اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدأ در خزر هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای قزاقستانی‌اش ابراز امیدواری کرد مذاکرات درباره ترسیم خط مبدأ در خزر هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و از حضور قزاقستان در اینچه‌برون، بندرعباس و چابهار استقبال کرد.

ظریف: امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدأ در خزر هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی در قزاقستان به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) ۱۸ فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مختار تیلو بردی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست خبری مشترک با همتای خود طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در قزاقستان عنوان کرد: نوروز را به همه مردم قزاقستان تبریک گفت و پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به مردم این کشور تبریک می‌گویم.

ظریف بیان کرد: همبستگی‌های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین ایران و قزاقستان بسیار اهمیت دارد و همین مشترکات است که ما را به هم پیوند می‌دهد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم یک بار دیگر در نورسلطان با همکاران در وزارت خارجه و سایر مقامات جمهوری قزاقستان دیدار می‌کنم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تشریح گفت‌وگوهایش با همتای قزاقستان گفت: درباره موضوعات مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کردیم. از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی سپاسگزاری‌ می‌کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف داشت در بحث هسته‌ای در روند آستانه در خصوص سوریه، بسیار خوشحالیم. نقش پیشگام نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله جهان عاری از سلاح‌ هسته‌ای را قدر می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم و با مواضع قزاقستان همراهی کامل داریم.

ظریف اضافه کرد: درباره مسائل منطقه‌ای و بحران افغانستان گفت‌وگو کردیم و بر ضرورت احترام به خواست و دستاوردهای مردم افغانستان و نیاز به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی افغانستان تأکید شد.

* امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدا در دریای خزر هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد

وی گفت:‌درباره روابط دوجانبه، نقش حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای گسترش روابط دوجانبه مورد تأکید دو طرف قرار گرفت و همچنین استفاده صلح آمیز از دریای خزر که توسط ایران و قزاقستان به صورت مشترک انجام می‌شود و سه کشور دیگر همسایه دریای خزر بسیار مهم است و امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

ظریف ادامه داد: راه‌‌آهن‌ها و مسیرهای ترانزیتی مشترک بین ایران، قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت بررسی شد و ضرورت افزایش این روش‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی را با هم بحث کردیم.

وزیر خارجه با بیان اینکه حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار برای ما محترم است، گفت: بسیار خوشحال می‌شویم که دوستان قزاقی ما این حضور را افزایش دهند و ایران مسیر دسترسی قزاقستان به آب‌های بین‌المللی باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در قزاقستان با همکاری روسیه را تبریک گفت و آن را موفقیت بزرگی خواند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این به ازبکستان و قرقیزستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ترکمنستان مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول