اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نقش FATF در تجارت خارجی چیست؟/ آیا این معاهده در تامین کالاهای اساسی خللی وارد می‌کند؟

در وضعیتی که امروز ایران در مسیر پیدا کردن غلبه بر دشمنی آمریکا است، چه توجیهی برای تصویب FATF وجود دارد؟ آیا عده ای بدنبال بستن مسیر دور زدن تحریم ها می باشند؟

نقش FATF در تجارت خارجی چیست؟/ آیا این معاهده در تامین کالاهای اساسی خللی وارد می‌کند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، تصویب FATF به صورت مشروط یا غیر مشروط، مخالف منافع و امنیت ملی است. تحریم بی سابقه جمهوری اسلامی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شده است که مسئولان برای بی اثر کردن آن، مسیر دور زدن تحریم ها را در پیش بگیرند. سیاستی که امروز باعث شکست تاکتیک فشار حداکثری آمریکا شده است. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز به شکست سیاست های آمریکا در مقابل نظام اسلامی اعتراف می کند. اعتراف این مقام آمریکایی به شکست سیاست کشورش در مقابل جمهوری اسلامی نشان میدهد که مسیر طی شده برای خنثی سازی تحریم های آمریکا درست بوده است.

بنابراین در وضعیتی که امروز ایران در مسیر پیدا کردن غلبه بر دشمنی آمریکا است، چه توجیهی برای تصویب FATF وجود دارد؟ آیا عده ای بدنبال بستن مسیر دور زدن تحریم ها می باشند؟

اهمیت fatf برای آمریکا 

اهمیت موضوع FATF  برای آمریکا و غرب به اندازه ای است که مسئولین ارشدشان چندین بار به صورت علنی خواستار تصویب آن در ایران شدند. موضوعی که نشان میدهد موفقیت آمریکا در سیاستهای اعمالی علیه کشورمان منوط به دستیابی آنها به آمار و نوع تجارت خارجی کشورمان می باشد. مایک پمپئو وزیر سابق امور خارجه آمریکا  در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه آلمان در سال ۹۸ میگوید: ایران بطور کامل نتوانسته است تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را تکمیل کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران تعهد داده است که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و کنوانسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند. اما همان‌طور که ما از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته اند که این کار را انجام ندهند. امروز من از ایران می خواهم که هر دو معاهده را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند. موضوعی که چندین بار از طرف اروپاییان درخواست شده است.

نقش FATFدر تجارت خارجی

شاید بهانه طرفداران FATF ، بحث تجارت خارجی باشد هیچ‌گونه پشتوانه استدلالی و استنادی قابل اعتنایی ندارد. آمارها نشان می دهد تصویب لوایح FATF تاثیر چندانی بر میزان تجارت خارجی نداشته است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهند طی دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸، حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران، چه در حالت حضور در لیست سیاه FATF و چه در حالت تعلیق از لیست سیاه و فراتر از آن، چه در زمان اعمال تحریم‌های سال ۱۳۹۰، چه پس از اجرای برجام و چه پس از خروج آمریکا از برجام، تقریبا بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در نوسان بوده است و از هیچ یک از این رویدادها متاثر نشده است. به‌عبارت دیگر FATF متغیر موثری بر تجارت خارجی غیرنفتی ایران نبوده‌اند.

گروه اقدام مالی (FATF) در اسفندماه ۱۳۸۷‌، ایران را در لیست سیاه خود قرار داد و تا تیرماه ۱۳۹۵‌، ایران در لیست سیاه این نهاد قرار داشت. براساس ادعای حامیان FATF، در این بازه زمانی باید حجم مراودات خارجی ایران نسبت به دوره پیش از آن، به‌شدت کاهش یافته یا اساسا آن‌گونه که برخی می‌گویند، باید فاتحه تجارت خارجی ایران خوانده می‌شد. اما آمارها می‌گویند طی این هفت سال حضور در لیست سیاه، نه‌تنها حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور نسبت به دوره پیش از آن کاهش نیافته، بلکه در مقاطعی تحت‌تاثیر متغیرهای واقعی، روند صعودی نیز به خود گرفته است (روی تجارت غیرنفتی تمرکز داریم چراکه فروش نفت هیچ‌گونه ارتباطی به FATF نداشته و با تحریم‌های خارجی دچار نوسان شده است) ( برگرفته از روزنامه فرهیختگان)

سال ۱۳۸۸ که ایران در لیست سیاه قرار داشته، حجم تجارت خارجی غیر‌نفتی ایران (مجموع صادرات و واردات) حدود ۷۷ میلیارد دلار بوده است. سال ۱۳۸۹ با وجود اینکه ایران همچنان در لیست سیاه قرار دارد، حجم تجارت خارجی با افزایش ۱۴ میلیارد دلاری به ۹۱ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۰ به ۹۵ میلیارد دلار می‌رسد.

 سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی و صادرات نفت ایران تحریم می‌شود و به دلیل کاهش درآمد نفتی، واردات کاهش می‌یابد و طی دو سال، حجم تجارت خارجی حدود ۱۴ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۸۱ میلیارد دلار می‌رسد. در واکنش به تحریم نفت، کشور رو به توسعه صادرات غیرنفتی می‌آورد. این رویکرد نتیجه می‌دهد، حجم تجارت خارجی دوباره صعودی می‌شود و در سال ۱۳۹۳ با حدود ۹ میلیارد دلار افزایش، به ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد.

دقت کنیم که در همه سال‌ها ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد. یعنی طی بازه زمانی ۸۸ تا ۹۳ که ایران در لیست سیاه قرار داشته، نه‌تنها فاتحه تجارت خارجی خوانده نشده، بلکه حجم تجارت خارجی در دو نوبت تحت‌تاثیر متغیرهای واقعی، صعودی شده است. جالب اینکه یکی از این دو نوبت، زمانی است که ایران هم در لیست سیاه قرار دارد و هم صادرات نفتش تحریم شده است؛ یعنی متغیرهای داخلی باعث صعودی شدن حجم تجارت خارجی شده است.این آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد تجارت خارجی غیرنفتی ایران نه از تحریم‌ها تاثیر پذیرفته و نه از لیست سیاه FATF، بلکه یک نوبت در زمان حضور در لیست سیاه و یک نوبت دیگر در زمان تحریم توام با حضور در لیست سیاه، حجم تجارت خارجی غیرنفتی افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر، تجارت خارجی غیرنفتی ایران از لیست سیاه FATF و تحریم، تاثیر منفی نپذیرفته است.

تفاوت ایران با سایر کشورها

موضوع بعدی این است که برخی مطرح می کنند که بسیاری از کشورها به این کنواسیون پیوستند و هیچگونه اتفاقی برای کشورشان نیافته است. مثال این گروه از افراد کشورهای همچون ژاپن و ترکیه و عربستان می باشد. بدیهی است که اولا نوع نگاه دشمنی غرب با کشورمان بسیار متفاوت با کشورهای مطرح شده است. وقتی در نگاه آمریکا یک دانشمند ایرانی بعنوان تروریست مطرح می شود، چطور می توان برای پیوستن به لوایح FATFخود را همطراز با دیگر کشورها مطرح نمود. دوما پیش نیاز پیوستن به کنوانسیونهای اقتصادی در جامعه بین الملل، باید با پشتوانه قوی اقتصادی صورت گیرد. اقتصاد قوی در فعال سازی همه توان داخلی به وجود می آید. متاسفانه در  هفت سال گذشته نگاه خارجی جایگزین توجه به تولید در کشورمان گردیده است. سیاستی که اینبار نیز به بهانه موضوعات دیگر می خواهد ادامه یابد.

FATF و اقلام بشر دوستانه

نکته پایانی این است که افرادی مطرح کردند که بدون تصویب لوایح FATF، حتی تجارت غذا و دارو مختل خواهد شد و نمی توان نیازهای اولیه را تامین کرد. متاسفانه سخنان این چنینی تنها به جهت ایجاد دوگانه سازی در کشور صورت می گیرد در حالی که اساسا نهادهایی که در حوزه اقلام بشردوستانه فعالیت دارند در تعریف FATF دارای ریسک بالا نیست و اعلام می کند که اجرای استانداردهای FATF نباید در تجارت بشر دوستانه خللی وارد کند. بند۲۲ کنوانسیون مطرح شده در این خصوص چنین آورده است: " هم چنین بعنوان یک اصل، همکاری با توصیه های FATFنباید تعهدات یک کشور ذیل منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بشر بین المللی  جهت ارتقای احترام جهانی برای حقوق بنیادین بشر و... مختل کند". بنابراین دلیل اصلی اخلال در تجارت بشر دوستانه، تروریسم اقتصادی آمریکاست که بعد از برجام، شدت بیشتر به خود گرفته است. پس جای FATFبا آمریکا نباید جابجا گردد.

منبع: سایت بصیرت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول