اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

زاکانی: مجمع تشخیص مصلحت در آستانه یک آزمون ملی قرار دارد/ FATF اقتصاد ایران را فلج خواهد کرد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه یک آزمون ملی قرار دارد، به تبیین چرایی مخالفت با تصویب لوایح FATF پرداخت.

زاکانی: مجمع تشخیص مصلحت در آستانه یک آزمون ملی قرار دارد/ FATF اقتصاد ایران را فلج خواهد کرد

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به احتمال بررسی دو لایحه باقی مانده مربوط به گروه اقدام مالی (FATF) در نشست فردای مجمع تشخیص مصلحت نظام و در خصوص دلیل مخالفت با الحاق به این دو کنوانسیون (CFT و پالرمو) اظهار داشت: برای اینکه ماهیت این کنوانسیون‌ها و دلیل مخالفت کارشناسان و دلسوزان برای الحاق به چنین کنوانسیون‌هایی روشن شود، باید کمی عقب‌تر برویم و شرایط نبرد در دوران دفاع مقدس را تجزیه و تحلیل کنیم. 

وی در توضیح این مسئله گفت:‌ در آن دوران به دلیل کمبود امکانات و مهمات و ضعفی که در حوزه آتش داشتیم و نیز به دلیل حمایت علنی و ناجوانمردانه قدرت های سلطه‌گر با دشمن متجاوز، روشی ابداع کردیم که به جای حمله متعارف به دشمن، از عنصر اختفاء و بهره‌گیری از شب به عنوان محیط عملیات و پیشروی بهره‌گیری کنیم و همه سازمان رزم سپاه و ارتش در آن سالها بر مبنای این دکترین و اصل غافلگیری طراحی شد و به این ترتیب توانستیم در یک جنگ نابرابر هشت ساله، از خاک و شرفمان دفاع کنیم. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به شرایط کنونی عنوان کرد: امروز هم که تحت شدیدترین و غیرقانونی‌ترین محاصره اقتصادی هستیم و هیچ راهی نداریم جز اینکه با ایستادگی و مقاومت هوشمندانه تحریم‌ها را خنثی کنیم، در مسیر تحقق این هدف نیازمند بهره‌گیری از عنصر اختفاء برای دور زدن تحریم‌های غیرقانونی دشمنان هستیم.

وی گفت: کسانی که مدافع تصویب این دو لایحه و اجرای کامل الزامات گروه اقدام مالی (FATF) هستند، خواسته یا ناخواسته به آمریکا و همپیانانش کمک می‌کنند که راه‌های دور زدن تحریم‌ها را ببندند.

FATF شرط پذیر نیست/ غربگراها مردم را از چه چیزی می‌ترسانند؟!

وی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر تأیید مشروط دو لایحه الحاق به کنوانسیون های CFT و پالرمو به شرط رفع تحریم‌ها، تأکید کرد: اولا این دو لایحه و دیگر لوایح مرتبط با FATF شرط‌پذیر نیستند و قید کردن «حق شرط» فایده‌ای ندارد و ثانیا در شرایطی که ما در زیر تحریم‌های غیرقانونی قرار داریم، الحاق به این کنوانسیون‌ها هیچ معنایی ندارد و کسانی که برای این الحاق اصرار می‌کنند و در ازای آن وعده‌های سر خرمن می‌دهند، باید بدانند که چه جنایت تاریخی را در حق ملت ایران مرتکب می‌شوند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: وضعیت فعلی تحریم‌های ما یادآور ضرب‌المثل «آب که از سر بگذرد، چه یک وجب چه صد وجب» است؛ در حالی که تحریم‌های فعلی در حالت «صد وجب» و در شدیدترین وضعیت ممکن قرار دارد، جریان غربگرا، مردم و نظام را از چه چیزی می‌ترسانند؟ آن هم در حالی که به مرور زمان یاد گرفته‌ایم که چگونه با دور زدن تحریم‌ها آنها را کم اثر یا خنثی کنیم. 

وی با بیان اینکه دفاع عده‌ای از توصیه‌های FATF آب به آسیاب ریختن دشمن است، گفت: عده‌ای منافع ملی را ذبح می‌کنند تا در انتخابات دو قِران گیرشان بیاید؛ بنابراین مدافعان این لوایح یا نمی‌دانند چه خبر است یا خودشان را به ندانستن می‌زنند. 

دشمن به دنبال «اثرگذاری تحریم‌ها» با FATF است/ FATF اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد

وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های بیشتر از این در حال حاضر امکان ندارد و تحریم‌ها به شدیدترین حالت ممکن رسیده، اظهار داشت: ‌آنها در حال حاضر دنبال اثرگذاری تحریم‌های وضع شده هستند و پذیرش کامل شروط FATF نیز این هدف آنها را محقق می‌کند و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برابر یک آزمون ملی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: اعضای محترم مجمع نیز باید مراقب باشند که دانسته یا ندانسته زمینه تحقق چنین هدفی را فراهم نکنند و البته برداشت من این است که مجمع نیز تن به چنین شرایطی نخواهد داد. 

امثال چین و ورسیه با منافع ملی خودشان شوخی ندارند؛ در ایران عده ای شوخی می‌کنند

زاکانی در ادامه، در خصوص برخی اظهارات مدافع لوایح FATF مبنی بر اینکه کشورهایی مانند چین و روسیه نیز این توصیه‌ها را به طور کامل اجرا کرده‌اند، تصریح کرد: کشورهایی مانند چین و روسیه و حتی ترکیه، به هیچ عنوان با منافع ملی خودشان شوخی ندارند و در چارچوب نظام سیاسی خودشان مسائل را دنبال می‌کنند؛ یعنی هر کسی که توان و قدرت بیشتری داشته باشد، عبور از این الزامات نیز برایش کاری نخواهد داشت، اما متأسفانه عده‌ای در داخل کشورمان با خودشان و اصول و مبانی انقلاب و منافع ملی شوخی دارند.

زاکانی ادامه داد: قواعد جهانی آن چیزی نیست که بر روی کاغذ نوشته می‌شود، بلکه عملا آن چیزی است که قدرت‌های سلطه‌گر اجرا می‌کنند، بنابراین نباید با دست خومان قاعده‌ای را بپذیریم که تکمیل کننده پازل قدرت نظام سلطه و تضعیف‌کننده قدرت خودمان باشد. 

قاعده‌گذاری های FATF برای تکمیل قدرت نظام سلطه طراحی شده است

وی در همین رابطه افزود: از سال 1989 که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) شکل گرفت و قاعده‌گذاری را شروع کرد، روز به روز این قاعده‌گذاری‌ها سنگین‌تر شده،  البته قواعد و شروط ارائه شده از سوی آنها برای جبران کاستی‌های قدرت نظام سلطه طراحی شده است؛ یعنی بی اثر کردن سازمان ملل و بهره‌گیری از این سازمان، برای گسترش سلطه آمریکا و همپیانانش از طریق سازوکارهای FATF.

نماینده مردم قم در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه بنا نداریم با دست خودمان طناب دار را گردنمان بیندازیم، اظهار داشت: کسانی که در دولت و بیرون از دولت این امر واضح را عنوان می‌کنند و شرایط را به گونه دیگری نشان می‌دهند، مراقب باشند که چه ضربه‌ای به کشور می‌زنند و باید روزی پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول