اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید وزرای خارجه ایران و قزاقستان بر اجرای مفاد کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

وزرای خارجه قزاقستان و ایران در مورد وضعیت فعلی همکاری دو کشور و چشم انداز توسعه آن گفت‌وگو کردند.

تأکید وزرای خارجه ایران و قزاقستان بر اجرای مفاد کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت فعلی همکاری دو کشور و چشم انداز توسعه آن گفت‌وگو کردند. 
تلئوبردی در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: امروز ما جلسه بسیار پر ثمری با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتیم و در آن جلسه وضعیت فعلی همکاری دو کشور و چشم انداز توسعه آن را بررسی کردیم. ما در مورد مواضع متقابل «نورسلطان» و «تهران» در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم. 

 وزیر خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد: ویروس همه گیر کووید-19 که همه دنیا را فرا گرفته است، تأثیر جدی بر کل سیستم روابط بین الملل داشته است. با این وجود، پس از تضعیف خطر ویروس همه گیر، توافق کردیم که رویدادهای دوجانبه را برگزار کنیم.

این مقام قزاق افزود: به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در رابطه با دریای خزر توجه زیادی کرده‌ایم، به ویژه اهمیت تاریخی پنجمین اجلاس خزر را که در سال 2018 در آکتائو برگزار شد، متذکر شدیم.

وی ادامه داد: ما در مورد لزوم اجرای مواد کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر و اجرای توافقات حاصل شده در اجلاس آکتائو توافق کردیم.

به گفته وزیر خارجه قزاقستان، همچنین رؤسای دو وزارتخانه در مورد افق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، لزوم افزایش سرعت تعامل در حمل و نقل، ترانزیت، کشاورزی و سایر حوزه ها اشاره کردند. 

تلئو بردی در این مورد نیز گفت: به اهمیت استفاده از پتانسیل کامل خط آهن «اوزن» در قزاقستان، «برکت» در ترکمنستان و «اینجه برون» در ایران اشاره شد که امکان دسترسی سریع به خلیج فارس و بازارهای اروپا، روسیه و چین ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد که در سال 2020 مبادلات تجاری بین قزاقستان و ایران 237 میلیون دلار بود و نسبت به سال 2019 به میزان 37.2 درصد کاهش یافته است.

در پایان افزود: طرفین تعامل دو کشور در چارچوب سازمان ملل، کنفرانس اقدامات تعامل و اعتماد سازی در آسیا، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و سایر سازمان های بین المللی و منطقه‌ای را مثبت ارزیابی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول