اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دولت به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد نه گرفتن امتیازات کوچک از آمریکا

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه تاکید کرد: از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود در نشست وین برخلاف سخنان صریح رهبری عمل نکنند و مذاکره با آمریکا را چه مستقیم و چه غیرمستقیم منوط به لغو تمامی تحریم‌ها کنند.

دولت به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد نه گرفتن امتیازات کوچک از آمریکا

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی طی نامه ای از حسن روحانی رییس جمهور خواست تا به سخنان صریح رهبری در نشست وین و مذاکرات عمل کرده و تاکید کرد: از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود که برخلاف سخنان صریح رهبری عمل نکنند و مذاکره با آمریکا را چه مستقیم و چه غیرمستقیم منوط به لغو تمامی تحریم‌ها کنند.

متن این نامه به شرح زیر است:

اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.

«رهبر انقلاب، ۱۳۹۹/۱۱/۱۹»

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام که در ١٣ فروردین ماه برگزار شد، علی‌رغم دیدگاه مثبتی که وجود داشت، نشست در حالی پایان یافته که گویا طرح مدالیته برای احیای برجام مطرح شده است.

طرح مدالیته همان بازگشت گام به گام به تعهدات است، با این تفاوت که دو طرف اقدامات خود را به صورت جداگانه و در یک چارچوب مشخص کرده و به صورت موازی آن را پیش خواهند برد.

در روز سه‌شنبه، ١٧ فروردین ماه نیز نشست کمیسیون برجام با حضور ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا که حضوری غیررسمی دارد، برگزار خواهد شد. این همان عدول از سیاست قطعی ایران در رابطه با برجام است؛ چرا که طبق صحبت‌های رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، آمریکا تنها تحریم‌هایی که مغایرت با توافق هسته‌ای دارد را رفع خواهد کرد، نه تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرای برجام در سال ٢٠١۶ وضع شده است. البته معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جلینا پورتر، لغو همین تحریم‌ها را هم قطعی و پیش‌بینی‌پذیر نمی‌داند.

آنها در حالی ادعا می‌کنند اگر ایران برای بازگشت به توافق جدی باشد، ما هم جدی هستیم که نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، بلکه تحریم‌ها را تشدید کرده و در روابط تجاری سایر کشور‌ها با ایران دخالت می‌کنند.

 پذیرش ایران برای حضور در جلسات این‌چنینی‌ که آمریکا با وجود خروج کامل از توافق و عهدشکنی تمام در آن شرکت می‌کند، یعنی رسمیت بخشیدن تدریجی به حضور آمریکا؛ حتی اگر حضورش غیررسمی باشد.

آمریکا تنها می‌خواهد با دادن امتیازاتی کوچک و جزئی، دوباره اقدام به محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران کند و ساختار کلی تحریمی خود را حفظ نماید. 

به این ترتیب، از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود که برخلاف سخنان صریح رهبری عمل نکنند و مذاکره با آمریکا را چه مستقیم و چه غیرمستقیم منوط به لغو تمامی تحریم‌ها کنند.

پرونده سیاه آمریکایی‌ها می‌تواند گواهی باشد بر این‌که آن‌ها هیچ‌گاه تمامی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند. در روزهای پایانی دولت نیز که معیشت مردم سخت دچار مشکل شده است، دور شدن از مطالبات معیشتی دردی از مردم دوا نمی‌کند و دولت باید به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

با توجه به نکات مطرح شده از تیم مذاکره‌کننده انتظار می‌رود که به سیاست قطعی و رسمی نظام توجه کافی داشته باشند.

همچنین به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و برتری بخشیدن به جناح خود، از منافع ملی و موضع‌گیری به حق ایران دست نکشند. زیرا ملاک اصلی برای احیای برجام باید منافع بلند مدت جمهوری اسلامی باشد و مقولات کوتاه مدت از جمله انتخابات، نباید باعث تعجیل در فرایند مذاکرات شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول