اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بزرگ‌ترین طرح ستاد بازسازی عتبات در عراق، امسال تکمیل می‌شود

تکمیل صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی به عنوان بزرگ‌ترین عملیات عمرانی ایران در عراق، مهم‌ترین اولویت ستاد بازسازی عتبات در سال جاری به شمار می‌رود و قرار است امسال بخش زیارتی و غیرزیارتی این صحن به بهره‌برداری برسد.

بزرگ‌ترین طرح ستاد بازسازی عتبات در عراق، امسال تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، ستاد بازسازی عتبات که یادگار سردار شهید قاسم سلیمانی است، سال گذشته با وجود شیوع کرونا سعی کرد تا روند توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق را حتی با سرعت کم عملیاتی کند.

امسال این ستاد به منظور فراهم سازی شرایط مناسب درصدد است که چند پروژه مهم را به ساماندهی کرده و به اتمام برساند. یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه عتبات که از نخستین و بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود، صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی است که از اوایل دهه ۹۰ عملیات احداث آن آغاز شد و قرار بود سال ۹۷ به اتمام برسد؛ به طوری که در آن دوره حسن پلارک، رئیس وقت ستاد بازسازی عتبات از بهره‌برداری این صحن تا تابستان سال ۹۷ خبر داد.

با این وجود با توجه به تغییراتی که سال ۹۷ ایجاد شد، روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) به کندی صورت گرفت و در حالی پس از آن مقرر شد تا پایان سال ۹۷ این طرح تکمیل شود که این امر محقق نشد و روند تکمیل این صحن به تعویق افتاد و پس از آن شیوع کرونا مانع تکمیل برخی از بخش‌های غیرزیارتی این صحن عظیم شد.

صحن حضرت زهرا (س) با مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هزار مترمربع است که در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی ساخته شده و بخش زیارتی آن در سال‌های گذشته به ویژه در ایام اربعین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما بخش غیرزیارتی این صحن همچنان تکمیل نشده است که به گفته محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات تکمیل و بهره‌برداری همه بخش‌های صحن حضرت زهرا (س) از اولویت‌های ستاد در سال جاری به شمار می‌رود.

اکنون روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) بیش از ۹۷ درصد پیشرفت داشته است و فقط بخش‌هایی از سیستم تهویه و روشنایی بخشی از صحن و همچنین تکمیل قسمت‌هایی از بخش غیرزیارتی شامل موزه، پارکینگ، کتابخانه و ساختمان اداری باقی مانده است. حوض و آبنماهای پیش‌بینی شده در این طرح نیز به اتمام رسیده و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات مشغول اتمام خرده‌کاری‌های مربوط به سنگ‌کاری، کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، آئینه‌کاری‌ها، درودگری‌ها، نصب درها و پنجره‌ها، نماکاری و نیز لوسترها هستند.

همانطور که رئیس ستاد بازسازی عتبات در برنامه‌های سال جاری اعلام کرده است، صحن حضرت زهرا (س) امسال به نقطه پایانی می‌رسد و با این اقدام بزرگ‌ترین طرح عمرانی ایران در عراق به طور کامل اتمام و به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از تکمیل این صحن، همه بخش‌ها تحویل متولیان حرم امام علی (ع) خواهد شد.

البته مجید نامجو، جانشین ستاد بازسازی عتبات یکی از دلایل تکمیل نشدن صحن حضرت زهرا (س) را شیوع کرونا عنوان می‌کند و معتقد است: اگر کرونا نبود سال گذشته صحن حضرت زهرا (س) تکمیل و افتتاح می‌شد.

سال گذشته همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) سیستم روشنایی صحن حضرت زهرا (س) تکمیل و افتتاح شد. همچنین بخش زیارتی این صحن سال گذشته نیز همچون روال قبل برای میزبانی از زائران اربعین آماده بود که با توجه به شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی، دیگر نیازی به استفاده از بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) برای پذیرایی از زائران نبود.

به گزارش فارس، با تکمیل و بهره‌برداری صحن حضرت زهرا (س)، مساحت حرم امیرالمؤمنین (ع) ۲۰ برابر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول