اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مطالعه تکنولوژی‌های بهینه‌سازی آب و فاضلاب اجرا شود/ راه‌اندازی ۳ کارخانه نوآوری در سمنان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: مطالعه تکنولوژی‌های بهینه‌سازی آب و فاضلاب باید حتماً اجرا شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام امور این بخش کار کنند.

مطالعه تکنولوژی‌های بهینه‌سازی آب و فاضلاب اجرا شود/ راه‌اندازی ۳ کارخانه نوآوری در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سورنا ستاری امشب در شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان اظهار کرد: از رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان می‌خواهم در ارتباط با رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان گرمسار، مطالعاتی انجام داده و برای رفع مشکلات پیشنهادانی ارائه دهد.

او خاطرنشان کرد: در سفری دیگر از ظرفیت‌های علمی و فناوری شهرستان گرمسار هم بازدید خواهم داشت و برای رفع مشکلات این منطقه از استان سمنان در بعد علمی و فناوری تلاش خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: تغییر نگرش در استان سمنان برای توسعه پارک‌های علم و فناوری بسیار ارزشمند بوده و برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان تمام مسؤولان در استان به‌نوعی دغدغه دارند.

ستاری گفت: اهمیت نیروی کار خلاق را درک کنیم و اکنون توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد برای آحاد جامعه نهادینه شده است.

او اضافه کرد: سرمایه اصلی مردم در جیب‌هایشان نیست؛ بلکه در ذهن‌هایشان است. برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر توجه به امر فرهنگ‌سازی باید زیرساخت‌ها هم تکمیل شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: هنر ما باید حمایت از بخش خصوصی باشد و با پول دولتی نمی‌شود برای توسعه کارآفرینی اقدام کرد اما بخش خصوصی میدان‌دار توسعه رویه‌های علمی و فناورانه در کشور است.

ستاری اضافه کرد: توسعه حاصل نگرش بخش خصوصی است و به‌عنوان مثال، شرکت عقاب افشان از حالت کارخانه‌داری بیرون آمده و اکنون یکی از صنعت داران کشور است.

او گفت: اجرای طرح‌های علمی در شرکت عقاب افشان افزایش یافته و خط تولید در این شرکت احیا شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اضافه کرد: وقتی جوانان پراستعداد داریم، باید از این ظرفیت استفاده شود و هنر دانش‌بنیانی در همه‌جا نهادینه شود.

ستاری اضافه کرد: تعیین تکلیف ۲۰ هکتار از اراضی پارک علم و فناوری استان انجام شود تا شرکت‌ها بتواند در این اراضی سرمایه‌گذاری کنند.

او اضافه کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان سمنان یک میلیارد تومان سرمایه ثبت دارد که باید این رقم ناچیز تقویت شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: مطالعه تکنولوژی‌های بهینه‌سازی آب و فاضلاب باید حتماً اجرا شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام امور باید فوق‌العاده کار کنند.

ستاری اضافه کرد: در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، از ایده پردازی‌ها استقبال می‌کنیم.

مدیر استانی مصوبات معاون رئیس‌جمهور را معطل گذاشت!

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان هم اظهار کرد: این دومین بار است که معاون رئیس‌جمهوری در یک سال و نیم گذشته به استان سمنان سفر می‌کند و بسیاری از مصوبات سفر قبل او به استان در گام اجرایی قرار گرفته است.

او گفت: تنها یک یا دو طرح در گام اجرایی قرار نگرفت که دلیل آن هم پیگیری نشدن امور از سوی مدیر استانی بوده است.

استاندار سمنان تصریح کرد: استان سمنان مزیت‌های بسیار خوبی برای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دارد و ۲۷ درصد از مجموع دانش‌آموختگان دانشگاهی استان سمنان دارای مدرک دانشگاهی تحصیلات تکمیلی هستند.

آشناگر ادامه داد: ضعف‌هایی در مسیر توسعه استان وجود دارد که یکی از این موارد خام‌فروشی است که با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای فرآوری معادن استان اقدام کرد.

او گفت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین وزارت ارتباطات، استانداری سمنان و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد که برای آی.تی.سی شامل شرکت‌های فنی و خدماتی، برنامه‌هایی در استان در دست اجراست.

رونق بازار تعدادی از شرکت‌های فناورانه

استاندار سمنان افزود: راه‌اندازی کارخانه نوآوری در سه شهرستان دامغان، شاهرود و سمنان پیشنهاد شد.

او ادامه داد: اعتبارهایی در ارتباط با راه‌اندازی مرکز علمی و فناوری در شرکت عقاب‌افشان و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان لحاظ شود.

آشناگر اضافه کرد: مساعدت پنج میلیارد تومانی برای شرکت‌های فعال دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های استان انجام شود.

استاندار سمنان درخواست کرد: کمک ۱۰ میلیارد تومانی برای ایجاد مجتمع خدماتی فناوری پردیس فرزانگان از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری موافقت شود.

او افزود: همچنین پنج میلیارد تومان در ارتباط با رونق بازار تعدادی از شرکت‌های فناورانه مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود و...از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نظر گرفته شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه برای ترمیم و بازسازی ساختمان بنیاد نخبگان استان سمنان سه میلیارد تومان نیاز است، ادامه داد: امید است معاون رئیس‌جمهوری دستورات لازم برای تصویب و تخصیص این میزان اعتبار را صادر کنند.

آشناگر اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان نوپا هستند و نیاز به حمایت دارند و توجه به این شرکت‌ها توسعه استان را رقم می‌زند.

کم‌آبی؛ از مشکلات اساسی توسعه سمنان

عباس گلرو، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: سفر هر مقام عالی نظام جمهوری اسلامی به استان‌ها و شهرها و نقاط دورافتاده کشور خیر است و در این سفرها مردم مطالباتی دارند که می‌خواهند مستقیم با مدیران ارشد کشور در میان بگذارند.

او گفت:‌ همیشه نباید مطالبه‌گر باشیم بلکه از مسؤولانی که برای ایران اسلامی و توسعه و بالندگی میهن دغدغه دارند باید تشکر کنیم.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یک مصوبه بسیار مهم با عنوان طرح جهش تولید دانش‌بنیان با موافقت کلیات و رأی موافق ۲۰۷ نماینده گذراند و این مصوبه و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌صورت اصلی و در کمیسیون صنعت و معدن مجلس به‌صورت فرعی چکش‌کاری خواهد شد.

گلرو ادامه داد: در سال تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها باید به‌طور جدی از واحدهای تولیدی و صنعتی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد.

او افزود: ۱۰۰ مشکلی که در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مرتبط مجلس واکاوی و بررسی می‌شود و ارتقای سطح اقتصاد نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان باید به‌طور ویژه در دستور کار باشد.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: سمنان، استان منحصربه‌فرد برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد با توجه به برخورداری از ظرفیت‌هاست.

گلرو گفت:‌ استان سمنان نیروی نابغه و باسواد علمی کم ندارد و هر یک از صنایع مهم استان می‌تواند یک مرکز رشد و نوآوری باشند.

او افزود: در حوزه معدن ظرفیت‌های قابل‌توجهی داریم که باید با رویکرد نوآورانه برای توسعه این بخش روزافزون اقدام شود.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در مسیر توسعه استان سمنان، کم‌آبی است و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اجرای طرح‌های فناورانه در مصرف آب را مطالعه و اجرا کنند.

گلرو تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان برای رفع کم‌آبی اجرای طرح آب عمیق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت؛ اما در سمنان نمی‌خواهیم این طرح اجرا شود، بلکه انتقال آب خزر به سمنان باید برای توسعه این دیار در گام اجرایی قرار گیرد.

او گفت: صندوق پژوهش و توسعه پارک علم و فناوری چتر خود را برای توسعه فناوری و اجرای طرح‌های علمی در تمام سطح استان باز کند؛ کارخانه‌های نوآوری در تمام این دیار تدارک دیده شود.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان را دریابیم؛ آینده از آن جوانان است و باید با تکیه بر مراکز رشد و پارک علم و فناوری برای عملیاتی‌سازی ایده‌های ناب جوانان برای توسعه و اقتدار روزافزون کشور بکوشیم.

مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان از گرمسار

سعید متقی، فرماندار شهرستان گرمسار نیز در این نشست گفت: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌خواهم تا دستور دهند آسیب‌شناسی در ارتباط با دلیل مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان گرمسار به انجام رسد.

او گفت: بر اساس آمار، ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در شهرستان گرمسار فعالیت دارد که به دلیل مشکلات زیرساختی، این شرکت‌ها از گرمسار در حال مهاجرت هستند.

فرماندار شهرستان گرمسار افزود: نیمی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان در شهرستان گرمسار استقرار دارد و توسعه و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مسیر رونق کسب‌وکار در منطقه را هموارتر سازد.

متقی بیان کرد: یک کارشناس در مرکز رشد گرمسار فعالیت دارد که با توجه ظرفیت‌های این شهرستان، تقویت نیروی انسانی این مرکز امری ضروری است.

او افزود: به دلیل استقرار واحدهای آلاینده در شهرستان گرمسار محکوم به آن هستیم که واحدهای صنعتی پاک را توسعه دهیم و مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای این طرح می‌تواند اقدام کنند.

فرماندار شهرستان گرمسار اضافه کرد: نیاز مبرم به آزمایشگاه برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان گرمسار وجود دارد.

متقی گفت: به آینده گرمسار با توجه به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خوش‌بین هستیم و از معاون رئیس‌جمهوری می‌خواهیم در سفر دیگر خود به استان از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرستان گرمسار نیز بازدید کند.

تغییر اقتصاد منبع‌محور به دانش‌محور

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: سیاست‌های معاونت علمی و اقتصادی ریاست جمهوری مبنی بر تغییر اقتصادی منبع محور به دانش‌محور و دارای خلاقیت و نوآوری بسیار ارزشمند است.

او خاطرنشان کرد: پایه‌های اساسی اجرای اقتصاد دانش‌محور نیروی انسانی خلاق و جوان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان تصریح کرد: در استان سمنان با ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی‌های انجام‌شده بین دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و بخش خصوصی، اکوسیستم فناوری و کارآفرینی شکل گرفته است.

منصوری اضافه کرد: با ابلاغ میثاق نظام نخبگانی و با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن در حال استفاده هستیم و نتیجه آن افزایش تعداد شرکت‌های استارت‌آپی و کارخانه‌های نوآوری بوده است.

او تصریح کرد: تمام کارخانه‌های نوآوری باید زایشگاهی برای ایجاد کارخانه‌های نوآوری جدید باشد و فرهنگ‌سازی رویه‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک اصل در استان در حال نهادینه شدن است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان اضافه کرد: دولت برای توسعه کارخانه‌های فناوری نقش تصدی‌گرایانه ندارد؛ بلکه برای توسعه این بخش نقش حمایتی داریم.

منصوری تصریح کرد: بخش خصوصی برای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باید ورود کنند و دانشگاه‌های استان به‌عنوان دانشگاه‌های کارآفرین در حال تلاش هستند.

او تصریح کرد: راه برون‌رفت از مشکلات در حوزه اقتصادی تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
منصوری اضافه کرد: افتتاح مراکز رشد و کارخانه‌های فناوری و بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و تصویب اعتبار برای توسعه بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان بخشی از مصوبات سفر یک روزه ستاری به استان سمنان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان اضافه کرد: قول‌های مساعد مبنی بر حل بسیاری از مراکز و اماکن علمی و فناوری استان داده شد و بخش دیگر از برنامه‌های اجرایی در ستاد و سطح ملی منوط به بررسی و پیگیری می‌شود.

منصوری افزود: اصل توسعه در افکار است و نه در نرم و افزار و امکانات و باید با پیگیری‌های مستمر شاهد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول