اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

پرورش دام در ابرکوه به روزانه 6 هزار مترمکعب آب نیاز دارد

مسئول امور دام و عشایر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برای رسیدن ابرکوه به جایگاه مطلوب در بخش پرورش دام سنگین و تأمین شیر مورد نیاز واحدهای لبنی روزانه 5 الی 6 هزار مترمکعب آب نیاز است.

پرورش دام در ابرکوه به روزانه 6 هزار مترمکعب آب نیاز دارد

جواد شمس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ابرکوه، با اشاره به فعالیت سه واحد تولیدی لبنیاتی در این شهرستان، اظهار کرد: میزان تولید شیر روزانه در ابرکوه ۷۰ تن است که حدود ۴۰ تن از آن به مصرف سه واحد لبنی موجود می‌رسد؛ اما با راه‌اندازی واحد جدیدی که در خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد این میزان تولید پاسخگوی حتی یک‌پنجم از نیاز شهرستان نیست.

وی افزود: واحد تولیدی که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود به تنهایی ظرفیت ۲۰۰ تن شیر در روز را دارد که برای پاسخگویی به این نیاز ضرورت ایجاد و توسعه واحدهای فعال گاو شیری به شدت احساس می‌شود.

مسئول امور دام و عشایر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: از سوی دیگر ایجاد و توسعه واحدهای دام سنگین تا جایی که این بخش به جایگاه مطلوب رسیده و پاسخگوی نیاز شهرستان باشد با مشکل بزرگ تأمین آب مواجه است.

به‌طوری‌که برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۹ برای پنج سال آینده در این بخش نشان می‌دهد که روزانه به پنج الی شش هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

مسئول امور دام و عشایر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود به منظور تأمین بخشی از این آب واحدهایی که از سال ۸۵ الی ۹۲ تأمین آب شده (حدود ۷۰۰ واحد) با تشکیل کمیته‌ای در استان با محوریت نظام‌مهندسی، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، بررسی شود.

ضمن این‌که می‌توان از پتانسیل دستورالعمل ابلاغ شده توسط وزارت نیرو در سال ۹۷ مبنی بر تسهیل در تأمین آب واحدهای دام‌پروری و گلخانه‌ای نیز استفاده کرد.

وی با انتقاد از طولانی بودن پروسه صدور مجوز تأسیس و واگذاری زمین برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه دام، خواستار رفع این مشکل شد و ادامه داد: در حال حاضر از تعداد هشت هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری پلاک‌کوبی شده حدود شش هزار و از ۴۰ هزار دام سبک پلاک‌کوبی شده ۲۰ هزار ثبت هویت شده‌اند.

شمس بروکراسی پیچیده اداری و لزوم صدور نامه توسط پنج ارگان برای جوجه ریزی، عدم پرداخت به موقع صورتحساب از سوی کشتارگاه‌ها و کمبود خودرو مخصوص هنگام بارگیری را از جمله مشکلات حوزه طیور در شهرستان برشمرد.

وی در خاتمه از اجرای ۲۰ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری تعریف شده در بخش دام با هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ برای شهرستان ابرکوه خبر داد.

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول