اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مسابقه‌های تلفنی تلویزیون چگونه برگزار می‌شوند؟/«مهارت» مجری را از گزند گاف می‌رهاند

مجری برنامه تلویزیونی «نما به نما» گفت: من بعد از اجرای این مسابقه متوجه شدم که اجرای یک مسابقه زنده چقدر می‌تواند سخت و در عین حال هیجان انگیز باشد و با برنامه‌هایی که تا به حال اجرا کرده‌ام بسیار متفاوت است

مسابقه‌های تلفنی تلویزیون چگونه برگزار می‌شوند؟/«مهارت» مجری را از گزند گاف می‌رهاند

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: مسابقه تلویزیونی «نما به نما» به تهیه‌کنندگی مجید محمودی از شبکه آی فیلم پخش می شود.این مسابقه از شنبه تا جمعه پخش می‌شود.

اجرای مسابقه «نما به نما» را فاطمه شاه‌حسینی و کیمیا گیلانی برعهده داشتند؛ ناگفته نماند سعید شیخ‌زاده و نجمه جودکی نیز سابق بر این از جمله مجریان این مسابقه شبکه آی‌فیلم بوده‌اند.

مسابقه «نما به نما» یکی از مسابقه‌های چند سال اخیر تلویزیون است که با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو شده است. این مسابقه به صورت استودیویی و از طریق تماس تلفنی با بخش‌های مختلف هر روز سه شرکت‌کننده داشت که با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

مجریان مسابقه یک روز در میان به اجرای برنامه می‌پردازند؛ فاطمه شاه‌حسینی که اجرای مسابقه «نما به نما» را هم برعهده دارد، سابقه کار در شبکه آموزش و سلامت سیما را هم پیش از این داشته است. در این مطلب با فاطمه شاه‌حسینی به بهانه حضورش در مسابقه «نما به نما»، اتفاقاتی که در این برنامه پربیننده رخ داده‌اند، فضای اجرا در تلویزیون و مباحث دیگر گفت‌و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

**مسابقه «نما به نما» به صورت زنده روی آنتن می‌رود؛ زنده بودن مسابقه کار اجرا را برای شما سخت نکرده است؟

-در کل اجرای برنامه زنده سختی‌ها و مشکلات مختص به خود را دارد، حالا اگر این برنامه در قالب مسابقه باشد به قطع سختی‌هایش هم دو چندان می‌شود اما زمانی که هم نفس با مخاطب پیش می‌روی هیجان هم برای شرکت‌کننده و هم برای بیننده خیلی بیشتر خواهد شد اما نگرانی خاص خودش را هم دارد؛ درکل من اجرای برنامه زنده را بیشتر دوست دارم چون همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و این اتفاق از نظر من جذاب است. من بعد از اجرای این مسابقه متوجه شدم که اجرای یک مسابقه زنده چقدر می‌تواند سخت و در عین حال هیجان انگیز باشد و با برنامه‌هایی که تا به حال اجرا کرده‌ام بسیار متفاوت است؛ جالب است بدانید تقریبا همه برنامه‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ام به‌صورت زنده بوده‌اند.

**بسیاری از مجریان در برنامه‌های مختلف برای دیده شدن و برنامه صحبت‌ها یا کارهایی می‌کنند که منجر به اصطلاح وایرال شدن و افتادن سر زبان‌ها شوند؛ چقدر با این روند موافقید؟

-بله؛ متاسفانه اخیرا شاهد این اتفاق از سوی برخی مجریانی هستیم که علاقه زیادی به دیده شدن کاذب دارند و از هر وسیله‌ای جهت معروف شدن استفاده می‌کنند که البته تعدادشان اندک است اما به نظر من این کار اصلا درست و حرفه ای نیست زیرا زمانی که ما در رسانه فعالیت می‌کنیم متعهد هستیم که در اصول و چارچوب حرفه‌ای پیش برویم و در حوزه‌های مختلف برای مخاطب برنامه اجرا کنیم حتی خیلی وقت‌ها ما زبان مخاطب می‌شویم  بنابراین هیچ‌وقت نباید سلیقه شخصی خودمان را دخالت بدهیم و طبق احساسات خودمان پیش برویم چراکه به عقیده من مخاطب بسیار باهوش هست.فارغ از این مباحث باید این مطلب را هم اضافه کنم که خیلی وقت‌ها در برنامه‌های خاص با توجه به سوژه و حرفی که در برنامه زده می‌شود و از جنس مردم است خبرساز یا به قول معروف وایرال می‌شود که کاملا اصولی و فکر شده است و این امر اصلا موردی ندارد.

**خودتان هم به این روال فکر کرده‌اید؟

-نه به‌هیچ‌وجه؛ زیرا طبق اصولی که یاد گرفته‌ام برای دیده شدن نباید دست به هرکاری زد اما اتفاق افتاده است که در برنامه‌ای بوده‌ام و گربه‌ای وارد استودیو شده است که اتفاقا بیننده هم حضور گربه را دیده و فکر نکرده که صحنه‌سازی بوده و این ماجرا در فضای مجازی پخش شده است.

**در مسابقه «نما به نما» و در بعضی قسمت‌ها اتفاقاتی توسط مجری رخ داد که در نگاه بیننده نوعی گاف محسوب شد. شما در مواجهه با این اتفاق چه برخوردی داشتید؟

-ببینید وقتی حرف از زنده بودن برنامه‌ای به میان می‌آید یعنی بروز هزاران اتفاق که نمی‌توان آنها را پیش‌بینی کرد و ممکن است در لحظه رخ بدهند چراکه ما در مسابقه هر روز با افرادی صحبت می‌کنیم از اقصی نقاط کشور با شرایط مختلف که وقتی روی آنتن زنده در مسابقه شرکت می‌کنند به دلیل استرسی که حاکم می‌شود نمی‌توانند حتی به سوال‌هایی که تا قبل از برنامه برای آنها آسان بوده پاسخ درست بدهند و این خاصیت مسابقه و برنامه زنده است که شاید هرکسی که بیرون از جریان قرار دارد و یا فقط بیننده است هر امری را به عنوان گاف یا سوتی تلقی کند اما به جرأت می‌توانم بگویم با همه جذابیتی که وجود دارد اما مدیریت مسابقه به صورت زنده بسیار کار دشواری است چراکه هرلحظه باید مراقب باشی تا حرفی زده نشود یا اتفاقی نیفتد یا اگر هم افتاد شرایط به درستی مدیریت شود. روز به روز که پیش می‌رویم با وجود تجربه زیاد باز هم ممکن است اتفاقی بیفتد که تا به حال پیش نیامده و برای اولین بار رخ می‌دهد بنابراین هر روز تجربه جدیدی کسب می‌کنم.

**اساسا در این مواقع چه راهکاری را پیش می‌گیرید؟

-دادن راهکار برای این مسئله سخت است زیرا هر لحظه با موضوع جدیدی روبرو می‌شوید که پیش بینی نشده‌اند و بر همین اساس نوع تصمیم‌گیری متفاوت می‌شود اما شاید تنها راه حل این باشد که اگر مجری به برنامه و اجرای خودش مسلط و دانش و تجربه داشته باشد از پس اتفاق‌های مختلف به راحتی بر می‌آید و تنها راه برای بدست آوردن این مهارت آموزش، آموزش و آموزش هست که یک مجری هر لحظه باید در حال کسب مهارت و اطلاعات باشد تا بتواند در لحظه بهترین تصمیم را بگیرد.

**در این موارد خاص به شما هم تذکری داده شده است؟ یا درخواستی مبنی بر محتاط بودن در زمان اجرا؟

-تا به حال در این برنامه اتفاقی برای من نیفتاده ولی کلا در هر برنامه‌ای اگر اتفاقی رخ بدهد قطعا عوامل برنامه مخصوصا تهیه‌کننده در مورد آن صحبت می‌کنند، پیشنهادهایی منوط به بهتر اجرا کردن داده می‌شود و جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود تا اگر مجدد در چنین شرایطی قرار بگیریم چطور برخورد کنیم.

**با فرض اینکه به هرحال مجری هم انسان است و ممکن است اشتباه کند؛ موافقید که این روزها اشتباهات مجریان روی آنتن کمی بیش از حد معمول است؟

-به‌هرحال بخشی از این موضوع به بحث قبلی بازمی‌گردد که برخی از مجریان علاقه دارند این اتفاقات بیفتند تا از این طریق دیده شوند؛ بخشی هم مربوط می‌شود به عدم آموزش و تجربه؛ متاسفانه افرادی هستند که بدون آموزش، تجربه و آگاهی و فقط به علت دلایل و شرایط خاصی وارد این عرصه می‌شوند و آنتن زنده را در اختیار می‌گیرند و دوست دارند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و البته مورد حمایت هم قرار می‌گیرند که این اتفاق بسیار ناراحت کننده است؛ بخش دیگر، به دلیل وجود فضای مجازی هست که از طریق آن هر اتفاقی به سرعت دست به دست و پخش می‌شود که قبلا این طور نبود.

**به عنوان یک مجری خانم به خصوص در اجرای مسابقه محدودیت هم دارید؟

-قطعا قوانینی وجود دارند که باید رعایت شوند و این مسئله نه تنها در مسابقه بلکه در همه برنامه‌ها وجود دارد ولی در این مسابقه به دلیل هم‌فکری‌هایی که بین تهیه‌کننده و مجریان برقرار می‌شود شرایط برای اجرای یک مسابقه پرانرژی بیشتر فراهم است.

**شما اخیرا در شبکه آموزش و سلامت هم اجرا داشتید؛ چقدر به اجرای تخصصی و طی کردن یه روند مخصوص به خود اعتقاد دارید؟

-در شبکه سلامت برنامه‌هایی که اجرا کردم با محوریت سلامت اجتماعی بود و بسیار هم پویا بودند و این به نوع اجرای من که پرانرژی بود بسیار کمک می‌کرد حتی در شبکه آموزش که هم محوریت آموزش و مهارت است تلاشم این بود در هر برنامه مردم با فاطمه شاه‌حسینی حقیقی به عنوان مجری روبرو باشند که اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و سعی کردم به اصلاح عامیانه خود واقعی‌ام باشم آن هم به دور از تقلید که خداروشکر مردم هم پذیرفتند و این روند بازخورد خوبی داشت حتی خیلی وقت‌ها مردم با تکه کلام‌های خودم برایم پیام می‌فرستادند که این نشانه خوبی است که مورد توجه مردم قرار گرفته زیرا باور دارم مخاطب بسیار هوشمند است، به همین دلیل دست و پا زدن الکی لازم نیست و باید تلاش کنیم بهترین خودمان باشیم تا منحصر به فرد و متفاوت از دیگران ظاهر شویم.

**برای شما اجرا و بازیگری چقدر در کنار هم کمک‌کننده هستند؟

-جالب است بدانید من فعالیت هنری خود را ازسال 86 با بازیگری در تأتر آغاز کردم و بعد از آن با تست بازیگری و به عنوان گوینده – بازیگر وارد رادیو شدم تادر سال 91 با برنامه‌ای که مخصوص نوجوانان بود در شبکه دو وارد عرصه اجرا شدم و کم‌کم دراین حرفه باقی ماندم. بازیگری در زمینه اجرا به من خیلی کمک کرد تا بتوانم به راحتی برنامه‌های مختلف را با توجه به ویژگی‌های آن برنامه پیش ببرم؛ در بسیاری از برنامه‌هایم برای انتقال بهتر مطلب به مخاطب در قالب نقشی موضوع برنامه را مطرح می‌کردم که مورد استقبال مخاطب هم قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول