اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کنترل کوچ بهاره و جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر در کهگیلویه وبویراحمد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمداز اجرای طرح مدیریت کوچ بهاره و کنترل ورود و خروج دام به مراتع ییلاقی استان کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.

کنترل کوچ بهاره و جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج،  غلام‌حسین حکمتیان اصل گفت: همزمان با اجرای طرح مدیریت چرای دام و کنترل ورود و خروج دام به مراتع ییلاقی ، تمامی مبادی ورودی و خروجی مراتع استان با استقرار کمپ کنترل کوچ بهاره تحت رصد کامل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: باتوجه به تشکیل جلسه ستاد کوچ استان که با حضور تمامی مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد مقرر شد تمامی دامداران و عشایر کوچ‌رو استان با رعایت تقویم کوچ بهاره ، برنامه زمانبندی حرکت کوچ را تنظیم و به هشدارهای لازم توجه کنند.

 

وی افزود: دامداران و بهره ‌برداران باید از ورود زود هنگام و خارج از تقویم زمان بندی کوچ به مراتع ییلاقی خودداری نمایند در غیر اینصورت برابر مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

حکمتیان‌اصل با بیان اینکه کوچ زود هنگام موجب تخریب پوشش گیاهی در مراتع سردسیری استان خواهد شد افزود: در حال حاضر اکیپ‌های کنترل کوچ در ۴ نقطه استان با ۱۳ اکیپ ثابت و۹ اکیپ سیاردر گلوگاه‌های ورودی در ۴ شهرستان استان مستقر هستند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد افزود: در این راستا تعداد۵۰۰ خودروی حامل دام دامداران متخلف نیز که اقدام به کوچ زودهنگام کرده و از مراتع قشلاقی به مقصد مراتع ییلاقی استان در حرکت بودند، توسط ماموران منابع طبیعی شناسایی و ضمن توقیف خودروهای حامل دام آنان و پس از اعمال قانون به مبدأ خود بازگردانده شدند.

 

این مسئول با بیان اینکه ماموران منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در کمپ‌های کنترل کوچ مستقر در مبادی ورودی و خروجی شهرستان‌ها حضور دارند گفت: این اقدامات در جهت کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی انجام و طی آن از تردد کامیون‌های حمل دام غیر مجاز ممانعت و دامداران متخلف نیز مورد اعمال قانون قرارخواهند گرفت.

وی در ادامه با تاکید بر توجه دامداران و عشایرکوچ‌رو به هشدارهای لازم از سوی مسئولان ادارات منابع طبیعی در زمینه رعایت تقویم کوچ بهاره ، از آنان خواست تا در زمان مشخص شده کوچ خود را آغاز کنند تا با مشکلات قانونی مواجه نشوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در پایان خواستار همکاری مردم وطبیعت دوستان در این زمینه شد و اظهار کرد: تلفن 1504 یگان امداد جنگل و مرتع به صورت‌ شبانه‌روزی آماده دریافت اخبار و گزارش‌های مردمی در زمینه هرگونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی در سرتاسر استان است.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول