اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بلومبرگ: عربستان برای خرید پهپاد از ترکیه اختلاف با آنکارا را کنار گذاشته است

پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد، عربستان سعودی تصمیم گرفته برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین از ترکیه اختلافات سیاسی با این کشور را کنار بگذارد.

بلومبرگ: عربستان برای خرید پهپاد از ترکیه اختلاف با آنکارا را کنار گذاشته است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد که علی‌رغم اختلافات سیاسی میان ریاض و آنکارا، حکومت عربستان سعودی تصمیم گرفته است از ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین بخرد. 

بر اساس گزارش پایگاه خبری ینی شفق به نقل از بلومبرگ، در این گزارش آمده است، عربستان سعودی به خاطر خریدن این پهپادها که از سایر تولیدات رقبای ترکیه ارزان‌تر است اختلافات سیاسی با آنکارا را کنار گذاشته است. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ماه مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که ریاض خواستار خرید هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ترکیه است. این درحالیست که عربستان سعودی اخیرا در یک رزمایش دریایی با یونان در آبهای مدیترانه شرکت کرده بود که با انتقاد شدید دولت آنکارا مواجه شده بود.

ترکیه و یونان بر سر منابع غنی واقع در آبهای دریای مدیترانه و همچنین بر مساله قبرس دچار تنش هستند. اختلافات میان آتن و آنکارا دو کشور را در اواخر سال ۲۰۲۰ تا مرز تنش نظامی پیش برده بود. 

اردوغان در این زمینه گفت: در همان زمان که ریاض در رزمایش نظامی با یونان شرکت کرده بود این کشور به ما درخواست خرید پهپاد هم داد. امیدواریم که بتوانیم این مساله را با آرامش و به دور از هیاهو حل کنیم.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است که ترکیه بسرعت در حال تبدیل شدن به فروشنده اصلی پهپاد در بازارهای جهانی است و به عنوان یک قدرت در زمینه تکنولوژی هواپیماهای بدئن سرنشین مطرح شده است.

این گزارش افزود، با توجه به موفقیت پهپادهای ساخت ترکیه و تغییر موازنه در جنگهای مختلف از جمله در لیبی و جنگ قره باغ، استراتژی پهپادی ترکیه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است.

پهپاد «بایراکدار TB2» یکی از انواع مهم هواپیماهایی بدون سرنشین است که توسط «شرکت نظامی و دفاعی بایکار» ترکیه طراحجی و تولید شده است. 

این پهپاد از سال ۲۰۱۵ از سوی نیروهای مسلح ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است و اخیرا در جنگ قره باغ باعث موفقیت کامل ارتش جمهوری آذربایجان بر ارمنستان شد.

روابط میان ترکیه و عربستان سعودی طی دو سال اخیر به دلیل مسله  قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار وارد تنش جدی شده و  ریاض تا مرحله تحریم ترکیه  پیش رفت.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول