اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

همه جزئیات در مورد شهادت محیط‌بانان زنجانی/ شلیک به محیط‌بان با اسلحه کلاشینکف

شکارچیان غیر مجاز شب گذشته در منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان پس از تعقیب و گریز با اسلحه جنگی اقدام به تیراندازی به دو محیط بان زنجانی کرده و به شکل ناجوانمردانه‌ای هر دو محیط‌بان را با شهادت می‌رسانند.

همه جزئیات در مورد شهادت محیط‌بانان زنجانی/ شلیک به محیط‌بان با اسلحه کلاشینکف

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که ساعت 18 و 30 دقیقه روز دوشنبه، محیط بانان زنجانی در منطقه منطقه شکار ممنوع «فیله خاصه» به یک دستگاه نیسان با دو سرنشین که برای شکار در منطقه حضور داشته‌اند مشکوک ایست می‌دهند که آنها اقدام به فرار و محیط‌بانان نیز با یک دستگاه خودروی «پیکاپ» اقدام به تعقیب آنها می‌کنند.

محیط‌بانان در پی این تعقیب و گریز از طریق بی‌سیم و تلفن همراه به مرکز محیط‌بانی و اداره کل محیط زیست جریان را اعلام می‌کنند تا شکارچیان را که به طرف جاده زنجان به قزوین در حرکت بودند دستگیر کنند.

به گفته محبت‌خانی، رئیس یگان حفاظت محیط زیست پس از ادامه این تعقیب و گریز شکارچیان از ادامه مسیر خودداری و دوباره به جاده فرعی بازگشته‌اند که محیط‌بانان نیز حدود یک ساعت به تعقیب آنها ادامه داده‌‌اند.

به گفته رئیس یگان حفاظت محیط زیست ارتباط محیط‌بانان با مرکز از ساعت 19 و 30 قطع می‌شود و پس از آن هیچ کدام از محیط‌بانان به تلفن همراه و بی‌سیم خود جواب نمی‌دهند که پس از آن تلاش برای یافتن آنها آغاز می‌شود.

با قطع ارتباط نیروهای کمکی به محل اعزام می‌شوند تا وضعیت آنها مشخص شود، که به دلیل تاریکی هوا جست‌جوها به نتیجه‌ نمی‌رسد، اما با روشن شدن هوا در روز سه‌شنبه هفدهم فروردین جست‌وجو برای یافتن محیط‌بانان آغاز می‌شود، که خودروی آنها به همراه پیکر‌ بی جان آنها که با تیر جنگی به شهادت رسیده بودند، در کنار خودروی آنها پیدا می‌شود.

پلیس و مقامات قضایی بلافاصله وارد صحنه شده و اقدامات اولیه برای شناسایی عاملان این اقدام آغاز می‌شود.

ساعت 9 و 50 دقیقه/مشخص شدن هویت دو محیط‌بان شهید 

بعد از این حادثه مدیرکل محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید شهادت دو محیط‌بان زنجانی اظهار کرد: دو نفر از محیط بانان زنجانی شب گذشته بر اثر تعقیب و گریز با افراد ناشناس در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان، بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده‌اند.

حسین آبسالان با اشاره به اینکه این دو نفر از محیط بانان به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند، افزود: جزئیات حادثه توسط نیروی انتظامی در دست بررسی است.
در پی به شهادت رسیدن دو نفر از محیط بانان در حین انجام ماموریت در زنجان توسط افراد ناشناس، رئیس کل دادگستری استان زنجان نیز برای پیگیری بررسی موضوع و بازداشت مرتکبان دستورات فوری صادر کرد.

                                       محبت‌خانی، رئیس یگان حفاظت محیط زیست

ساعت 9 و 59 دقیقه/دستور فوری رئیس‌کل دادگستری زنجان برای پیگیری شهادت۲محیط‌بان

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی از دستور فوری برای پیگیری شهادت دو محیط بان با سلاح جنگی در زنجان خبر داد و گفت: بنا بر گزارش ضابطین، دو محیط بان ساعی منطقه حفاظت شده قره بوطه زنجان در حین انجام وظیفه توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع دستورات لازم صادر و بازپرس ویژه قتل به محل اعزام شد، بیان داشت: همچنین با فوریت ستاد جرایم خاص تشکیل و دستورات لازم توسط دادسرای زنجان به ضابطین ابلاغ و یکی از معاونین دادستان زنجان به عنوان مسؤول مستقیم برای پیگیری و شناسایی و دستگیری مرتکبین تعیین شد.
صادقی نیارکی افزود: اینجانب ضمن تسلیت به خانواده این دو محیط بان و جامعه محیط بانان اطمینان می‌دهم مرتکبین امر در اسرع وقت شناسایی، دستگیر و برابر قانون مجازات خواهند شد.

ساعت 10 و 17 دقیقه/دستگیری نخستین عامل شهادت

اما ساعاتی بعد رئیس پلیس آگاهی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه به صورت میدانی در حال شناسایی عوامل این حادثه هستیم، گفت: عوامل تا حدودی شناسایی شده و یک نفر نیز در این رابطه دستگیر شده است.

 جعفر رحمتی با بیان اینکه در این حادثه دو نفر شهید شده و حادثه مصدوم نداشته است، گفت: از شکارچیان یک نفر دستگیر شده اما اطلاعاتی از تعداد حاضرین در درگیری مشخص نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 ساعت 12 و 57 دقیقه/دستگیری دومین عامل شهادت محیط بانان زنجانی

ساعاتی از دستگیر عامل نخست نگذشته بود که رئیس پلیس آگاهی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان از دستگیر عامل دوم خبر و داد و اظهار کرد: در ادامه بررسی پرونده شهادت دو محیط بان زنجانی مظنون دوم نیز شناسایی و دستگیر شد.

جعفر رحمتی با بیان اینکه فرد دستگیر شده کاملا مرتبط با پرونده شهادت دو محیط بان زنجانی است، افزود: وی یکی از شکارچیان حاضر در محل حادثه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال بررسی بیشتر موضوع هستیم، گفت: ارتباط فرد دستگیر شده با پرونده شهادت دو محیط بان زنجانی مسلم است.

رحمتی با بیان اینکه تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن زوایای حادثه و تعداد شکارچیان حاضر در صحنه نیاز است، بیان داشت: یک جنایت و حادثه هولناکی روی داده و باید اجزای حادثه در کنار هم قرار گیرد تا نحوه وقوع حادثه به صورت کامل مشخص شود.

ساعت 13 و 8 دقیقه/دولت لایحه دهد، قوانین مرتبط با به کارگیری سلاح توسط محیط بانان را بازنگری می‌کنیم

در ادامه واکنش‌ها به شهادت محیط‌بانان زنجانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت لایحه دهد در مورد قوانین مرتبط با به‌کارگیری سلاح توسط محیط بانان بازنگری می‌کنیم.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تسلیت شهادت دو محیط‌بان زنجانی به خانواده این شهدای بزرگوار و همچنین همه محیط‌بانان اظهار کرد: پیگیر ماجرای شهادت این دو شهید بزرگوار هستیم.

وی در جواب این سؤال که به محیط بان سلاح داده می‌شود ولی اختیار استفاده از آن را به صورت کامل به آنها داده نمی‌شود، گفت: در این زمینه دولت اگر لایحه دهد در مورد قوانین مرتبط با به‌کارگیری سلاح توسط محیط بانان بازنگری می‌کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در جواب این سؤال که بیش از یک میلیون سلاح غیرمجاز در کشور وجود دارد و این سلاح‌ها خطرات زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: حمل و نگهداری سلاح جنگی در کشور جرم است و مراجع ذی‌صلاح باید با هر گونه حمل و نگهدای و قاچاق آن باید برخورد کنند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس آمادگی دارند تا در این زمینه قوانین مورد نیاز را وضع و کمبودها را اصلاح کنند، تصریح کرد: متاسفانه هر از چندی شاهد وقوع حوادث تلخی در کشور هستم.

ساعت 14 و 2 دقیقه/اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی برای دستگیری عوامل شهادت محیط‌بان زنجانی

استاندار زنجان با اشاره به شهادت دو محیط بان در زنجان گفت: تدابیر شدید امنیتی و انتظامی برای دستگیری تمامی عوامل شهادت دو محیط بان زنجانی اتخاذ شده است.

فتح‌الله حقیقی در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری استان با اشاره به شهادت دو محیط‌بان زنجانی اظهار کرد: بلافاصله بعد از شهادت این دو محیط‌بان تدابیر شدید امنیتی و انتظامی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه همه مکان‌های مشکوک برای دستگیری عاملین شهادت این دو محیط بان در رصد کامل امنیتی و انتظامی قرار گرفته است، ابراز کرد: دو مظنون تاکنون دستگیر شده‌اند و ادامه اقدامات امنیتی و انتظامی در جریان است.

استاندار زنجان با بیان اینکه موضوع شکار غیرمجاز بوده است، تصریح کرد: البته تمامی جوانب در حال بررسی بوده و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

ساعت 15 و 41 دقیقه/شهادت دو محیط بان زنجانی با «کلاشینکف»
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان از دستگیری عاملان شهادت دو محیط بان در این استان خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین کرمی اظهار کرد: متاسفانه شب گذشته دو محیط بان ساعی منطقه حفاظت شده قره‌بوطه زنجان در حین انجام وظیفه توسط افرادی با سلاح کلاشینکف به ضرب گلوله به شهادت رسیدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان در ادامه افزود: پس از اطلاع از این موضوع اقدامات لازم و فنی با سرعت برای بازداشت این افراد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این افراد در این منطقه حفاظت شده در حال شکار بودند که با محیط بانان درگیر می‌شوند، افزود: متاسفانه در این درگیری این دو محیط بان به شکل ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسیدند.

کرمی ادامه داد: با بررسی و پیگیری‌هایی که بلافاصله پس از وقوع این جنایت صورت گرفت یکی از عوامل اصلی به سرعت دستگیر شد و از خانه این فرد یک لاشه آهوی شکار شده نیز کشف شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو دستگاه خودروی نیسان و پژو از این افراد کشف شده است ادامه داد: عامل اصلی و نفر دوم نیز امروز پس از فرار به یکی از استان‌های مجاور شناسایی و با اعطای نیابت فوری به مرجع مربوطه دستگیر شده است و این فرد که قصد درگیری با ماموران و فرار نیز داشته است با اقدامات فنی و اطلاعاتی در شهر میانه بازداشت شده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان افزود: از منزل فرد دوم سه قیضه اسلحه شکاری و همچنین دستگاه فشنگ پرکردن نیز کشف شده است که نشان از حرفه‌ای بودن این افراد در زمینه اقدامات غیر قانونی می‌دهد.

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: با توجه به اقرار مرتکبین به جنایت ارتکابی مراحل قانونی در دست اقدام و تحقیقات تکمیلی برای شناسایی و بازداشت دیگر افراد دخیل در این پرونده با جدیت ادامه دارد.
گفتنی است، هنوز از هویت عاملان شهادت اخباری در دست نیست و پرونده عاملان شهادت در دادگستری استان زنجان در حال تکمیل است و به گفته مسؤولان قضایی بلافاصله پس از مشخص شدن ابعاد این پرونده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است، منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از تاریخ 1386 برای مدت 5 سال شکار ممنوع اعلام شده است؛ این محدوده بین 47 درجه و 55 دقیقه تا 48 درجه و 15 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 57 دقیقه تا 37 درجه و 38 دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

وسعت منطقه 110 هزار و 532 هکتار است،گونه‌های درختی مثل درختان میوه و صنوبر و گونه‌های گیاهی چون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان وگیاهان بالشتکی را می‌توان نام برد.

حیات وحش منطقه نیز شامل آهوی ایرانی،گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان است.

انتهای پیام/73002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول