اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نمایشگاه قرآن در ماه رمضان، مجازی است/ هنوز نمی‌دانیم فروشگاه است یا نمایشگاه

درحالی که چند روز تا ماه مبارک رمضان باقی است، قرار است نمایشگاه قرآن کریم امسال به صورت مجازی برگزار شود. البته باید دید این نمایشگاه فقط به بخش فروش محدود است یا بخش‌های محتوایی را هم شامل می‌شود.

نمایشگاه قرآن در ماه رمضان، مجازی است/ هنوز نمی‌دانیم فروشگاه است یا نمایشگاه

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از جمله برنامه‌هایی است که ماه رمضان هر سال در تهران برگزار می‌شود و ۲۷ دوره برگزاری، آن را به سنتی دیرین تبدیل کرده که در ۲۷ سال گذشته پذیرایی میهمانان ماه خدا خصوصاً اهالی تهران بود.

اما شیوع کرونا سبب شد سال ۱۳۹۹ این سنت ۲۷ ساله قطع شود و نمایشگاه قرآن هم مانند بسیاری برنامه‌های دیگر لغو شد. البته برخی برنامه‌ها مانند مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به تعویق افتادند و در اغلب برنامه‌ها قرار بر این بود که به محض توقف شیوع کرونا اجرایی شوند، اما از آنجایی که نمایشگاه قرآن، برنامه‌ای ویژه ماه رمضان است مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از لغو نمایشگاه در سال ۹۹ خبر دادند.

البته همان زمان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس از تلاش برای برپایی نمایشگاهی مفصل در یکی از استان‌ها خبر داده بود. به گفته فقهی‌زاده، نمایشگاه بین‌المللی قرآن یک شعبه استانی دارد که مرداد‌ماه سال ۹۹ قرار است در تبریز برگزار شود و در صورت فراهم بودن شرایط این نمایشگاه را مفصل‌تر از همیشه برگزار می‌کنیم.

مرداد‌ماه شیوع کرونا نه تنها فروکش نکرد، بلکه اوج هم گرفت. پس طبیعی بود که نمایشگاه استانی هم برگزار نشود و به این صورت پرونده نمایشگاه بیست و هشتم قرآن کریم همان جا بسته شد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، اما از اجرای برنامه‌های مختلف الکترونیکی در غیاب نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: در این راستا برنامه‌های مختلفی به صورت الکترونیک تدارک دیده‌ایم که از جمله آن جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، جشنواره تولید محتوای قرآن و عترت در فضای مجازی و برنامه خانه‌های نورانی است.

برنامه خانه‌های نورانی کاری بود که مخصوص کرونا و به صورت مجازی طراحی شده بود و فاز اولش فروردین‌ماه اجرا شد و فاز دوم آن قرار شد در ماه مبارک رمضان برگزار شود. این طرح در پنج بخش تفسیر و معارف قرآنی، آموزه‌های نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه، آموزش قرائت و حفظ و همچنین اخلاق و تربیت دینی به صورت مجازی برگزار شد و ماه رمضان مقرر شد ادامه داشته باشد.

برنامه‌های مجازی معاونت قرآن و عترت اتفاقات خوبی بودند، اما نتوانستند جای خالی نمایشگاه قرآن را پر کنند و با نزدیک شدن به پایان سال باز هم صحبت از چگونگی برگزاری نمایشگاه در سال ۹۹ به میان آمد.

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اتفاقی بود که این امید را زنده کرد که نمایشگاه قرآن هم مجازی برگزار شود؛ تا اینکه معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از تلاش برای برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن در سال ۱۴۰۰ خبر داد، اما جزئیات بیش‌تری از آن نگفت.

برای اطلاع از برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه قرآن کریم تماس‌های متعددی با مسئولان معاونت داشتیم که به این ختم شد که نمایشگاه قرآن کریم ماه رمضان به صورت مجازی برگزار می‌شود. این خبری است که مرتضی خدمتکار، مدیر دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت به فارس داد و گفت: جزئیات بیشتر برگزاری نمایشگاه هفته آینده مشخص و اعلام می‌شود.

برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن شاید قابل قیاس با نمایشگاه کتاب نباشد، زیرا نمایشگاه کتاب در واقع همه چیزش به فروش محصولات ختم می‌شود، اما در نمایشگاه قرآن بخش فروش تنها یکی از قسمت‌هاست و بخش‌های مختلف از جمله کودک و نوجوان، پاسخ به سؤالات و شبهات، بین‌الملل، دانشگاهی، هنری و... بخش‌هایی هستند که کار محتوایی انجام می‌دهند و ارتباطی با فروش محصولات مذهبی و قرآن ندارند.

حال اگر قرار است نمایشگاه قرآن مجازی برگزار شود، باید دید آیا مانند نمایشگاه کتاب فقط به فروش محصولات محدود است یا برای امور محتوایی در آن هم فکری شده؟

بهتر است مسئولان معاونت قرآن و عترت فکری برای فراهم کردن ساز و کاری به منظور برپایی بخش‌های دیگر نمایشگاه داشته باشند، زیرا نمایشگاه قرآن یک همایش بزرگ برای تبلیغ و ترویج آیات الهی است و با محدود شدن به بخش فروش محصولات، دیگر نمی‌توان نام نمایشگاه روی آن گذاشت.

همچنین نمایشگاه قرآن کریم محلی بود که خانواده‌ها با حضور در آن خصوصاً در ساعات بعد از افطار از فضای معنوی آن بهره‌مند می‌شدند و ضمن آشنایی با آخرین فعالیت‌ها و دستاورد‌‌های قرآنی، پاسخ سؤالاتشان را دریافت، محصولات مورد نظر را تهیه و با حضور در بخش‌هایی مانند کودک و نوجوان، هنری و... لحظات خوشی را سپری می‌کردند.

آیا نمایشگاه مجازی می‌تواند بخش کوچکی از چنین فضایی را برای خانواده‌ها ایجاد کند یا نه؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول