اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

هلال احمر: تناقضی نیست؛ هلال احمر آماده‌تر است

در پی انتشار گزارشی با عنوان «ضد و نقیض گویی مدیران هلال احمر؛ بالاخره هلال احمر امکانات و بودجه دارد یا ندارد؟!»هلال احمر پاسخی به این خبرگزاری ارسال کرده است.

هلال احمر: تناقضی نیست؛ هلال احمر آماده‌تر است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پی انتشار گزارشی با عنوان «ضد و نقیض گویی مدیران هلال احمر؛ بالاخره هلال احمر امکانات و بودجه دارد یا ندارد؟!»در خبرگزاری فارس، جمعیت هلال احمر جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 

در جوابیه هلال احمر آمده است: 

1) در تایید سخنان رییس جمعیت هلال احمر در گزارش ارایه شده به رییس جمهور محترم مبنی بر بهتر شدن وضعیت هلال احمر نسبت به سال گذشته، ذکر این توضیح ضروری است که  جمعیت هلال امور در اواخر سال ۹۸ با چند ماه فقدان رییس و مشکلات ساختاری درگیر بود که با نظر ریاست محترم جمهور ، این مشکل ساختاری آسیب زا برای جمعیت هلال احمر مرتفع گردید و قفل تصمیمات مهمی که رییس جمعیت هلال احمر محور آن بود رفع شد و پس از آن با تثبیت مدیریت، رفع مشکلات ساختاری و هماهنگی با اولویت مسائل  نجات در دستور کار جمعیت قرار گرفت.‌

در خصوص مسائل امداد و پشتیبانی نیز از جمله انبارهای جمعیت با  تصمیمات و استفاده از ذخیره مالی اضطراری تامین گردیده است‌. قطعا این به معنای رفع نیاز همیشگی نیست و ذخایر  مالی جمعیت باید توسط دولت محترم، جایگزین شود تا در سوانح احتمالی ملی، کمبودی احساس نگردد. 

2)  در مورد اظهار نگرانی دبیر کل جمعیت هلال احمر از زلزله شدید احتمالی تهران  باید گفت که این سخنان در تضاد با اعلام آمادگی بیشتر هلال احمر نیست و ابعاد احتمالی زلزله شدید در تهران نیازمند توجه بیشتر است و سخنان دبیر کل جمعیت در این راستا بوده است. 

توضیح بیشتر اینکه به لحاظ ساختار برنامه ریزی و مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر متمرکز بر مساله نجات است و نه پشتیبانی. این بدان معناست که کمیته‌های دیگر مانند سازمان مدیریت بحران، شهرداری تهران، وزارتخانه‌های عضو و سایر کمیته‌های پشتیبانی، مسولیت پشتیبانی دارند و لذا جمعیت هلال احمر آماده ارایه اطلاعات دقیق در خصوص عملکرد کمیته نجات است و طبیعتا در مورد سایر کمیته‌ها، دیگر سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران پاسخگو خواهند بود.  

3)  اظهار نگرانی دبیرکل جمعیت از عدم وجود آمادگی برای زلزله شدید در تهران به معنای عدم آمادگی نیست. چنانکه پروتکل‌های نجات در تهران به خاطر بلند مرتبه سازی، راه‌های دسترسی ، محله‌های آسیب پذیر، شدت زلزله و سناریوهای مختلف  بر اساس بررسی مداوم مسائل زمین شناسی در جمعیت هلال احمر و در اتاقEoc  مرتبا  به روز رسانی می‌گردد و  در زلزله‌ با  ریشتر نسبتا شدید ( تا پنج و نیم ریشتر ) جمعیت هلال احمر مشکلی برای تامین پشتیبانی  وجود نخواهد داشت. 

اما در زلزله  با شدت ریشتری بالاتر مانند دیگر ابرشهرهای بزرگ جهان در تهران با مشکلات خاصی مواجه هستیم. هدف جمعیت هلال احمر آمادگی برای تمام سناریوها با اندکی بدبینی است تا در شرایط بحرانی غافلگیر نشویم. لذا مطالبات و نگرانی‌های مطرح شده در سخنان دبیرکل برای جلب توجه  دولت و مجلس محترم در این راستا بوده و به معنی عدم آمادگی نیست .
4)  پرسنل خدوم جمعیت هلال احمر مرام امدادگری دارند و با وجود حقوق کمتر نسبت به سایر دستگاه‌های مدیریت بحران، کوچکترین کوتاهی در هزاران ماموریت نجات و امداد  و مسائل پشتیبانی دولت در ایام کرونا ندارند و امیدواریم دولت و مجلس محترم  به پاسداشت این فداکاری‌ها،  در خصوص مسائل معیشتی و کاری پرسنل و امدادگران، نظر حمایتی را مثل عزیزان فداکار و کادر درمان و وزارت بهداشت و سایر فداکاران میهن اسلامی، از جمعیت دریغ نکنند.

نکته آخر آنکه امداد و نجات امری تخصصی است و بنا بر اقلیم اسکان هر شهر در هر سانحه تفاوت دارد.  شهر تهران در اطراف خود، شهرهای معین و استان‌های معین دارد که سالها سناریوهای مختلف را  بررسی و تمرین کرده‌اند و این امیدواری وجود دارد که در شرایط بحران احتمالی بهترین عملکرد را خواهند داشت، ولی طرح دغدغه‌ها در مورد شرایط خاص امداد و نجات کلان‌شهر تهران برای کسب آمادگی بیشتر ضروری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول