اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مازندرانی‌ها بالاتر از میانگین کشوری دیابت و فشار خون دارند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شیوع دیابت در کشور ۱۰/۹ درصد و در مازندران ۱۴ درصد است، گفت: سطح کلسترول در خون در کشور ۲۲/۶ درصد و در مازندران ۳۰ درصد است.

مازندرانی‌ها بالاتر از میانگین کشوری دیابت و  فشار خون دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری،خدیجه ازوجی متخصص پزشکی اجتماعی طی گفت‌وگویی از اجرای طرح پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور خبر داد و اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر عامل حدود ۸۰ درصد موارد مرگ و میر به‌شمار می‌روند.

وی با اشاره به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر هستند که عوامل خطر مشترکی شامل کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و ... دارند.

ازوجی با اشاره به اهمیت بیماری‌های غیرواگیر و بار عظیمی که این بیماری‌ها بر سیستم سلامت می‌گذارد، ادامه داد: بررسی شاخص‌های سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است.

مسؤول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (STEPS) با اشاره به نتایج آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر کشور و استان  تاکید کرد: شیوع استفاده از وعده‌های غذایی مناسب میوه و سبزیجات در بین افراد بزرگسال در کشور ۱۷/۲ درصد و خوشبختانه در مازندران ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع فعالیت فیزیکی کم هم در کشور و مازندران ۵۶ درصد است، اضافه کرد: همچنین شیوع اضافه وزن در کشور و مازندران بین ۳۵ تا ۳۶ درصد است، ولی شیوع چاقی در کشور ۲۲/۷ در صورتی که در مازندران ۳۳ درصد است.

ازوجی با ذکر این نکته یک سوم مازندرانی‌ها دچار شیوع فشار خون بالا هستند، بیان کرد: شیوع فشار خون بالا در کشور ۲۶/۴ درصد است در صورتی که در مازندران ۳۳ درصد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شیوع دیابت در کشور ۱۰/۹ درصد و در مازندران ۱۴ درصد است، گفت: شیوع بالا بودن سطح کلسترول در خون در کشور ۲۲/۶ درصد و در مازندران ۳۰ درصد و همچنین درصد افراد دارای سابقه مصرف دخانیات در کشور ۱۴/۶ درصد و در مازندارن ۲۰ درصد است.

وی اظهار کرد: در همین راستا و بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتمین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (STEPS) در افراد بالای ۱۸دسال ، در بهمن و اسفند سال جاری در کشور شروع شد.

ازوجی اضافه کرد: در شهرستان بابل نیز این طرح از اواسط بهمن ماه در ۱۷ خوشه منتخب اجرا اشد که علاوه بر بررسی شاخص.های موثر بر بیماری‌های غیر واگیر، آزمایش‌های مرتبط، بررسی افراد از نظر ابتلا به کرونا ویروس نیز در این طرح انجام شد.

مسؤول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (STEPS) دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: این طرح به لطف خدا و همت نیروهای اجرایی طرح در معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل و با همکاری مثال‌زدنی مردم در شهرستان بابل انجام شد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول