اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای خانه کوزه‌کنانی مشهد صادر نشده است

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه خانه کوزه‌کنانی در شورای فنی استان بررسی و مصوب شده است اما هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی صادر نشده است.

مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای خانه کوزه‌کنانی مشهد صادر نشده است

مرجان اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر تخریب خانه کوزه‌کنانی اظهار کرد: طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه خانه کوزه‌کنانی در شورای فنی استان بررسی و مصوب شده است  اما هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی صادر نشده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: دو جلسه شورای فنی در ۲۵ اسفند ۹۹ با موضوع بررسی طرح اثر فرهنگی تاریخی موسوم به خانه کوزه‌کنانی مشهد و ۲۸ اسفند ۹۹ با موضوع طرح بازسازی و توسعه خانه کوزه کنانی برگزار شده و طرح های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه این اثر بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها توسط مشاور ذیصلاح در شهر اصفهان با همکاری مشاور محلی دارای تخصص مرمت آثار میراث فرهنگی در مشهد ارائه شده است، اظهار کرد: با توجه به این که در جلسه با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت مقرر شدکه جبل‌عاملی پیشکسوت میراث فرهنگی از این اثر بازدید و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه با نظر این صاحب‌نظر تهیه شود، از محل بازدید و نظر این کارشناس پیشکسوت صاحبنظر  میراث فرهنگی در قالب سه صفحه گزارش ارائه شد.

اکبری ادامه داد: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت، طرح تهیه شده برای این اثر تاریخی فرهنگی نیز براساس نظرات دکتر جبل عاملی پیشکسوت و صاحب‌نظر میراث فرهنگی تهیه شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: پیش طرح (فاز صفر پروژه) علاوه بر اخذ تائید از شورای فنی میراث فرهنگی استان، در شورای فنی کشور نیز ازائه و تائید شده است.

وی با بیان اینکه پروژه  شامل بخش حفاظت و مرمت و بخش بازسازی و توسعه است، اظهار کرد: در قسمت اول که طرح با موضوع مرمت ارائه شده است، طرح‌های عملیاتی تائید و مقرر شده است که آلبوم نقشه به اداره کل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای ممهور شدن به مهر شورای فنی توسط مشاور آماده و توسط کارفرما ارائه شود که تاکنون واصل نشده است.

اکبری ادامه داد: در قسمت دوم که بازسازی و توسعه بنا قرار دارد نیز فاز اول طرح های معماری  مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای فنی، نقشه‌های فاز ۲ توسط مشاور در شهر اصفهان بلافاصله تهیه و برای طی روند تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان ارائه شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پس از دریافت طرح‌ها برای انجام اقدام قانونی لازم آمادگی دارد.

اکبری درباره انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه تاریخی کوزه‌کنانی اظهار کرد: بخش فرو ریخته شده توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی مورد بازدید قرار گرفته و اخطار لازم نیز داده شده است، البته این بخش در جبهه شمالی و محدوده طرح بازسازی قرار دارد که بر حفاظت عناصر واجد ارزش  تاکید شده است.

طبق گفته معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ابنیه دارای ارزش معماری در جبهه جنوبی و شرقی به صورت کامل در برنامه حفاظت و مرمت قرار دارد و هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای این بنا صادر نشده است.

خانه کوزه‌کنانی مربوط به دوره قاجار است و در مشهد، خیابان شیرازی، کوچه چهار باغ، کوچه پنجه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این بنا به سال ۱۲۴۷ ش مطابق با ۱۲۸۸ ق در دوره قاجاریه ساخته شد و بیش از هزار متر مربع مساحت دارد. 

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول