اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سرمایه‌گریزی با روند فعلی صدور مجوز‌ها/ گره تولید نه در تحریم بلکه خود تحریمی است

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: روند فعلی صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران اصلا مناسب نیست و این وضعیت بیشتر به جای سرمایه گذاری باعث سرمایه گریزی می‌شود و باید اصلاح شود.

سرمایه‌گریزی با روند فعلی صدور مجوز‌ها/ گره تولید نه در تحریم بلکه خود تحریمی است

علی عباسی مزار، حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب برای سومین سال پیاپی، شعار سال را با محوریت تولید تعیین کردند و در شعار سال 1400 پشتیبانی و مانع زدایی را به طور خاص مد نظر قرار دارند؛ تکیه ایشان بر موضوع تولید حکایت از اهمیت و تاثیر آن بر سایر ابعاد توسعه و پیشرفت کشور و حل مشکلات اقتصادی و اشتغال دارد. 

«ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است» عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد با اعتقاد به این گزاره تاکید می‌کند: بدون پشتیبانی و بدون مانع‌زدایی، بدون کوتاه کردن مسیر صدور مجوزها و بدون تسهیل در امر سرمایه‌گذاری رونق تولیدی اتفاق نخواهد افتاد.

وی با انتقاد از روند طولانی اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاران تاکید می‌کند: این روند طولانی متناسب با شرایط امروز کشور ما که در جنگ اقتصادی به سر می‌برد نیست و حتی می‌توان گفت برای شرایط عادی هم مناسب نیست و به جای سرمایه گذاری باعث سرمایه گریزی می‌شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: برخی موانع بر سر راه تولید، سرمایه و پول و... نیست بلکه برخی موانع در ایده‌ها و نگرش ماست که باید اصلاح شود و با اصلاح این ایده‌ها و تفکرات موانع از سر راه تولید برداشته شود.

متن کامل گفت‌وگوی عباس گودرزی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس را در زیر بخوانید:

*ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است 

فارس: رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‌ 1400 و سال‌های قبل توجه ویژه‌ای به امر تولید داشتند، در مورد اهمیت موضوع تولید و این که چه تأثیری می‌تواند بر بخش‌های مختلف داشته باشد برای ما صحبت کنید.

گودرزی: اینکه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان حمایت از تولید سال‌های متعددی را تحت عناوین مختلف نام‌گذاری کرده‌اند، حاکی از اهمیت موضوع تولید است و نشان‌دهنده اهمیت این مسأله است که اگر ما بخواهیم ارزش پول ملی‌‌مان افزایش پیدا کند و اقتصادمان تقویت شود و تورم کاهش پیدا کند، همه اینها مرهون حمایت از تولید است.

در واقع می‌توان گفت که ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر آن تأکید دارند.

این که سرمایه گذار ما نه هفت خان بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب هفتاد خان را بخواهد طی کند تا مجوزی را اخذ کند، این مسیر منتهی به رونق تولید نخواهد شد

اینکه به فرض در سال گذشته حمایت از تولید و امسال هم باز تولید با عبارت دیگری تحت عنوان پشتیبانی و مانع‌زدایی همراه می‌شود نشان‌دهنده آن است که بدون پشتیبانی و بدون مانع‌زدایی، بدون کوتاه کردن مسیر صدور مجوزها و بدون تسهیل در امر سرمایه‌گذاری رونق تولیدی اتفاق نخواهد افتاد.

این که سرمایه گذار ما نه هفت خان بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب هفتاد خان را بخواهد طی کند تا بتواند سرمایه گذاری کند، یا مسیر طولانی و پرپیچ و خم و پرفراز و نشیب و گاه خسته‌کننده و ناامیدکننده‌ای را بخواهد طی کند تا مجوزی را اخذ کند، این مسیر منتهی به رونق تولید نخواهد شد. 

 *روندهایی که به جای سرمایه گذاری به سرمایه‌گریزی منتج می‌شود

فارس: به نظر شما چه اقداماتی برای تسهیل امور برای سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان در کشور باید انجام شود؟

گودرزی: متأسفانه عده‌ای به جای این که در صدور مجوز تسهیل ایجاد کنند و در جذب سرمایه سرمایه گذاران سهولت ایجاد کنند و حمایت و پشتیبانی از این امر داشته باشند و مانع‌زدایی کنند، اتفاقا مانع‌تراشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و برخی از افراد در دستگاه‌های مختلف چنین رویکردی دارند.

از سوی دیگر طولانی بودن زمان صدور مجوزها خود عاملی برای بی‌انگیزگی به منظور سرمایه گذاری تبدیل شده و به جای سرمایه گذاری به سرمایه‌گریزی منتج می‌شود؛‌ چراکه یک سرمایه گذار گاهاً برای گرفتن یک مجوز نزدیک به دو سال باید دوندگی کند، شاید باورکردنی نباشد که یک سرمایه گذار برای گرفتن مجوز دو سال در پیچ و خم ادارات باشد.

 

*وضعیت صدور مجوزها متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست

استعلامی که در عرض 24 ساعت قابل ارائه است، بعضا یک یا دو ماه و حتی شش ماه ارائه آن به طول می‌انجامد. ما امروز شرایط عادی نداریم که بخواهیم به صورت عادی به قضایا نگاه کنیم، ضمن این که در شرایط عادی همچنین وضعیتی مناسب نیست و این وضعیت تناسبی با شرایط عادی اقتصادی هم ندارد تا چه رسد به شرایط جنگ اقتصادی.

در سایه سرمایه‌گذاری و رونق تولید است که مشکل بیکاری و پس از آن بحث ازدواج حل می‌شود و با حل این معضلات ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز خواهیم بود 

ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، پس باید لوازم  جنگ اقتصادی را فراهم کنیم، باید قرارگاهی فکر کنیم و قرارگاهی تصمیم بگیریم و قرارگاهی عمل کنیم، اما متأسفانه این وضعیت در کشور ما وجود ندارد. صدور مجوزها، موافقت‌ها و مسیرهای اداری برای این امر بسیار بغرنج است و سرمایه گذار با یک پیچیدگی بسیار سختی در این زمینه مواجه است که گاه باعث پشیمانی سرمایه گذار از سرمایه‌گذاری می‌شود.

* مسیر سرمایه گذاری و صدور مجوز تسهیل شود

پس باید برای جذب سرمایه گذار مسیر سرمایه گذاری و صدور مجوز تسهیل شود و زمان ارائه استعلامات به حداقل کاهش یابد تا ما بتوانیم از سرمایه سرمایه‌گذاران و نتایج مثبت آن در حوزه تولید بهره‌مند شویم. در سایه سرمایه‌گذاری و رونق تولید است که مشکل بیکاری و پس از آن بحث ازدواج حل می‌شود و با حل این معضلات ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز خواهیم بود.

فارس: در این سال‌ها خبرهای زیادی از تعطیلی کارخانجات و یا نیمه تعطیل بودن بسیاری از آنها به گوش رسیده و می‌رسد که این امر باعث بیکاری بسیاری از کارگران شده،‌ در مورد واحدهای تولیدی تعطیل شده و نیمه تعطیل باید چه سیاستی در پیش گرفت تا این واحدها که یک سرمایه بالفعل هستند دوباره به راه بیفتند و ما شاهد رونق تولید آنها باشیم.

گودرزی: ما امروز واحدهای تولیدی‌ای را داریم که ساخته شده و راه‌اندازی شده و بهره‌برداری شده هستند اما با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند؛ امروزه برای راه‌اندازی چنین کارخانه‌هایی باید رقمهای نجومی و بسیار زیادی هزینه شود و در کنار آن یک اراده قوی برای راه‌اندازی چنین کارخانه‌ای باید وجود داشته باشد تا چنین واحدهایی ایجاد شود. این اراده در مورد واحدهایی که در اینجا ذکر شده وجود داشته و این واحدها امروز وجود دارد اما با ظرفیت پایین کار می‌کنند که این واحدها نیاز به حمایت جدی دارند و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. بعضی از این واحدها به بانکها بدهکار هستند، بانکها باید بدانند که اگر همه دارایی خود را به دست نمی‌آورند، همه دارایی هایشان را نباید از دست بدهند و باید بدانند که اگر کارخانه‌ای تعطیل و توقیف شود و اموال و دارایی‌های آن ضبط شود و ماشین‌آلات و امکاناتش از بین برود، چیزی عاید کسی نمی‌شود و همه متضرر می‌شوند.

امروز ما در شهرستان بروجرد دو واحد بزرگ صنعتی داریم که هر دو واحد در سطح ملی و تراز آنها تراز ملی است که یکی از آنها سامان کاشی بروجرد و دیگری شرکت  عظیم خودرو است. متأسفانه این دو واحد امروز دچار رکود شده‌اند و البته هر دوی آنها قابل احیا و راه‌اندازی هستند.

بانکها باید بدانند که اگر همه دارایی خود را به دست نمی‌آورند، همه داراییهایشان را همه نباید از دست بدهند و باید بدانند که اگر کارخانه‌ای تعطیل و توقیف شود و اموال و دارایی‌های آن ضبط شود و ماشین‌آلات و امکاناتش از بین برود، چیزی عاید کسی نمی‌شود و همه متضرر می‌شوند

در مورد شرکت سامان کاشی نشستی با حضور مالک کارخانه، نماینده قوه قضائیه، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و بنده برگزار شد و در این جلسه با هم توافق کردیم تا ظرف 2 الی 3 ماه این واحد تولیدی احیا شود.

در مورد شرکت عظیم خودرو نیز پیگیری‌هایی در سطح نهاد ریاست جمهوری و با حضور سایر نهادهای مسؤول داشتیم. پرونده عظیم خودرو به این ترتیب است که پرونده این شرکت از شخص آقای عظیمی (مالک کارخانه) قوه قضائیه جدا ببیند. شخص آقای عظیمی حدود 4 هزار تعهد برای تحویل ماشین ایجاد کرده و امروز این فرد در زندان به سر می‌برد، اما یک سرمایه‌ و یک کارخانه آماده به کار در اینجا وجود دارد که بیش از صد نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند.

ما می‌گوییم که دستگاه قضایی اموالی را که از آقای عظیمی ثبت و ضبط کرده با حضور ناظر مقیم در کارخانه تزریق شود و کارخانه کارش را از سر بگیرد و تعهدات نیز انجام شود.

آقای رئیسی در سفر خود به استان لرستان بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این دو کارخانه (سامان کاشی و عظیم خودرو) تأکید داشت و اعلام کرد که ظرف دو سه ماه آینده باید این دو واحد صنعتی تعیین تکلیف شوند.

فارس: امروز شرکت سامان کاشی و عظیم خودرو در چه وضعیتی هستند و چه آینده‌ای در انتظار آنهاست؟

گودرزی: امروز شرکت سامان کاشی به عنوان یک واحد ورشکسته اعلام شده، بنابراین مالک این شرکت یا باید این واحد را راه‌اندازی کند و یا از طریق اداره امور ورشکستگی در قوه قضائیه این شرکت به یک سرمایه‌گذار دارای اهلیت تحویل داده شده و واگذار شود.

در شرایط فعلی هم چند سرمایه‌گذار متقاضی خرید این شرکت هستند و هم مالک اصلی عنوان کرده که خودم کارخانه را راه‌اندازی می‌کنم. در اینجا لازم به ذکر است که با ازسرگیری فعالیت شرکت سامان کاشی حدود 400 نیروی مشغول به کار می‌شوند.

ما در جلسه‌ای که در محل کمیسیون اجتماعی در این باره برگزار کردیم، این موضوع صورت جلسه شد و مالک شرکت سامان کاشی در حضور رئیس اداره امور ورشکستگی قوه قضائیه متعهد شد و امضا کرد که تا پایان تیرماه 1400 شرکت سامان کاشی را راه‌اندازی کند. چنانچه این کار انجام نشود بدون هیچ ملاحظه‌ای قوه قضائیه کارخانه را به سرمایه‌گذار دارای اهلیت واگذار خواهد کرد و به طور کل می‌توان گفت این کارخانه امروز در مسیر احیا و ازسرگیری فعالیت خود قرار گرفته است.

در مورد شرکت عظیم خودرو نیز طبق جلساتی که در تهران و استان برگزار شد و در تهران این جلسات در دفتر معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور و با حضور نماینده وزارت اطلاعات و نماینده وزارت صمت و معاون دادستان تهران و استاندار لرستان برگزار شده، جلسه در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده، قرار شده تا کمیته‌ای در استان لرستان با حضور نمایندگان افراد حاضر در جلسه تهران با ریاست استاندار لرستان تشکیل شود و در جلسه این کمیته یک ناظر مقیم در شرکت عظیم خودرو مستقر شود و با مجوز دستگاه قضایی اموال توقیف شده آقای عظیمی به تدریج به فروش رسانده شود و در کارخانه عظیم خودرو هزینه شود و همه این کارها با حضور ناظر مقیم انجام شود و کارخانه بتواند به تعهداتش از این طریق عمل کند.

فرایند کار در این باره در حال انجام است و آقای رئیسی در سفر خود به استان لرستان بر این نکته تأکید داشتند که ظرف دو سه ماه آینده باید این کارخانه تعیین تکلیف شود و به عبارتی یعنی تصمیمات در باره این کارخانه باید اجرایی شود.

من به عنوان کسی که 5 سال است نماینده مردم در مجلس هستم، در این 5 سال از نزدیک از واحدهای تولیدی استان خودمان بازدید داشتم، از نزدیک با تولیدکنندگان گفت‌وگو داشته و دارم و با آنها و برای پیگیری مشکلات آنها در سطح استانی و ملی جلساتی را برگزار کرده‌ام و مسائلشان را پیگیری کرده‌ام.

* گره‌های تولید ربطی به تحریم ندارد

من در این بازدیدها و پیگیری‌ها به این نتیجه رسیده‌ام که اکثر قریب به اتفاق موانع و گره‌هایی که در صنعت وجود دارد، هیچ ربطی به تحریم ندارد. ما مبتلا به خودتحریمی شده‌ایم. ما ضعف در اراده برای حل مشکلات داریم، بنده به این نتیجه رسیده‌ام که اکثر مشکلات با پشتکار، با حمایت و با پشتیبانی جدی قابل رفع است.

من در یک مورد از یک واحد تولیدی بازدید داشتم، جوانی را که در آنجا با او روبرو شدم در عرصه جنگ اقتصادی همانند شهید باقری و شهید همت در جنگ 8 سال دفاع مقدس ما در عرصه نظامی، جوانی با اراده، مصمم، پرانرژی، پرطراوت و آماده به خدمت و دارای انگیزه و روحیه بالا و آرمان‌خواه، او می‌گفت که من می‌توانم کارگاهم را به هزار فرصت شغلی ارتقاء دهم. توان این کار را دارم، وام نمی‌خواهم،‌ تجهیزات و وسایل دارم اما جا و مکان برای این کار ندارم و می‌گفت که به من فضایی را بدهید تا من بتوانم کارهایم را انجام دهم.

در هفته گذشته به اتفاق مدیران کل استان در محل حاضر شدیم و صورت جلسه کردیم و بنا شد از واحدهای تملیکی بانک‌ها موردی را در شهرک صنعتی شناسایی کنیم و  سوله‌ای را در اختیار این جوان باانگیزه قرار دهیم و با توافق بانک کار جلو برود و این جوان بتواند کارش را توسعه بدهد.

این فرد، تولیدکننده مخازن تحت فشار بود و همان طور که گفتم بنا شد از سوله‌هایی که جزو اموال تملیکی بانک‌ها در شهرک صنعتی بروجرد است موردی را شناسایی کنیم و با هماهنگی بانک، سوله به این تولیدکننده واگذار شود.

* برخی موانع تولید در فکر و اراده ماست

در بحث مانع‌زدایی‌ها گاه مانع در سرمایه، وسایل و... نیست، بلکه مانع در فکر و اراده ماست. مانع در نگاه و نگرش ماست و بعضا باید موانع را در نگرش‌مان حذف کنیم. در عالم بیرون مانعی وجود ندارد و این همان خودتحریمی است.

 

*بهترین روش مقابله با تحریم حمایت از تولید است

اگر با تمام وجود و ایمان و اعتقاد به جمله سال حضرت آقا عمل شود، ما از هر تحریمی مصون خواهیم بود و به عزت و استقلال و خودکفایی واقعی خواهیم رسید و آن وقت این دشمن خواهد بود که خود را محتاج ارتباط با ایران خواهد دانست و این دشمن خواهد بود که باید به جمهوری اسلامی ایران امتیاز بدهد تا ما با آن مذاکره کنیم و دشمن خواهد بود که باید از ادعاها و شعارهای خودش کوتاه بیاید نه جمهوری اسلامی با این همه ظرفیت. این امر به شرطی محقق خواهد شد که ما قدر این ظرفیت‌ها را بدانیم. اگر ما تولید را حمایت کنیم و اگر موانع را از سر راه تولید برداریم، اگر جلوی خام فروشی را بگیریم این امر محقق خواهد شد و کشور در برابر تحریم‌ها مصون می‌شود و بهترین روش مقابله با تحریم حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی است.

وقتی یک کارخانه تعطیل می‌شود این به معنای احتکار اجباری و خارج شدن سرمایه از گردش اقتصادی کشور است و از سوی دیگر این کار معنایش تورم است. وقتی یک کارخانه تعطیل می‌شود تمام سرمایه‌ای که برای ساخت آن هزینه می‌شود حبس می‌شود و حبس این سرمایه و دارایی نتیجه‌اش می‌شود تورم. حبس دارایی کشور با تعطیلی کارخانه نتیجه‌اش می‌شود کاهش ارزش پول ملی و احیای واحدهای صنعتی و بازگشت سرمایه‌های حبس‌شده به چرخه اقتصادی کشور یعنی رونق اقتصادی و نتیجه آن یعنی تولید و افزایش ثروت. یعنی افزایش اعتبار پول ملی، یعنی کاهش تورم، یعنی توسعه اشتغال و...

هیچ کسی از تعطیلی کارخانه‌ها سود نمی‌برد، تعطیلی کارخانه‌ها یعنی ضرر و زیان و خسران همه. کارگر، کارفرما، ‌امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، بانک، مردم و... ضرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در مورد بانک‌ها با تعطیلی کارخانه سرمایه بانک‌ها دچار فرسایش می‌شود و به دستشان نمی‌رسد، چراکه سرمایه‌اش بازنمی‌گردد و دچار فرسایش و فرسودگی و از بین رفتن می‌شود. مردم هم ضرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ چراکه با تعطیلی کارخانه تولید ثروت کاهش می‌یابد و در ادامه ما با این وضعیت افزایش قیمت داریم که کاهش ارزش پول ملی و همان طور تورم را خواهیم داشت.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول