اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیل انتخابات اخیر رژیم‌صهیونیستی و نگاه آماری به آن

چهارمین انتخابات متوالی رژیم صهیونیستی در دو سال اخیر با کاهش مشارکت همراه بود و برخی مسائل باعث شد احزاب راستگرا کرسی‌های بیشتری را در کنست اشغال کنند و در نهایت نتانیاهو بار دیگر مأمور به تشکیل کابینه شد.

تحلیل انتخابات اخیر رژیم‌صهیونیستی و نگاه آماری به آن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهارمین انتخابات متوالی پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» در دو سال اخیر در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ ( ۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار شد و ۱۳ حزب توانستند وارد کنست شوند.

«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی روز پنجم آوریل (دوشنبه ۱۶ فروردین) رایزنی‌هایی با این ۱۳ حزب برای تعیین یکی از اعضای کنست به نخست‌وزیری داشت و سه‌شنبه هفته جاری بار دیگر «بنیامین نتانیاهو» را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.

کاهش مشارکت در رأی‌گیری

نتیجه اولیه مربوط به رأی‌گیری نشان می‌دهد که درصد مشارکت کاهش داشته و از ۷۱ درصد در انتخابات مارس ۲۰۲۰ به ۶۷.۴۴ درصد در انتخابات مارس ۲۰۲۱ رسیده است که معادل کاهش مشارکت ۱۷۹ هزار رأی‌دهنده است. کاهش مشارکت رأی‌دهندگان عرب (فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی) از ۶۶ درصد در سال گذشته به ۴۴-۴۵ درصد در مارس سال جاری و کاهش مشارکت یهودیان حدود ۰.۷ درصد بوده است.

کسب کرسی‌های بیشتر در کنست توسط احزاب راستگرای افراطی

بر اساس گزارش مرکز پژوهشی «مدار»، انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی منجر به تشکیل هفت ائتلاف پارلمانی شد که پایه اساسی آنها از احزاب راستگراست و مجموع کرسی‌های آنها ۷۲ عدد است و این در حالی است که آنها در انتخابات مارس ۲۰۲۰، ۶۵ کرسی به دست آورده بودند.

۷۲ کرسی مذکور بدین ترتیب میان احزاب توزیع شده است: «لیکود» به ریاست نتانیاهو ۳۰ کرسی، «شاس» به ریاست آریه درعی ۹ کرسی، «یهودیان توراتی» (یهدوت هتوراه) به ریاست یعقوب لیتزمن ۷ کرسی، «یمینا» به ریاست نفتالی بنت ۷ کرسی، «صهیونیسم دینی» به ریاست بتسلئیل اسموتریچ ۶ کرسی، «اسرائیل بیتنا» به ریاست آویگدور لیبرمن ۷ کرسی و «امید نو» (امل جدید) به ریاست گدعون ساعر ۶ کرسی.

در ادامه این گزارش آمده، لیکود در انتخابات جاری حدود ۲۸۶ هزار رأی را از دست داد؛ علی‌رغم آنکه ۱۱ هزار رأی بیشتر از سوی عرب‌ها (فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی) به دست آورد و آرای این حزب به ۲۲ هزار عدد رسید اما این رقم بسیار کمتر از آن چیزی بود که لیکود به آن چشم دوخته بود و انتظار ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار رأی را داشت.

در مقابل مجموع آرای دو ائتلاف استگرای افراطی یعنی یمینا و صهیونیسم دینی به ۲۵۹ هزار رأی رسید؛ دو حزبی که در انتخابات مارس ۲۰۲۰ در یک لیست قرار داشتند و در انتخابات مارس ۲۰۲۱ جدا شدند. بدین ترتیب میزان آرای این دو ائتلاف دو برابر شد و از حدود ۲۴۱ هزار رأی در انتخابات مارس ۲۰۲۰ به حدود نیم میلیون رأی در انتخابات مارس ۲۰۲۱ رسید.

حزب امید نو هم حدود ۲۰۹ هزار رأی به دست آورد و آمار آرای کسب شده توسط حزب اسرائیل بیتنا ۱۵ هزار عدد افزایش داشت. اما ائتلاف‌های وابسته به حریدیم‌ها کمتر از ۶۳ هزار رأی به دست آورند.

زیان‌های حریدی‌ها

در ادامه این گزارش آمده، دو ائتلاف شاس و یهودیان توراتی وابسته به حریدی‌ها حدود ۶۳ هزار رأی – ۳۷ هزار شاس و ۲۶ هزار یهودیان توراتی- را از دست دادند اما به دلیل کاهش نسبت آرای عمومی که منجر به کاهش تعداد آرای لازم برای کسب کرسی‌های پارلمان شد، میزان کرسی‌های سابق را در کنست حفظ کردند.

اختصاص یک سوم آرا به دو حزب کار و مرتس

بر اساس این گزارش، نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی علاوه بر آنکه عدم ثبات سیاسی را نشان می‌دهد در بطن خود نشانه‌های دیگری نیز دارد که از جمله آنها از دست رفتن ۳۱۴ رأیی است که در مارس ۲۰۲۰ به ائتلاف سابق «آبی سفید» داده شد. در انتخابات مارس ۲۰۲۱ دو لیست برخاسته از ائتلاف سابق آبی-سفید یعنی حزب «یش عتید» و لیست آبی-سفید ۳۱۴ هزار رأی را دست دادند که باعث شد هشت کرسی آنها در کنست از دست برود. حزب «یش عتید» ۱۷ کرسی و لیست آبی-سفید هشت کرسی به دست آوردند که مجموع آنها ۲۵ عدد می‌شود و این در حالی است که در انتخابات ۲۰۲۰ ، ۳۳ کرسی به دست آورده بودند.

طبق این گزارش، می‌توان گفت که یک سوم آرا به لیست دو حزب کار و مرتس اختصاص یافت، احزابی که در انتخابات مارس ۲۰۲۰ ائتلاف کردند و امروز ائتلاف آنها بیش از ۲۶۷ هزار رأی را به خود اختصاص داد. آنها که در انتخابات مارس ۲۰۲۰ ، شش کرسی کسب کردند در انتخابات جاری موفق به کسب ۱۳ کرسی – ۷ کرسی برای حزب کار و ۶ کرسی برای حزب مرتس- شدند.

در پایان این گزارش آمده، کاهش تعداد رأی‌دهندگان عرب (فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی) به شکل قابل ملاحظه‌ای در افزایش کسب کرسی‌های کنست توسط احزاب راستگرای افراطی نقش داشته است و اگر آنها مانند انتخابات مارس ۲۰۲۰ نقش گسترده‌تری در انتخابات داشتند توزیع کرسی‌ها بسیار متفاوت بود.

بنیامین نتانیاهو که از سوی ریولین مأمور به تشکیل کابینه شده ۲۸ روز برای این موضوع فرصت دارد و در صورتی که نتواند در موعد چهار هفته‌ای مقرر کابینه را تشکیل دهد، می‌تواند درخواست دریافت ۱۴ روز مهلت بیشتر را ارائه کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول