اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتابخانه مرکزی شیروان افتتاح شد

علیرضا مختارپور با تقدیر از هم‌افزایی دستگاه‌ها و مسئولان استانی خراسان شمالی و شهر شیروان، افتتاح کتابخانه مرکزی این شهر را اقدامی ماندگار برای مردم این منطقه دانست.

کتابخانه مرکزی شیروان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هوتن والی نژاد، معاون اداری و مالی،‌هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی نهاد، علی بیک زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و پیگیری‌های وزیر کشور برای افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان گفت: از همراهی آقای رحمانی فضلی برای به ثمر نشستن این پروژه کمال تشکر را دارم و در جلسه‌ای که بهمن ماه که با وی داشتم، باز هم جویای وضعیت کتابخانه مرکزی شیروان شدند که نوید افتتاح این کتابخانه را در ابتدای سال جاری دادم، اگرچه بسیار مایل به شرکت در این مراسم بودند، اما مشغله بسیار مانع از بهره مندی ما از حضور ایشان شد.

مختارپور در ادامه همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و مسئولان استانی و شهری این منطقه را ستودنی و مثال زدنی عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ که در این استان و در جلسه مدیران استانی خراسان شمالی شرکت کردیم و کتابخانه مرکزی بجنورد و کتابخانه عمومی راز و جرگلان را افتتاح کردیم، آنجا هم از هماهنگی و همدلی موجود در این منطقه صحبت شد. باید قدر این همکاری و هم‌افزایی را دانست.

وی افزود: متاسفانه ما در برخی از مناطق کشور سراغ داریم که برخی از مسئولان و برخی از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که فعالیت‌های فرهنگی و به خصوص کتابخانه ای متوقف شود و یا پیش نرود  و هیچ توجهی به حوزه مسائل فرهنگی و به خصوص کتابخوانی ندارند. اما در این استان از زمان استاندار و مسئولان سابق تا کنون این روحیه خوب وجود داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تقدیر از اقدامات معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: آقای رمضانی از اغلب مدیران و معاونین نهاد جوان تر است و خوشبختانه در  چند سالی که در نهاد حضور دارد نقش بسیار مهمی در تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در مناطق مختلف داشته‌ و این مسیر را ادامه خواهد داد.

 مختارپور همچنین درباره روند افتتاح کتابخانه‌ها در کشور طی سال‌های اخیر گفت: نهاد از سال ۱۳۹۳ تا کنون هر سال بیش از ۱۰۰ کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه کرده است. البته این به آن معنی نیست که هر سال ۱۰۰ کتابخانه به سرجمع کتابخانه‌ها اضافه شده است چرا که بر اساس سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله و یا بر اثر فرسودگی برخی از کتابخانه‌ها را از دست داده‌ایم. اما این روند ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر در دیدار با مسئولان مختلف بارها تاکید و تکرار کرده‌ام که هر بودجه ای که از بخش فرهنگی و به خصوص کتابخانه‌ها دریغ می‌شود، در سال‌های آینده چند برابر آن صرف مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود. با اینکه در آن لحظه همه موافقت می‌کردند، اما در نهایت بودجه‌ها اختصاص پیدا نمی کرد. 

وی افزود: این پیشرفتی که نهاد در فعالیت‌های خود داشت شاید برای برخی این شبهه را ایجاد کند که ما امکانات خوبی در اختیار داشتیم. اما نهاد با وجود پیگیری‌های زیاد، برخلاف دستگاه‌های دیگر کمترین رشد بودجه را داشته، متاسفانه در سال‌های قبل کم لطفی‌هایی شده بود. اما امسال نمایندگان مجلس برای اصلاح بودجه تلاش کردند، اما باز هم این مقدار به اندازه نیاز نهاد نبوده و نیست که امیدواریم این مسئله برطرف شود که در سال ۱۴۰۰ همه کتابخانه‌های مرکزی دیگری را هم به افتتاح برسانیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم به ما آموزش داده آنچه که می‌ماند چیزی است که برای مردم نفعی داشته باشد. چیزی که برای مردم نفعی نداشته باشد، ماندگار نخواهد بود. این کتابخانه ان‌شاءالله جایی خواهد بود که مردم از آن استفاده می‌کنند و برای آنها ماندگار خواهد ماند.

مختارپور با اشاره به وضعیت حاکم بر شهر شیروان به واسطه شیوع بیماری کرونا و افتتاح این کتابخانه توضیح داد: ما تجربه‌ای در این زمینه داشتیم که از آن درس گرفتیم و تصمیم بر آن شد که این کتابخانه را امروز افتتاح کنیم. چراکه در اسفند ۹۸ کتابخانه مرکزی یزد آماده افتتاح بود، اما به دلیل شیوع کرونا این افتتاح به تعویق افتاد تا در نهایت در اسفند ۹۹ افتتاح شد. بر این اساس تصمیم گرفتیم کتابخانه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح کنیم و فعالیت را نیز با رعایت کامل دستورات ستاد کرونا ادامه دهیم، چرا که خدمات کتابخانه‌های ما در ایام کرونا همچون پیک کتاب ادامه دارد و به لطف خدا امیدواریم به زودی اوضاع بهتر شود.

 پروژه ساخت کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، با زیربنای ۲۷۵۰ مترمربع در سه طبقه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از تغییر چندین پیمانکار توسط شهرداری به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید. کتابخانه مرکزی شیروان شامل بخش‌هایی چون مخزن اصلی، آمفی تئاتر، پژوهش سرا، سالن‌های مطالعه، بخش نشریات، اتاق کنفرانس، بخش مرجع، نابینایان و کودکان است. برای اتمام این پروژه ۲۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، ۴۲ میلیارد ریال از محل بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از محل  اعتبارات تملک استانی هزینه شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول