ فقط یک گام و آن هم لغو همه تحریم‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ساعت ۱۷ امروز به وقت تهران (۱۴:۳۰ به وقت وین) ۱۷ فروردین ماه شهر وین میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپاست. به همین منظور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست شب گذشته (دوشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شد.

در این سفر‌ نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، عراقچی‌ را همراهی می‌کنند.
رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست است. 

همچنین در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دوجانبه با روسای سایر هیأت‌های ۱+۴ برگزار می‌شود و در این چارچوب، شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه‌ای با چین انجام شد و صبح امروز (سه‌شنبه) نیز دیدارهایی با هیأت روسیه و اتحادیه اروپا تنظیم شده است. 

نشست حضوری امروز پس از آن برگزار می‌شود که روز جمعه ۱۳ فروردین ماه نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار و به دلیل اینکه مباحث مطرح شده به پایان نرسید، طرفین توافق کردند گفت‌وگوها را به صورت رو در رو در شهر وین ادامه دهند.

 

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.

بعدازظهر جمعه و بعد از این نشست که حدود ۲ ساعت به طول انجامید، اخباری مطرح شد که هیأت آمریکایی نیز قرار است همان روز در شهر وین حضور داشته باشد و برخی رسانه‌ها هم عنوان کردند که آمریکا نیز در این نشست شرکت می‌کند که بلافاصله عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با بیان اینکه در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی اعلام کرد که ایران و ایالات متحده آمریکا دیداری نخواهند داشت، غیر ضروری است.

 

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین شامگاه جمعه در گفت‌وگویی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، گفت: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم. 

وی افزود: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم. ما فقط یک گام نهایی داریم که آمریکا باید بردارد و تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته اعمال کرده، چه مجددا اعمال کرده، چه جدید اعمال کرده و چه برچسب‌هایش را عوض کرده را باید بردارد و بعد از آن است که ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد هم ایران به تعهداتش برمی‌گردد. (جزییات بیشتر)

از سوی دیگر «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در پیامی توئیتری با اشاره به نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش گفت که مذاکراتی سخت در پیش است.

سخنگوی کاخ سفید هم شامگاه جمعه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن انتظار ندارد که در حال حاضر گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشد.

یک روز بعد هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در ۱۴ فروردین ماه در واکنش به اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره طرح گام به گام لغو تحریم‌های ایران تأکید کرد سیاست قطعی جمهوری اسلامی، لغو تمامی تحریم‌هاست.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز ۱۵ فروردین پیش از حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهاراتی با بیان اینکه در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت، تصریح کرد: هیچ طرح گام به گامی را نداریم و قبول هم نمی‌کنیم. (اینجا بخوانید)

روز شنبه نیز ظریف و همتایان فرانسوی و انگلیسی تلفنی درباره نشست وین به گفت‌وگو پرداختند. وزیر خارجه ایران به همتای فرانسوی خود توصیه کرد در گفت‌و‌گوهای آتی در وین در زمینه برجام، موضع سازنده‌ای اتخاذ کند. ظریف همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی از اروپایی‌ها خواست که ضمن احترام به تعهدات برجامی خود در نشست وین سازنده ظاهر شوند و بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای که ایران آنها را راستی آزمایی کند، تأکید کرد.

در این میان، یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت این کشور به دنبال حفظ برخی از تحریم‌های هسته‌ای به عنوان اهرم فشار علیه ایران نیست.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در اظهاراتی تأکید کرد که در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هیچ‌گونه مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد و در توئیتی ابراز امیدواری کرد نشست برجامی در وین، آغازی بر روند رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت کامل تهران به تعهدات خود ذیل این توافق باشد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شد در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از ۵۰۰ تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد،‌ برداشته خواهد شد. (جزییات بیشتر)

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در اظهاراتی عنوان کرد که لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کنیم و در نشست وین فقط درباره تسهیل برخی تحریم‌ها بحث و بررسی خواهد شد.

* خطیب‌زاده: دستورکار نشست وین رفع تحریم‌های آمریکا و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل

در همین خصوص سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال جدید گفت: آنچه روز سه‌شنبه در وین اتفاق می‌افتد، هیچ فرقی با همه کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده، ندارد. این کمیسیون ادواری فصلی کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۴ است. دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و سه‌شنبه معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت می‌‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.

خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد: هیچ طرح گام به گامی هیچ وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گامی به گامی را نپذیرفته است. 

 

 

وی بیان کرد: آنچه ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلامیه قبلی است یعنی برداشتن همه تحریم‌های ایالات متحده و همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ بر ضد مردم ایران اعمال شده یا مجددا اعمال شده یا تیتر آنها عوض شده و زیر تیتر دیگری قرار گرفته‌اند و همه اینها باید برداشته شود و این منطق روشنی است و اینها هم باید راستی آزمایی شود. این طوری نیست که فقط اعلام برداشته شدن مطرح شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت و گفت: اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند به خود ۱+۴ مرتبط است. 

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد: ۱+۴ از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی را اعلام کنیم که هیأت کارشناسی سازمان انرژی اتمی همراه آقای عراقچی هستند و ۱+۴ می‌توانند درباره مسائل فنی صحبت کنند. 

* تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود

وی تصریح کرد: مسیر روشن است، تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود و بعد هم جمهوری اسلامی اقدام خود را انجام دهد. به تعبیر دیگر، ما فقط یک گام داریم. آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست و در مقابل آن ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خودش را که به خاطر نقض پیمان طرف‌های دیگر بوده را متوقف کند و به عقب برگرداند.

در همین خصوص نیز «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری کاخ سفید، گفت: «نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چه مدت زمان طول خواهد کشید که دیپلماسی (سرانجام) به گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا بیانجامد».

ساکی در ادامه سخنانش با اشاره به این موضوع که موضع رئیس جمهور آمریکا درباره برجام تغییری نکرده است، گفت: «ما قطعا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در جریان مذاکرات این هفته وین هستیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول