اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی در دیدار با رابرت مالی؛ آژانس از گفت‌وگوهای وین حمایت می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی از دیدار با نماینده آمریکا در امور ایران که هم‌اکنون برای مذاکره با طرف‌های دیگر برجام در وین به سر می‌برد، خبر داد و افزود آژانس از رایزنی‌های جاری در خصوص برجام حمایت می‌کند.

گروسی در دیدار با رابرت مالی؛ آژانس از گفت‌وگوهای وین حمایت می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی از دیدار خود با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که ریاست هیأت آمریکایی را در وین برعهده دارد، خبر داد.

وی با انتشار عکسی از این دیدار در مقر آژانس، نوشت: تبادل نظری به موقع با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران داشتم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه می‌دهد و آمادگی دارد از جایگاه فنی بی‌طرفانه خود، از رایزنی‌های در جریان (در وین) حمایت کند.  


مالی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفته بود که هدف آمریکا از حضور در نشست وین این است که واشنگتن چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد. 

او همچنین در مصاحبه اخیر خود با پایگاه «ان‌.‌پی‌.آر» به تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و آن را مایه نگرانی برای آمریکا توصیف و ادعاهایی را درباره توافق طولانی‌تر با ایران مطرح کرد. (جزئیات بیشتر)

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا از امروز سه‌شنبه (۱۷ فروردین) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد. این مذاکرات در دو هتل «امپریال» و «گراند هتل» پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد. 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین هم با بیان اینکه «ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر»، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است را اجابت کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول