اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا دولت بر موضع غلط درباره FATF پافشاری می‌کند؟/ ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده ‌است

یک کارشناس اقتصادی گفت: موفقیت سند همکاری با چین ارتباطی با FATF ندارد و به نظر می رسد بخشی از دولت در آستانه انتخابات، به دنبال ایجاد مناقشه جهت بهانه تراشی برای کم‌کاری‌های دولت هستند.

چرا دولت بر موضع غلط درباره FATF پافشاری می‌کند؟/ ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده ‌است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با مسعود براتی، کارشناس دیپلماسی اقتصادی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دلایل اصرار دولت برای تصویب دو کنوانسیون مورد مطالبه FATF

- به نظر می‌رسد اصرار دولت برای تصویب دو کنوانسیون مورد مطالبه FATF مبتنی بر چند عامل باشد.

- یک فهم غلط از روابط مالی و تجارت خارجی در دولت آقای روحانی وجود دارد که به صورت کاملاً غیرواقعی و غلط معتقدند FATF مانعی در مسیر روابط مالی کشورمان است.

- همگان واقف هستند اصل مشکل ما تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران است و FATF نسبت به این تحریم‌ها، تأثیری بر مبادلات بانکی ایران ندارد.

- به نظر می‌رسد بخشی از دولت به دنبال ایجاد یک مناقشه و جدال سیاسی است؛ این جریان برای انتخابات پیش رو نیاز دارد که یک جریان سازی انجام دهد تا بهانه‌ای برای کم کاری‌ها و شکست‌های دولت بتراشد.

اظهارات وزیر امور خارجه مردود است

- در بحث چین صحبتی که آقای ظریف انجام داده‌اند از نظر کارشناسی کاملاً مردود است.

- آنچه که از منظر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اهمیت دارد، داشتن قوانین داخلی در بحث مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است که ایران این قوانین را دارد و چین هم به این موضوع واقف است از این رو صحبت آقای ظریف، فنی و کارشناسی نیست.

ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده ‌است

- چین با علم به این موضوع که ایران در شرایط شدید تحریمی قرار دارد و فعلاً افقی برای لغو آن وجود ندارد و همچنین ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد که برای این مساله هم افق روشنی نیست، سند همکاری با ایران امضا کرده است.

- اگر موفقیت این سند مشروط به رفع تحریم یا پیوستن به کنوانسیون‌های FATF است از ابتدا علت امضای این سند از سوی چین چه بوده است؟

- به نظر می‌رسد آقای ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌اند. من نگران برداشت بد چینی‌ها یا ضربه‌ای که این حرف به این همکاری می‌زند هستم، زیرا امکان دارد چینی‌ها احساس کنند که آقای ظریف همکاری با چین را غیر مهم تلقی می‌کند.

FATF حق شرط‌ها را نمی‌پذیرد/ حق شرط‌های مطرح شده با مفاد کنوانسیون‌ها مغایرت دارد

- صحبت‌هایی شنیده شده که شاید لوایح به صورت مشروط تصویب شود. درخواست دولت از مجمع در دوره جدید هم همین بوده است.

- طبق بررسی‌های فنی و کارشناسی، روش حق شرط نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند و خطرات اجرای دو کنوانسیون FATF را کاهش دهد.

- حق شرط‌های مطرح شده با مفاد کنوانسیون‌ها مغایرت دارد لذا وارد نیست.

- نهاد FATF که بر اجرای کنوانسیون‌ها نظارت می‌کند به هیچ وجه این حق شرط‌ها را نمی‌پذیرد و این موضوع را به صورت مستمر در بیانیه‌های خود اعلام کرده است.

«پذیرش کنوانسیون‌ها با حق شرط» عملاً همان پذیرش است

- «پذیرش کنوانسیون‌ها با حق شرط» عملاً همان پذیرش است و سابقه دولت هم نشان داده که شروط مشخص شده توسط حاکمیت را نادیده می‌گیرد، لذا این گزینه نمی‌تواند تأمین کننده منافع کشور ما باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول