اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

افزایش 17 درصدی درآمد گمرک زنجان

استادار زنجان گفت: در سال گذشته ورود موقت کالا در زنجان ۴۳ درصد، واردات ۱۹ درصد و درآمد گمرک 17 درصد افزایش پیدا کرده است

افزایش 17 درصدی  درآمد گمرک زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فتح الله حقیقی چهارشنبه شب در جلسه شورای گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و دولتی استان زنجان با بیان اینکه امید است امسال سال خوبی برای همه مردم ایران با حذف کرونا و مشکلات دیگر باشد، اظهار کرد: شهادت مظلومانه دو محیط بان، یک حادثه دردناک بود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه شاخص‌های سال گذشته استان مطلوب بوده و پروژه‌های بسیار خوبی در استان اجرا شده است، گفت: دبیرخانه ستاد تسهیل عملکرد بسیار خوبی داشته است و از اقدامات و برنامه‌های اتاق بازرگانی زنجان نیز باید به صورت ویژه تقدیر شود.

 وی با تاکید بر اینکه دلیل موفق بودن اتاق بازرگانی زنجان برنامه محور بودن است، ابراز کرد: البته به دلیل کرونا موفق به مبادلات مطلوب، برگزاری نمایشگاه و ارتباطات خوب تجاری خارجی نشدیم که همه اینها به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داد.

حقیقی با تاکید بر اینکه اتاق برنامه محور بوده و جای تقدیر دارد که برنامه یکساله شورای گفت‌و‌گو را تدوین و آماده کرده است، گفت: با وجود اینکه بیش از سه ماه مرز ترکیه بسته بود. صادرات استان  ۲۱ درصد صادرات افزایش داشته است.

استاندار زنجان با بیان اینکه ورود موقت کالا ۴۳ درصد، واردات ۱۹ درصد و درآمد گمرک 17 درصد افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: استفاده از بانوان فعال در حوزه اقتصاد یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی بود که اتاق در سال‌جاری انجام داده است.

 وی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات مشترک با فعالان حوزه اقتصاد خارجی و همچنین دعوت از سفرا برای ارتباطات جدید، ابراز کرد: حضور در بازارهای جدید افزون بر حفظ بازارهای موجود نیز بسیار خوب است.

حقیقی  پراکندگی جلسات و تصمیمات موازی را یکی از موانع بر سر راه تولید و تجارت عنوان و خاطر نشان کرد: این موازی‌کاری باید حذف شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه نظر صریح مقام معظم رهبری برداشته شدن موانع است و اگر در حال حاضر برای سرمایه‌گذار موانع ایجاد شود، مقصر ما هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم اقدامات مطلوب باشد باید شفاف عمل شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اقدامات خوب و ارزشمندی صورت گرفت و زحمات زیادی برای آن کشیده شد که نتایج آن باید فوق العاده می‌شد، تاکید کرد: از تجربه‌ها باید استفاده کرد و زمانی که مقام معظم رهبری بر مانع‌زدایی تاکید دارند، همه باید وارد میدان شده و پای کار بود.

تدوین تقویم جلسات شورای گفت‌و‌گو در 1400

رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز این جلسه با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای عموم مردم ایران و همچنین فعالان اقتصادی بود، تصریح کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده و از طرف دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و استکبار جهانی و متاسفانه تحریم‌های مضاعف داخلی، فضا را برای فعالان اقتصادی تنگ کرده بود.

علی یگانه فرد گفت: امید است امسال در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی ها که از طرف مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، شاهد رونق کسب و کار و تجارت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه تقویم جلسات شورا به صورت منظم برای سال‌جاری تدوین شده است، ابراز کرد: برای هر جلسه در طول سال‌جاری موضوعات مشخص شده تا با نظرات کارشناسی که اخذ و اعمال می‌شود، نتایج مطلوبی حاصل و در کنار آن پیگیری سایر مشکلات نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به ویرایش نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، گفت: در چهار فصل اقداماتی که باید انجام و عملیاتی شوند مشخص شده که امید است در این راستا گام‌های عملیاتی برداشته شود.

در ادامه این جلسه گزارشی از سوی دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با عنوان برنامه‌های پیش نیاز تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ ارائه شد که بر اساس آن سال گذشته ۱۱ جلسه اصلی شورا و ۱۹ جلسه کارشناسی برگزار شده و دستور جلسات مختلفی از جمله صنایع نساجی، زیتون، حوزه کشاورزی، صنایع دارویی، صنایع تبدیلی، فرآورده‌های فلزی و غیره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش برنامه‌های عملیاتی نقشه راه تجارت خارجی استان در سال ۱۴۰۰ به عنوان پیش نیاز تحقق شعار سال در بخش‌های مختلف از جمله اعزام هیأت‌های تجاری و پذیرش، نمایشگاه‌های مشترک، وبینارها، اجلاس با کشورهای همسایه ایران و کشورهای دارای ارتباط تجاری، نشست مشترک با سایر اتاق‌ها، دعوت از سفرای کشورهای مختلف برای سفر به استان زنجان، شناسایی کشورهای با هدف بازار جدید و کشورهایی با حفظ بازارهای قبلی و کشورهای دارای اولویت تجارت با استان در سال 1400 ارائه شد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش در راستای حمایت از تولید مشکلات و پیشنهادات احصا شده بود که بر اساس آن در این بخش ضعف فناوری در بخش کشاورزی، صنعت و معدن استان، فاصله زیاد از تولید فناورانه، تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها، اجرا نشدن صحیح الگوی کشت محصولات کشاورزی از جمله مشکلاتی بود که برای حل آنها پیشنهاداتی از جمله تقویت آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی و مراکز تحقیق و توسعه، پشتیبانی هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان، حل و فصل دعاوی و داوری مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی با حکمیت اتاق بازرگانی، تقویت بیمه محصولات کشاورزی و ترویج و اجرای کشاورزی قراردادی و غیره در نظر گرفته شده بود.

در بخش پشتیبانی‌ها نیز مشکلاتی از جمله نبود اطلاعات مشترک از مشکلات و موانع کسب و کار میان ستادها، کارگروه و شوراهای استانی، همکاری و هم افزایی کم رنگ همه دستگاه‌های ذیربط و قوا، سرعت پایین برنامه‌ریزی و اقدامات برای رفع موانع تولید و زمان بر بروکراتیک احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله همفکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب و کار تولید در استان در قالب نشست‌های پی‌درپی و مشترک ستادها و کارگروه های استانی، افزایش سطح اختیارات کارشناسی دستگاههای اجرایی استان، تشکیل کارگروه موانع یا عضویت دستگاه های ذیربط و غیره پیشنهاد شده بود.

در بخش  مانع زدایی‌ها نیز مشکلاتی از جمله رسیدگی به دفاتر ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها، اعمال رویه واحد در پذیرش چک و سفته و وثایق در زمان تقسیط بدهی، عدم استفاده از اختیارات تقسیط بدهی، عدم تطابق برخی استانداردها با استانداردهای جهانی، کمبود نیروی انسانی در گمرک، محدودیت منابع بانکی و مشکل در گشایش اعتبارات اسنادی احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله محدود نمودن رسیدگی به دفاتر شرکت‌ها صرفاً در یک سال آخر مالی، بازنگری در سهم بیمه کارفرما ، اعمال مساعدت در پذیرش سایر اسناد در زمان تسویه بدهی، افزایش سقف اعتبارات بانک‌ها در استانها، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی مابین بانکها و بخش خصوصی در استان و ... ارائه شده بود.

در ادامه این جلسه مهدی رنگ رونا عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته در رابطه با حمل کرایه‌های ریلی و هزینه‌های حمل بار بحث و تبادل نظر شده بود که خوشبختانه با مساعدت‌های صورت گرفته از سوی راه‌آهن و مسؤولان استان شاهد کاهش قیمت‌ها در حمل بار بودیم که جای تقدیر دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌های حمل بار خبر داد و گفت: این کاهش هزینه این امید را می‌دهد تا از طریق حمل ریلی مراودات تجاری افزایش پیدا کند.

در ادامه محسن حمیدی عضو دیگر هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال باید به صورت عملیاتی وارد کار شویم، ابراز کرد: یکی از این اقدامات می‌تواند به چرخه بازگرداندن واحدهای بزرگ تعطیل و راکد باشد که هم تولید ثروت خواهد کرد، ارزش افزوده در پی خواهد داشت و برخی از مشکلات بیکاری را نیز حل می کند.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول