اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

اختاپوس کرونا بر قامت رنجور بهداشت جهانی

امروز در حالی به عنوان روز «جهانی بهداشت» نام گذاری شده که جهان برای دومین سال متوالی در اختاپوس کرونا گرفتار شده و بهداشت جسمی و روحی مردم دنیا دستخوش تغییرات و آسیب های زیادی شده است.

اختاپوس کرونا بر قامت رنجور بهداشت جهانی

گروه سلامت خبرگزاری فارس-محمد تاجیک: از قدیم الایام گفته شده عقل سالم در بدن سالم است و آنچه به عنوان اصل مهم در داشتن تندرستی کار گشا و محوری است، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.امروز 7 آوریل روز جهانی بهداشت نام گذاری شده است. شعار امسال روز جهانی بهداشت:«ساخت جهانی عالانه‌تر و سالم‌تر برای همه»است.

هر ساله ۷ آوریل، روز جهانی بهداشت با هدف ایجاد آگاهی از یک موضوع ویژه‌ سلامت محور برای برجسته کردن بحرانی نگران‌کننده که برای سازمان بهداشت جهانی اولویت دارد، گرامی داشته می‌شود.

  از بدو بنیان‌گذاری نخستین مجمع بهداشت در ۱۹۴۸ و از زمان اجرایی شدن آن در ۱۹۵۰، هدف این بزرگداشت، ایجاد آگاهی از یک موضوع ویژه‌ بهداشتی برای برجسته کردن یک زمینه نگران‌کننده دارای اولویت برای سازمان بهداشت جهانی است.

 طی ۵۰ سال گذشته، به بهانه این بزرگداشت، به مسائل مهم بهداشتی مانند بهداشت روان، مراقبت مادر و کودک و تغییرهای آب و هوایی پرداخته می‌شود و به عنوان فرصتی برای جلب توجه جهانیان به این جنبه‌های مهم بهداشت جهانی عمل می‌کند.

 

 بهداشت و رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی در سال‌های اخیر، همواره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی میزان سلامت یک جامعه به شمار می‌رود. این اهمیت دادن به بهداشت فردی و اجتماعی باعث بالا رفتن میزان سلامت و تندرستی افراد مختلف یک جامعه و بدنبال آن افزایش طول عمر خواهد شد.

از جمله عوامل تاثیر گذار در تامین بهداشت و به دنبال آن کسب تندرستی و سلامت  داشتن تغذیه مناسب و برخورداری از یک سبد تغذیه‌ای قابل قبول است؛ در حالی که همین مولفه مهم در تامین سلامت در بخش‌های زیادی از دنیا به طور ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از افراد در اثر عوامل مختلفی همچون فقر اقتصادی دچار عدم بهداشت لازم در مصرف مواد غذایی و سلامت تغذیه ای هستند.

در ایران نیز موضوع بهداشت که برآمده از رعایت دستورات و توصیه‌های بهداشتی مختلف است همواره به تاکید و تصریح فراوان اشاره شده و به تجارب مختلف کسب شده افرادی که بیشتر مواظب رعایت کردن دستورهای بهداشتی و تاکید بر استفاده یا عدم استفاده از مواد غذایی و توصیه‌های بهداشتی هستند سلامت و طول عمر زیاد تری دارند.

در این میان بهداشت فقط جنبه جسمی افراد را در بر نمی‌گیرد بلکه در کنار توجه به سلامت جسمی، رعایت بهداشت روانی و روحی نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

بالابودن شاخص‌های بهداشتی همچون امید به زندگی در هر کشوری به عنوان یک شاخص مهم در سلامت جامعه و بالا بودن سطح بهداشت افراد مختلف جامعه به شمار می‌رود؛ به طوری که اکنون میزان امید به زندگی در کشور ما به 78 سال رسیده است و روند معقول و قابل پذیرشی را داریم.

البته در پذیرفتن دستور العمل‌های بهداشتی و رعایت نکات توصیه شده عوامل مختلفی همچون میزان دانش و آگاهی‌های حوزه سلامت و پزشکی آن هم از نوع دانش صحیح و علمی بسیار حائز اهمیت است؛البته در کنار اطلاعات صحیح و مستدل علمی، نقش میزان در آمد و بنیه مالی خانواده‌ها نیز امری قابل اعتنا و تاثیر گذار در رعایت بهداشت است.

به طوری که خانواده‌هایی که از نظر مالی در مضیقه و تنگنا قرار دارند بر حسب تحقیقات و شواهد عینی در جامعه از میزان رعایت بهداشت کمتری برخوردار هستند؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌های دارای تمکن مالی نامناسب به دلیل بالا بودن و متحمل شدن هزینه‌های بهداشتی از رعایت کردن اصول بهداشتی خودداری می‌کنند.

اکنون بیش از یکسال است که بهداشت دنیا دستخوش بروز بیماری مرموز و هزار چهره کرونا شده است و سطح بهداشتی جامعه در اثر عوامل مختلف بیماری و نیز نا همسطح بودن سطح بهداشت جهان شده است.

در این میان کمبود امکانات حداقلی به ویژه در کشورها و جوامع کم برخوردارتر خاصه در دوران شیوع کرونا باعث بروز بیشتر پیامدها و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مختلف مانند کرونا شده است.

به هر حال باید ضمن توجه همگان به موضوع بهداشت و رعایت توصیه های بهداشتی در همه شئون جامعه از سوی افراد مختلف، دولتها نیز با در نظر گرفتن تسهیلات لازم بهداشتی و در اختیار قرار دادن لوازم و تجهیزات مورد نیاز در مسیر تامین بهداشت فردی و اجتماعی جامعه و برخورداری مساوی همه افراد تلاش و مساعی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول