اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

احتمال نابودی دام‌ها در اثر خشکسالی و لزوم واردات 8 میلیون تن جو

نماینده قائنات در مجلس گفت: اگر ۸ تن جو از محل واردات تأمین نشود با بحران جدی مواجه شده و نیمی از دام‌های سبک و سنگین کشور را از دست می‌دهیم.

احتمال نابودی دام‌ها در اثر خشکسالی و لزوم واردات 8 میلیون تن جو

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، 17 فروردین) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر همواره بر اقتصاد مقاومتی، تولید و جهش تولید تأکید داشتند که اگر توجه می‌کردیم با مشکل تأمین نهاده‌های دامی و 20 کالای اساسی مواجه نبودیم ولی فقط به جلسات، سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها بسنده کرده‌ایم؛ این در حالی است که اگر دولت‌ها به شعارهای سال‌های اخیر توجه می‌کردند، امروز با مشکلات نهاده‌های دامی و تأمین 20 قلم کالای اساسی مواجه نبودیم.

وی تصریح کرد: بیش از نیمی از نهاده‌های دامی، جو بوده و این محصول تقریباً در هر آب و هوایی قابل کشت است اما به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌ها در تعیین نرخ خرید تضمینی از کشاورزان به جای آن محصولاتی مانند هندوانه و خربزه کشت شد و ما به بزرگترین تولیدکننده این محصولات در جهان تبدیل شدیم. 

نماینده قائنات در مجلس افزود: متأسفانه در سال 98، 450 میلیون دلار و در سال 99، 145 میلیون دلار برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده شد اما وارد کشور نشدند.

وی ادامه داد: مردم نمی‌پذیرند که ما می‌توانیم روح‌الله زم‌ها و ریگی‌ها را دستگیر کرده، وارد کشور کنیم و به مجازات برسانیم اما با مفسدین اقتصادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند و به مردم خیانت می‌کنند، برخورد نمی‌شود. سازمان اطلاعات باید به این موضوع به صورت جدی ورود کند. نمی‌دانم سازمان تعزیرات و بازرسی چرا نسبت به این موضوع بی‌توجه‌اند. اگر نیاز است اطلاعات سپاه هم به آن ورود کند چرا که مبارزه با فساد یعنی همین موضوع.

اسحاقی با بیان اینکه نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد کشور شدند به دست مصرف کننده نمی‌رسند و هیچ‌کس نسبت به آن پاسخگو نیست، افزود: نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند، وارد بازار سیاه شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند از این رو دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و جلوی آن را بگیرند.

وی تصریح کرد: 37 درصد بارندگی در کل کشور و 56 درصد بارندگی در شرق کشور کاهش یافته است از این رو با خشکسالی مواجه هستیم، هشدار می‌دهیم اگر 8 میلیون تن جو امسال وارد کشور نشود بخش عظیمی از دام‌های سبک و سنگین از دست خواهند رفت، وزارت جهاد کشاورزی فردا روزی اعلام نکند که نسبت به این موضوع اطلاع نداشته وگرنه برنامه‌ریزی می‌کرد لذا بی توجهی به این مووضع بحران ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول