اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

زنان در رسانه‌های جهان/حذف زنان بالای 40‌سال از محیط‌های کاری

رسانه انگلیسی «گاردین» در گزارشی پیرامون اوضاع کاری جامعه این کشور نوشت که زنان در 40‌سالگی با اینکه سرحال و سرزنده هستند اما به طرز بی‌رحمانه‌ای از کار کنار گذاشته می‌شوند.

زنان در رسانه‌های جهان/حذف زنان بالای 40‌سال از محیط‌های کاری

گروه خانواده: سرویس زنان گاردین گزارشی درباره تبعیض جنستی و جنسیتگرایی در محیط‌های کاری به قلم «راشل شابی» روزنامه‌نگار بریتانیایی منتشر کرد. در این گزارش اشاره شده با اینکه زنان در 40 سالگی هنوز سرحال و سرزنده هستند اما به طرز بی‌رحمانه‌ای از کار کنار گذاشته می‌شوند.

در ابتدای این گزارش آمده‌است:«این اصلا اتفاقی نیست که زنان به محض اینکه از استاندارهای جنسیتی پایین‌ می‌آیند در محیط‌های کاری به حاشیه می‌روند. شاید شما هم در مورد ناپدید شدن زنان مسن در محیط‌های کاری شنیده باشید. چون به نظر می‌رسد آنها یک شبه از محل کارشان، فضای رسانه‌ای و حتی دیدگاه جامعه ناپدید می‌شوند. همانطور که دیگران روایت کرده‌اند زنان بالای 40 سال با یک مشت مکنده سن‌گرای جنسیت زده پیچیده روبرو هستند که به آن‌ها می‌گویند: اگر جوانان نباشند، ارز و اقتصاد شکست می‌خورد.

 

وقتی زنان در بهترین زمان خودشان حذف می‌شوند

در ادامه این گزارش خانم شابی می‌نویسد:یک خانم در میانه دهه 40 به من می‌گوید که بارها شاهد این بوده که زنان همدوره‌ زیادی را می‌شناسد که به خاطر سن و سال‌شان حذف شده‌اند و این اصلا اتفاقی نیست. زنانی که استعداد و تجربه زیادی داشتند اما در همین سن و سال یکباره فعالیت‌هایشان در محل کار متوقف شده‌است. من نسخه‌ها و ورژن‌های مختلفی از این ماجرا درباره زنان بالای 40 سال شنیده‌ام. درست در دوره‌ای که محل تلاقی فاکتورهای مهمی مانند تجربه،مهارتهای زندگی، یائسگی و رهایی از نگهداری کودک و نگرانی‌هایی از این دست هستند. دقیقا این اتفاق در میانه 40 سالگی برایشان می‌افتد؛ از محیط‌های کاری حذف می‌شوند. در حالیکه فاکتورهای گفته شده باعث ایجاد اطمینان بیشتر به آنها در محیط کاری می‌شود و دقیقا این فاکتورهای مهم در میانه 40‌سالگی برایشان به وجود می‌آید و جزئی از محاسن آنها می‌شود که باعث می‌شود به لحاظ ذهنی دیگر نگرانی‌های دائمی زنان را نداشته باشند و در شرایط مساوی با مردان به لحاظ اطمینان کاری باشند.

زنان رنگین‌پوست وضع بدتری دارند

ویکی مارینکر مشاور استخدام و وبلاگ‌نویس انگلیسی هم درباره این نگاه‌های جنسیتی به زنان و تحقیر زنان بالای 40‌سال در این کشور که از استاندارهای جنسی پایین آمده‌اند می‌نویسد: برخورد با زنان میانسال و با تجربه در محیط‌های کاری چندان خوب نیست و حتی ممکن است در جلسات و محیط‌های کاری‌شان تحقیر شوند. یک زن میانسال برای من تعریف کرد که چطور در یک جلسه کاری وقتی از مدیرش سوال پرسید مدیر عصبانی شد و او را تحقیر کرد. آنها به مرور از جلسات کاری و یا مهمانی‌های همکاری حذف می‌شوند و دیگر کسی آن‌ها را دعوت نمی‌کند. موضوعی که برای زنان رنگین پوست چندبرابر بدتر است! چون نژادپرستی به خودی‌خود همه چیز را به هم می‌ریزد.

تجربه‌هایی که از دست می‌رود

در پایان این گزارش آمده‌است: همه این عوامل و نگاه‌های جنسیت‌زده در محیط‌های کاری باعث ناپدید شدن زنان بالای 40 سال از محل‌های کارشان می‌شود. اما در نهایت محیط کار نیز ضرر بزرگی از این اتفاق می‌کند. چون از تجربه و مهارت آنان خالی می‌شود و کسی نیست که مسیر آینده را به جوانان آنجا نشان دهد و این شکاف محسوس خواهد بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول