اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بودجه 363 میلیون دلاری سازمان ملل برای تاجیکستان

وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان بودجه برنامه عمران ملل متحد در این کشور برای تامین مالی حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را بیش از 363 میلیون دلار اعلام کرد.

بودجه 363 میلیون دلاری سازمان ملل برای تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، آژانس‌های سازمان ملل طی دو سال بیش از 363 میلیون دلار کمک مالی به تاجیکستان ارائه می‌دهند.

در این مورد وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای در پایان اجلاس مشترک کمیته رهبری در زمینه فعالیت مشترک با برنامه عمران سازمان ملل برای سال‌های 2021-2022 خبر داد.

بنابر این اطلاعیه، بودجه برنامه عمران ملل متحد در زمینه ارائه کمک با هدف توسعه در تاجیکستان برای تامین مالی حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بیش از 363 میلیون دلار را تشکیل می‌دهد.

«ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان طی این جلسه اظهار داشت که ریاست این کشور ابعاد اولویت دار توسعه اقتصاد ملی برای سال 2021 و 7 سال آینده را تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد در سال‌های 2016-2020 رشد متوسط سالانه تولید ناخالص داخلی نه تنها در سطح کمتر از 7 درصد حفظ شد، بلکه حجم تولید ناخالص داخلی 1.6 برابر افزایش یافته است.

بنابر سخنان ذوقی زاده، سطح فقر در این کشور از 31.3 درصد تا 26.3 درصد کاهش داده شد و طبق ارزیابی بانک جهانی تاجیکستان از نظر نرخ کاهش فقر در بین 10 کشور پیشگام جهان قرار دارد.

درآمد مردم در این کشور 1.9 برابر، تعداد تاجران 1.6 برابر بیشتر شده است. سهم صادرات در تجارت خارجی این کشور از 20 تا 31 درصد افزایش و سهم واردات از 80 درصد تا 69 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 2020 میلادی دولت تاجیکستان برنامه عملی برای پیشگیری و کاهش تاثیر خطرات احتمالی همه گیری کرونا در جهان بر اقتصادی ملی را تصویب کرد.

ذوقی زاده ادامه داد: در نتیجه آن، در سال گذشته میلادی رشد تولید محصولات صنعتی به 9.7 درصد، کشاورزی 8.8 درصد و صادرات 4.5 درصد رسیده و زمینه‌هایی برای توسعه اقتصادی کشور در سطح 4.5 درصد ایجاد کرده است.

وی همچنین گفت که رشد تولید مواد غذایی در تاجیکستان طی سال 2020 میلادی در مقایسه با سال 2019 میلادی 28.3 درصد را تشکیل داد که به نوبه خود برای بهبود تامین بازار داخلی با محصولات محلی کمک کرد.

ذوقی زاده اظهار داشت: بیش از 5.4 میلیارد سامانی سرمایه گذاری خارجی به بخش‌های مختلف اقتصاد ملی از جمله 1.3 میلیارد سامانی سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.

نمایندگان برنامه عمران سازمان ملل در پایان این نشست آمادگی خود را برای حمایت بیشتر از توسعه تاجیکستان، ابراز داشتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول