اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از وفور نهاده‌های مرغ در بازار تا نظارت ضعیف سازمان صمت

کمبود نهاده‌های دامی به عنوان عامل گرانی مرغ در حالی مطرح می‌شود که به اذعان مدیر کل گمرک بندر امام خمینی نهاده‌های مرغ به وفور وارد بازار شده است.

از وفور نهاده‌های مرغ در بازار تا نظارت ضعیف سازمان صمت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پس از چند ماه التهاب در بازار مرغ، دولت با هدف تنظیم بازار مرغ قیمت قطعی مرغ را مصوب و اعلام شد مرغ به اندازه نیاز مصرفی مردم در بازار عرضه می‌شود این در حالی است که با توجه به پیش روی بودن ماه رمضان و احتمال بالا رفتن تقاضا برای خرید فرآروده‌های پروتئینی نه تنها عرضه مرغ به اندازه کافی در بازار فراهم نشد بلکه قیمت مرغ بر خلاف قیمت مصوب به فروش می‌رسد.

برخی مسوولان علت افزایش قیمت مرغ را کمبود نهاده‌های دامی اعلام کردند اما فعالان اقتصادی معتقدند: با توجه به تأمین ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی، گرانی مرغ غیرقابل قبول است و یکی از دلایل گرانی مرغ ایرادات موجود در زنجیره تامین و نحوه تخصیص خوراک تامین شده با ارز ترجیحی است.

 

حلقه مفقوده کمبود نهاده‌ها خارج از گمرک است

رحمت علی فلاح خوشدل مدیرکل گمرگ بندر امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با برخی ادعاها مبنی بر توقف نهادهای دامی در گمرگ بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: اکنون موجودی کالای اساسی و دامی نسبت به گذشته  کمتر شده که این نشان می‌دهد  نهاده‌های دام و طیور به صورت مستمر از گمرک خارج شده است.

وی افزود: روزانه 30 تا 45 هزار تن کالای اساسی از گمرک خارج می‌شود که نهاده‌های دامی مانند ذرت،کنجاله و ... از جمله آن‌ها است، به عنوان مثال واردات ذرت که از عمده کالای دام و طیور است ازحدود 6 میلیون تن در سال 96 که تحریم نبود به حدود هشت میلیون تن در سال 99 رسیده است.

مدیرکل گمرگ بندر امام خمینی(ره)  با بیان اینکه جای سوال است که چرا با وجود افزایش 20 تا 25 درصدی نهاده‌های دام و طیور صحبت از کمبود می‌شود، گفت: ظرف یک سال گذشته باتوجه به شیوع ویروس کرونا و کم شدن مراسمات عروسی، عزا و همچنین تعطیلی رستوران‌ها، تالارها و... پس دلیل کمبود مرغ با وجود افزایش خوراک دام و طیور در بازار چیست؟.

فلاح خوشدل با تاکید بر اینکه در بحث نهاد‌های دامی به نظر نمی‌رسد کمبودی در استان وجود دارد و با ارز دولتی میزان مورد نیاز وارد شده است، بیان کرد: اکنون بین ورود و خروج کالا در بندر امام خمینی(ره) تعادل وجود دارد ، به عنوان مثال اگر به میزان 35 تا 45 هزار تن کالا وارد می‌شود به طور متوسط حدود 30 تا 40 هزار تن کالا خارج می‌شود.

وی افزود: واقعاً نمی‌دانم حلقه مفقوده این کمبودی که از آن صحبت می‌شود کجاست و باید در خارج از گمرک به دنبال جواب این سوال بود چرا که  20 تا 25 درصد ورود کالای اساسی و خوراک دام و طیور به گمرگ افزایش پیدا کرده است.

کمبود نهاده‌های دامی مرغ صحت ندارد

علیرضا نیرومند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با رد کمبود نهاده‌های دامی در خوزستان، اظهار کرد: نهاده دامی برای مصارف مرغداری‌ها به اندازه کافی در حال توزیع است و افزایش قیمت مرغ هیچ ربطی به نهاده‌ها ندارد.

 

وی افزود: هر مرغداری جوجه‌ریزی کند سامانه به صورت اتوماتیک  برای آن مراغداری میزان نهاده‌ها را متناسب با جوجه‌ریزی بارگذاری می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه حدود 800 مرغداری در استان وجود دارد، گفت: به ازای هر قطعه مرغ تا پایان دوره 50 روزه حدود 4.5 نهاده مصرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به واردات نهاده‌های دامی به میزان کافی و مورد نیاز داخل همچنین توزیع این نهاده‌ها به صورت اتوماتیک بین مرغداران به نظر می‌رسد آنچه سبب نوسانات قیمت و کمبود مرغ در بازار شده عدم نظارت و رها شدن بازار مرغ توسط دستگاه‌های متولی مانند صمت است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول