اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیدار مقام‌های اروپایی با اردوغان؛ از تنش‌زدایی در مدیترانه تا عضویت ترکیه

رؤسای کمیسیون و شورای اروپا طی دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا، درباره مسائل مختلفی از جمله تنش‌زدایی در شرق مدیترانه و همچنین ابعاد عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

دیدار مقام‌های اروپایی با اردوغان؛ از تنش‌زدایی در مدیترانه تا عضویت ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اورسولا ون‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا عصر سه‌شنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کردند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با سازنده و مثبت خواندن گفت‌وگوهای اردوغان و مقام‌های اروپایی، گفت آنها درباره مسائل مختلفی از جمله به‌روز رسانی توافق مهاجران، تجدید قوانین گمرکی، آزادسازی روادید سفر به اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه‌ای و دیگر مسائل سیاسی مهم رایزنی کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، کالین توضیح داد که اردوغان با اشاره به چشم‌انداز روابط آنکارا با اروپا در آینده نزدیک، هدف نهایی ترکیه را عضویت کامل در این اتحادیه عنوان کرد.

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه با درخواست از اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های قاطع جهت حمایت از دستورکار مثبت آنکارا در موضوعات مشترک، گفت تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین ترکیه و اروپا نه تنها به ثبات این کشورها کمک می‌کند بلکه در دستیابی به صلح منطقه‌ای نیز مفید است.

اردوغان همچنین ضمن تاکید بر لزوم به‌روز رسانی مفاد توافق مهاجران بین ترکیه و اتحادیه اروپا - به‌منظور تحت پوشش قرار دادن شرایط جدیدی که طی چند سال اخیر پیش آمده - اظهار داشت مسئله مهاجران را باید حساسیت و مسئولیت‌پذیری مشترک رفع ‌و رجوع کرد.

از دیگر سو، مقام‌های اروپایی نیز با اعلام آمادگی برای احیای روابط با ترکیه، اما تاکید کردند که این مسئله منوط به اقدامات آنکارا در تنش‌زدایی در منطقه است.

 

 

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، میشل در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از دیدار سه ساعته با اردوغان، گفت: «ما دست خود را با رویکرد مثبت [به سمت ترکیه] گشوده‌ایم و دیگر این به ترکیه بستگی دارد که از این فرصت به نحوی محکم و پایدار استفاده کند. تعامل ما [با ترکیه] مترقی ، متناسب و برگشت‌پذیر خواهد بود».

رئیس شورای اروپا با درخواست از ترکیه برای حل اختلافات طولانی‌مدت با یونان و قبرس در شرق دریای مدیترانه، توضیح داد: «تنش‌زدایی در منطقه باید پایدار و تقویت‌شده باشد. به‌نظر می‌رسد آرامش کنونی، به مویی بند است».

بر اساس این گزارش، ون‌درلین نیز ضمن اشاره به آمادگی اتحادیه اروپا برای به‌روز رسانی توافق مهاجران، تصریح کرد: «یک توافق بازنگری‌شده بین ترکیه و اروپا که مفاد اصلی را نیز داشته باشد، راه طولانی حل شدن مشکل مهاجران و احیای روابط ترکیه و اروپا را طی می‌کند».

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: «فعلا از ترکیه انتظار داریم که بندهای توافق کنونی را به‌طور کامل اجرا کند. این شامل جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران [به اروپا] می‌شود. همچنین شامل از سرگیری عملیات‌های بازگشت مهاجران از جزایر یونان به خاک ترکیه، بدون هیچ تأخیری خواهد بود».

به نوشته سی‌جی‌تی‌اِن، یکی از نکات قابل توجه نشست روز گذشته، عدم حضور اردوغان در نشست خبری به همراه دو مقام اروپایی بود که سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اما توضیحی درباره آن نداد.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول