اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین ۵ «گناه حقوق بشری» آمریکا را یادآوری کرد

وزارت امور خارجه چین، پنج جنایت بزرگ حقوق بشری آمریکا علیه مردم جهان را به دولت این کشور یادآوری کرد.

چین ۵ «گناه حقوق بشری» آمریکا را یادآوری کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت چین روز چهارشنبه، پنج جنایت بزرگ آمریکا در حق بشریت را به سیاست‌مداران این کشور یادآوری کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری، اتهامات حقوق بشری آمریکا درباره وضعیت استان سین‌کیانگ را بزرگ‌ترین دروغ قرن توصیف کرد.

لیجیان در ادامه گفت، آمریکایی‌ها با تهمت زدن به چین فقط به دنبال منحرف کردن اذهان از نقض حقوق بشر در کشور خودشان هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین «پنج گناه» اصلی آمریکا در گذشته، از نسل‌کشی بومیان آمریکایی تا نژادپرستی نظام‌مند و سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور را برشمرد.

لیجیان گفت، آمریکایی‌ها در قرن نوزدهم دست به پاکسازی گسترده بومیان این کشور زدند و جمعیت این اقلیت در آمریکا، از پنج میلیون نفر در قرن پانزدهم به ۲۵۰ هزار نفر در اوایل قرن بیستم کاهش یافت.

او در ادامه گفت، نژادپرستی نظام‌مند، به‌طور گسترده و پیاپی در آمریکا وجود دارد. در مورد سیاه‌پوستان، این نژادپرستی را می‌توان در نظام بهداشتی، فرصت‌های آموزشی و استخدامی و سیستم قضایی آمریکا مشاهده کرد. از ماه مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹)، جرائم ناشی از نفرت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار، ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

لیجیان افزود، واشنگتن همچنین نا آرامی و هرج‌ومرج در دیگر کشورها از جمله افغانستان و عراق و دیگر کشورهای عربی را تحریک کرده است. این درگیری‌ها به کشته شدن بیش از هشتصد هزار نفر از جمله ۳۳۰ هزار غیرنظامی در این کشورها منجر شده است و میلیون‌ها نفر را به مهاجرت وادار کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، آمریکایی‌ها سال‌ها است که منشور سازمان ملل را نادیده گرفته و در حق حاکمیت و امور داخلی دیگر کشورها مداخله کرده‌اند و همچنین، با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشورها، موجب وقوع بحران انسانی در آن‌ها شده است.

وی با اشاره به این‌که آمریکا تنها کشور جهان است که ورود مسلمانان به این کشور را ممنوع اعلام کرد، استانداردهای دوگانه واشنگتن در قبال مسلمانان را محکوم کرد.

اظهارات لیجیان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که «ند پرایس» همتای آمریکایی او اعلام کرد آمریکا و شرکایش از نقض حقوق بشر توسط دولت چین نگران هستند و تحریم‌های واشنگتن علیه پکن را معنادار و موثر توصیف کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول