اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ظریف باصراحت گفت تضمین نمی‌کنم با FATF وضع بهترشود!/ چرا باید عزت خود را از دست دهیم و چیزی هم نصیب‌مان نشود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من گفتم اگر FATF را پذیرفتیم آیا با دسته‌ای روبه‌رو هستیم که به ما تسهیلات می‌دهند؟‌ ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. پس چه کسانی این را اداره می‌کنند؟

ظریف باصراحت گفت تضمین نمی‌کنم با FATF وضع بهترشود!/ چرا باید عزت خود را از دست دهیم و چیزی هم نصیب‌مان نشود؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست راهبرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور مطالبی درباره FATF مطرح کرد که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اگر بتوانیم ثابت کنیم که FATF وضع را بهتر می‌کند من از آن دفاع می‌کنم

- ما اگر بتوانیم ثابت کنیم که FATF وضع را بهتر می‌کند من از آن دفاع می‌کنم اما بنده ثابت می‌کنم که FATF وضع را بهبود نمی‌بخشد. 

- پیش‌فرض ما این است که FATF یک نهاد سیستمی و شبکه‌ای دارای انعطاف است و هیچ‌شکل ثابتی ندارد و ممکن است در مسیر نظر خود را تغییر دهد.

- در واقع کشورهای غربی این کنوانسیون را ایجاد کردند تا کشورهای دنیا با هم همکاری کنند و جلوی پولشویی را بگیرند، از سوی دیگر تعیین ریاست FATF گردشی است.

اجرای دقیق مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی ایران

- راهکار کنترل تسلیحات موشکی ایران نه تحریم‌های بیشتر، بلکه اعمال قوانین سختگیرانه مالی و بانکی و اجرای دقیق‌تر مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی است که از این رو چه بخواهیم یا نخواهیم FATF به‌ضرر ماست و شکی ندارم.  

- وقتی FATF بیانیه‌ای داد که تا شهریور کار ما را تمام می‌کند و بعد پشیمان شدند و در مهر یک بیانیه‌ای دادند که صرف‌نظر از مساله پولشویی و تروریسم پیشگیری اینها مهم است و من فهمیدم باید از حزب‌الله اجتناب کنیم، لذا وقتی این حرف را بیان می‌کنند باید احتمال عقلایی بدهیم که این کار را می‌کنند.

جمع‌بندی من این است که FATF برای ما مضر است

- جمع‌بندی من این است که FATF برای ما مضر است، اما آیا می‌توان یک امر مضر را برای دفع ضرر بزرگ‌تر پذیرفت؟ بله، می‌توان پذیرفت.

- اگر ثابت کردید پذیرش FATF دفع ضرری می‌کند که بزرگ‌تر از خود FATF است می‌توانید آن را بپذیرید.

- ما کارهایی برای پذیرش FATF کردیم که ظاهرا درست است، ولی هنوز می‌گویم خطر FATF بیشتر است و پذیرش آن وضعیت را بهبود نمی‌بخشد. 

ظریف باصراحت گفت تضمین نمی‌کنم با FATF وضع بهترشود!

- در شرایط فعلی ما می‌گوییم اگر FATF را نپذیرید، سختی کار بدتر می‌شود. اکنون سختی چیست؟

- این است که پول داریم، ولی نمی‌توانیم خرج کنیم، مثل کسی که پول خود را در قلک ریخته و کلید را گم کرده است؛ در حساب‌های بانکی ما پول هست، ولی اجازه نمی‌دهند استفاده کنیم.

- من گفتم اگر FATF را پذیرفتیم آیا با دسته‌ای روبه‌رو هستیم که به ما تسهیلات می‌دهند؟‌ ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. پس چه کسانی این را اداره می‌کنند؟

چرا باید عزت خود را از دست دهیم و چیزی هم نصیب کشور نشود؟

- وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود. اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد.

- در بیانیه شورای اتحادیه اروپا در ۱۳۹۷ اینستکس امضا شد که بسیار تحقیرآمیز بود و در آن ما جنس خود را به شرکتی که اروپایی‌ها اعلام می‌کردند، می‌دادیم تا آنها برای ما بفروشند و بعدا پول آن را بدهند، چرا باید عزت خود را از دست دهیم و درنهایت چیزی هم نصیب کشور نشود؟

- عزت نیز مابه‌ازای سیاسی و اقتصادی دارد و امر احساسی نیست، لذا اگر کشوری عزتمند شود، موضع او در مذاکرات متفاوت است و در چانه‌زنی موضع متفاوتی دارد و حتی طمع از این کشور کم می‌شود.

- استدلال من این است که به‌لحاظ تاریخی و اعتقادی و به‌دلایل تجربیات سال‌های اخیر ازجمله برجام پذیرش FATF درد ما را دوا نمی‌کند و با توجه به این موارد که شرح دادم من هم به این موضوع رای نمی‌دهم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول